Деміхов Олег

Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент Декарчук М.В.

Уманський державний педагогічний університет імені П.Г. Тичини

Анотація: В статті розглядається перспектива використання екранних мультимедійних посібників на уроках фізики основній школі.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), мультимедійні технології, педагогічно-програмний засіб (ППЗ), екранні посібники.

Постановка проблеми. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) займають вагоме місце у навчальному процесі. Їх роль із широким упровадженням комп’ютерної техніки і надалі буде зростати і набувати значного впливу на діяльність учасників навчально-виховного процесу. Розвиток науки і техніки потребує постійного вдосконалення методів і змісту навчання. Однією з нагальних проблем сьогодення є пошук шляхів інтенсифікації пізнавальної діяльності, створення стимулюючого середовища для її суб’єктів. Для засвоєння дедалі зростаючої кількості інформації на належному за якістю рівні необхідні нові засоби і технології навчання. Один із таких засобів – ММ технології.

Еволюція комп’ютерних технологій дозволила успішно застосовувати їх за такими напрямами навчальної діяльності: використання довідниково-інформаційних та експертних систем із застосуванням комп’ютерної техніки для зберігання інформації, пошуку і часткової її інтерпретації[1,c.104].

Актуальність теми. Сьогодення характеризується значною кількістю різноманітних досліджень та розробок, присвячених застосуванню мультимедійних засобів у навчанні. Низкою досліджень (Семенова Н.Г., Анісімова Н.С., Бєліцин І.В., Атаманчук Ю.К, Гасанова Л.Є., Булавін Л.А., Дзядух О.С.) підтверджено активізацію пізнавальної діяльності учнів на лекційних, практичних та лабораторних заняттях програмними й психолого - педагогічними можливостями електронних засобів навчального призначення [2,c.16].

Мета статті - дослідження можливостей та способи використання мультимедійних екранних посібників на уроках фізики в основній школі для підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу фізики у загальноосвітній школі.

Мета та актуальність дослідження визначили такі основні завдання:

  • проаналізувати передумови впровадження електронних форм навчання у навчальному- виховному процесі;
  • модернізувати методику впровадження мультимедійних посібників з фізики в основній школі.

Створення математичних моделей фізичних явищ. Сучасні електронні засоби дозволяють гармонійно поєднати дидактичні принципи з науковістю матеріалу, зрозуміло описувати експеримент і відтворювати досліджуване фізичне явище у довільному масштабі часу, проводити імітаційне моделювання явищ, недоступних для класичних методів спостереження, таких, як процеси мікросвіту, космосу тощо.

Здійснення оперативного контролю навчального процесу засобом використання тестуючих комп’ютерних системи з подальшим збереженням результатів опитувань, можливістю їх обробки та кумулятивною оцінкою знань [1, c.107].

Середня освіта перебуває у cтані переходу доінформатизації навчального процесу. Є перші позитивні зрушення у цьому питанні: поступово виконується програма забезпечення шкіл комп'ютерною технікою, з'явилися перші сертифіковані навчальні комп'ютерні програмні засоби.

У практиці шкільного курсу фізики, зокрема у процесі проведення фізичного експерименту, широко використовуються методи вивчення деяких параметрів фізичних процесів із застосуванням таких приладів, як, наприклад, осцилограф та осцилоскоп. Ці прилади надають можливість вимірювати параметри та спостерігати функціональні залежності між параметрами досліджуваного процесу, тобто перетворюють «сховану» від безпосереднього спостереження інформацію у напрямку її візуалізації. При Наразі оптична інформація, що подається у вигляді графічного образу та спостерігається учнем на екрані осцилоскопа (екранний образ, екранна подія), створюється як результат специфічних перетворень параметрів, що досліджуються, використанням внутрішніх властивостей приладу [3,c.78].

У межах викладання фізики, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування мультимедійних технологій.

Дидактичними можливостями мультимедійнихтехнологій вважаю:

  • індивідуалізацію навчального процесу:
  • високий ступінь наочності під час викладання фізики:
  • пошук необхідних ресурсів для занять:
  • можливість моделювання фізичних процесів і явиш:
  • організацію групової роботи;
  • забезпечення зворотного зв'язку в процесі навчання;
  • контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу [2, c.19].

Більшість програм природничого циклу за дидактичним призначенням є допоміжним, ілюстративним джерелом знань. Із цією метою можуть бути використані такі мультимедійні програми, або їх фрагменти програми або їх фрагменти: розробки "Квазар-Мікро" -навчальні програмні забезпечення з фізики для загальноосвітніх навчальних закладів: "Фізика 7", "Фізика 8", "Фізика 9", “Фізика 10", "Фізика 11"; ПІПЗ "Віртуальна фізична лабораторія: Фізика 7-9", "Віртуальна фізична лабораторія: Фізика 10-11", ППЗ "Бібліотека електронних наочностей Фізика 7-9", ППЗ "Бібліотека електронних наочностей. Фізика 10-11", ППЗ "Електронний задачник Фізика 7-9", мультимедійні підручники "Фізика 7", "Фізика 8", "Фізика 9" – видавництва ПП «Контур Плюс» [1,c.108].

Завдяки мультимедійній інформації, що містять мультимедійні екранні посібники, учні повинні вміти пов’язувати одержані уявлення з навчальною темою, робити потрібні доповнення, самостійні висновки та узагальнення.

Перевагою застосування мультимедійних екранних посібників на уроках фізики, як джерела знань є те, що завдяки документальній переконливості, фактичній достовірності та сконцентрованості викладу матеріалу учні засвоюють значний обсяг навчальної інформації за порівняно короткий час. що звільняє вчителя від тривалих, часом достатньо непереконливих пояснень, що призводять до формального та поверхового засвоєння навчального матеріалу.

Вирішальне слово на уроках, де застосовуються мультимедійні екранні посібники, все ж за вчителем. Тільки він, враховуючи зміст супроводу, визначає дидактичні можливості, методичні особливості поєднання власного слова з наочно-словесним змістом програми, можливі методичні варіанти оптимального використання мультимедійних підручників у певних навчальних ситуаціях під час розв'язування різноманітних пізнавальних завдань [3,c.83].

Висновки. Упровадження мультимедійних екранних посібників усистему навчання фізики дозволяє оновити зміст і організаційні форминавчальної діяльності, підвищити психолого-педагогічну ефективністьнавчального процесу.

У перспективі подальших пошуків є доцільною розробка мультимедійних екранних посібників із модулюванням фізичних явищ та процесів для учнів основної школи.

Список літератури:

1. Адеева Л.А. Опыт применения ИКТ в преподавании физики /Л. А. Адеева // Информационно-коммуникационные технологии в подготовкеучителя технологии и учителя физики : сб. матер. науч.-практ. конф. – Ч.1 –Коломна : Московский государственный областной социально-гуманитарныйинститут, 2010. – С. 104-108.

2. Бугайов О. Комп’ютерна підтримка курсу фізики в середній школі:реальність і перспективи / О.Бугайов, В. Коваль // Фізика та астрономія вшколі. – 2001. – №3. – С. 16-19.

3. Сосницька Н.Л. Мультимедійні технології навчання фізики: теоретичний аспект / Сосницька Н.Л., А. К. Волошина // Зб. наук. Праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). –Бердянськ : БДПУ, 2009. – №1. – С. 77-83.

 

Додати коментар