Сергій Додорошко

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Чінчой О.О.

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

У статті йде висвітлення теоретичних засад та методики використання ІКТ, зокрема планшетів та смартфонів, в процесі викладання фізики. Розглянуті переваги та недоліки ІКТ.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, мультимедійні презентації.

Постановка проблеми. У сучасних умовах інтенсивного розвитку інформаційних технологій виникає необхідність у створенні нового сучасного уроку.

Впровадження інформаційних технологій у процес навчання створює принципово нові педагогічні інструменти, надаючи вчителю, тим самим, і нові можливості. Але вони не заміняють вчителя, а можуть бути тільки інструментом у його руках. Причому таким інструментом, який є потужним у своїх функціях, і має дуже великий ресурс використання. При використанні ІКТ значно розширюється і сектор самостійної навчальної роботи його учнів.

Інформатизація освіти полягає у зміні змісту, методів і організаційних форм навчальної роботи в умовах становлення «нової» школи, яка покликана вирішувати завдання підготовки молоді до життя в інформаційному суспільстві. Аналіз існуючих можливостей інформаційних технологій з точки зору проблем освіти дозволяє виділити п'ять нових педагогічних інструментів: інтерактивність, мультимедіа, моделювання, комунікативність, продуктивність.

Перед учителем в даний час постає проблема навчити школяра таким технологіям пізнавальної діяльності, вмінню освоювати нові знання у будь-яких формах і видах, щоб він міг швидко, а головне якісно опрацьовувати одержувану ним інформацію, застосовувати її на практиці при вирішенні різних видів завдань.Важливим також є те, що на даний момент в учнів йде втрата інтересу до традиційних методів навчання, і, як наслідок цього, вони втрачають інтерес до предмета.

Зважаючи на те, що багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані, учні зазнають труднощів у їх вивченні, оскільки не в змозі мислено їх уявити. Комп'ютер може не тільки створити модель таких явищ, але також дозволяє змінювати умови протікання процесу, «прокрутити» з оптимальної для засвоєння подачею навчального матеріалу.

Вивчення фізики важко уявити без лабораторних робіт. На жаль, оснащення фізичного кабінету не завжди дозволяє провести складні лабораторні роботи, що вимагають складного сучасного обладнання. При викладанні таких розділів, як ядерна фізика вчитель обмежується в демонстраціях, поясненні та відтворенні дослідів. На допомогу приходить ІКТ, які дозволяють проводити досить складні лабораторні роботи, показати досліди які не можна продемонструвати в шкільному кабінеті, але які потрібні учням для освоєння базових знань. Під час лабораторних робіт та фізичного практикуму учень може на свій розсуд змінювати вихідні параметри дослідів, спостерігати, як протікає в результаті саме явище, аналізувати побачене, робити відповідні висновки.

Аналіз досліджень.Термін «інтерактивна педагогіка» відносно новий: його ввів у 1975 р. німецький дослідник Ганс Фріц. Інтерактивність при цьому у навчанні можна пояснити як взаємодію учнів, перебування їх у режимі бесіди, діалогу, спільної дії. На сьогодні питання застосування сучасних інноваційних технологій навчання і, зокрема, ІКТ у навчальному процесі з фізики є дуже актуальним. Дослідженнями зазначеної проблеми займаються такі науковці, як В.Ю. Биків, С.П. Величко, М.І. Жалдак, В.Ф. Заболотний, О.І. Іваницький, Е.В. Оспеннікова, Ю.О. Жук та ін.

Метою статті є висвітлення теоретичних засад та методики використання ІКТ при викладанні фізики.

Виклад основного матеріалу. Інформаційно-комунікаційні технології використовують з різною метою і на різних етапах уроку: ілюстративне, наочне пояснення матеріалу; самостійне навчання; використання тренінгових (тренувальних) програм; використання діагностичних і контролюючих матеріалів; виконання домашніх самостійних і творчих завдань; використання комп'ютера для обчислень, побудови графіків; використання програм, що імітують досліди та лабораторні роботи; організація проектної діяльності учнів; дистанційне навчання.

Аля, як і кожний метод, ІКТ має як ряд своїх переваг, так і ряд недоліків.

Переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій полягають у таких чинниках:

  • варіативність подання навчального матеріалу;
  • використання великої бази об’єктів для доповідей, рефератів;
  • інтерактивність;
  • математична обробка результатів;
  • моделювання процесів, які важко продемонструвати в умовах шкільної лабораторії;
  • можливість віртуальної екскурсії;
  • можливість зміни умов протікання процесу;
  • можливість одночасного графічного і звукового відтворення деякої сукупності об’єктів, які подані різними способами;
  • наочність, винахідливість;
  • об’єктивність та швидкість оцінювання в комп’ютерному тестуванні;
  • організація самоконтролю у зручний час;
  • організація самостійної пошукової, дослідницької діяльності.

Недоліки виражені в тому що:

  • відсутність живого експерименту, який дозволяє провести матеріально-технічне оснащення кабінету;
  • небезпека зниження міжособистісного спілкування при перевантаженні уроку ікт та нехтуванні іншими формами організації навчальної діяльності;
  • недостатня забезпеченість навчальних закладів сучасним обладнанням;
  • перевантаженість уроку демонстраціями, перетворення уроку у зоро-звукову композицію при невірному визначенні дидактичної ролі ікт, їх місця на уроках;
  • ризик отримання недостовірної інформації з мережі інтернет при відсутності перевірки джерела;
  • тривала підготовка до уроку, яка пов’язана з використанням комп’ютерних засобів навчання і відповідних програм.

У науково-методичній літературі виділяють такі типи комп'ютерних засобів у зв’язку з тими функціями які можна за допомогою них реалізовувати.

1. Презентації – це електронні діафільми, які можуть включати анімацію, аудио- і відеофрагменти, елементи інтерактивності. Для створення презентацій використовуються такі програмні засоби, як PowerPoint або Prezi. Ці комп'ютерні засоби цікаві тим, що їх може створити будь-який вчитель, що має доступ до персонального комп'ютера, причому з мінімальними затратами часу. Застосування презентацій розширює діапазон умов для креативної діяльності учнів і психологічного зростання особи, розвиваючи самостійність і підвищуючи самооцінку. Презентації активно використовуються і для представлення учнівських проектів.

2. Дидактичні матеріали – збірники завдань, диктантів, вправ, а також прикладів рефератів і творів, представлених в електронному вигляді, і об'єднаних в логічну структуру засобами гіпертексту.

3. Програми-тренажеривиконують функції дидактичних матеріалів і можуть відстежувати хід розв’язку завдань і повідомляти про помилки.

4. Системи віртуального експерименту– це програмні комплекси, що дозволяють учневі проводити експерименти у “віртуальній лабораторії”.

5.Програмні системи контролю знань, на прикладі тестування. Головною їх перевагою є швидка і зручна, неупереджена автоматизована обробка отриманих результатів. Недоліком є негнучка система відповідей, що не дозволяє учневі проявити свої творчі здібності.

6. За допомогою ІКТ учень може створювати свої відеофільми, це дає змогу вчителю задавати домашній фізичний практикум, експериментальні задачі.

До засобів ІКТ потрібно віднести ще пристрої які працюють на android, а це смартфони та планшети. В наш час ці гаджети є найбільш розповсюдженими, до них створено багато програм в тому числі і навчальних.

На сьогоднішній день в школах запроваджується технологія Google Apps for Education. Це спеціальна віртуальна школа, яка дає змогу працювати з учнями дистанційно. Будь який android під’єднаний до інтернету, що має аккаунт Google, може працювати в цій мережі. Вчитель розроблює форми контролю знань учнів, та надає час для розв’язку завдань. На уроках за допомогою планшетів можна дистанційно кожному учневі відправлять серію відеороликів з дослідами та поясненнями. В телефон можна завантажити електронні книги, підручники і збірники завдань. Можливості використання мережі інтернет на уроках полягають в наступному: вільний пошук інтернет-ресурсів по заданій темі; вивчення конкретного інтернет-ресурсу за методичним вказівкам вчителя; використання інтернет-ресурсу в якості дидактичного засобу на уроці. Пошук інформації в інтернеті може супроводжувати такі види навчальної роботи, як: написання рефератів, збір матеріалу по темі, ілюстрування своїх текстів матеріалами з інтернету.

Висновки. Отже, для досягнення позитивних результатів використання комп’ютера та інформаційних технологій у навчанні недостатньо просто впровадити їх у начальний процес, доцільно розробити нові предметні програми, які передбачали б використання комп’ютерних технологій упродовж усього процесу навчання.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

  1. Бородіна І. Використання мультимедійних засобів на уроках фізики та астрономії // Фізика (Шкільний світ). – 2004. -№33. – С.1-8.
  2. Гончаренко С.У. Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики – К.: Рад.шк., 1990. – С. 209.
  3. Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в навчально-виховному процесі / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2002. – 116 с.
  4. Жук Ю. О. Деякі психолого-педагогічні проблеми використання засобів нових інформаційних технологій у навчальному процесі середнього закладу освіти / Ю. О. Жук // Комп'ютер в школі та сім'ї. – 1998. – № 4. – С. 7-9.
  5. Оспенникова Е.В. Использование ИКТ в преподавании физики в средней общеобразовательной школе: методическое пособие / Е. В. Оспенникова. – М.: Бином. Лаборатория знаний, 2011. – 655 с.

Додати коментар