Даць Олександр
Науковий керівник: д.п.н., проф. Стучинська Н.В.
Тернопільський державний медичний університет
імені І.Я. Горбачевського
Анотація. В статті висвітлюється роль та зміст роботи віртуальних навчальних тренажерів. Окреслені основні моменти методики навчання фізичного принципу роботи оптичних медичних приладів та устаткування.
Ключові слова: віртуальний навчальний тренажер,оптична медична техніка, медична фізика.
На сьогоднішній день велика увага присвячена оптичній апаратурі та устаткуванню, що дозволяє вимірювати характеристики оптичних елементів та оптичної системи ока, а також діагностувати вади зорового органу [1, с.8]. Оптико-медичне обладнання відіграє важливу роль у формуванні майбутніх лікарів, і вивчається в рамках курсу «Медична та біологічна фізика». Окреслено основні медичні прилади в основу роботи яких покладені закони геометричної, хвильової та квантової оптики. В даній статті описано методику вивчення таких приладів як: оптичний мікроскоп, ендоскоп, рефрактометр, фотоелектрокалориметр, поляриметр, спектрофотометр, оптичний квантовий генератор, лазер в офтальмології, щільова лампа, кератометр, офтальмоскоп [2]. Створення віртуальних навчальних програм даних приладів дозволило підняти рівень опанування роботи з обладнанням на значно вищий рівень.
Метою роботи є розробка інноваційної методики навчання оптичного медичного обладнання. Завданням автора є підвищення коефіцієнту ефективності та наочності у процесі опанування фізичного змісту функціонування медичного устаткування.
Віртуальний навчальний тренажер – це комп’ютерно-орієнтована програма для опанування та розуміння фізичного принципу функціонування та роботи з оптичним медичним обладнанням. Завдяки комп’ютерному моделюванню стало можливим графічне відображення і анімація фізичного явища [3, 4], яке протікає під час роботи того чи іншого лікувального або діагностичного обладнання. Основні пункти, з якими стикнеться студент, при роботі з віртуальними програмами є:
- титульна сторінка програми;
- теоретичні відомості;
- фізичні основи роботи;
- сучасні прилади;
- структурна схема апарату;
- робота з приладом.
Відкривши комп’ютерну програму з того чи іншого оптичного приладу відкривається діалогове вікно на якому відображено титульну сторінку, на якій у заголовку написано назву програми, яка відповідає назві приладу, та графічне зображення досліджуваного апарату (рис. 1).
Рис.1. Приклади титульної сторінки оптичних медичних приладів
Пункти теоретичні відомості та фізичні основи роботи описують ті фізичні явища, які протікають під час роботи приладу, а також відображаються основні блоки та оптичні схеми. Теоретичний матеріал викладений стисло і лаконічно, і для того щоб охоплювати лише основні фундаментальні принципи та закони оптики (рис.2).
Рис.2. Теоретичні відомості та фізичні основи роботи віртуальних навчальних тренажерів оптико-медичних приладів.
Пункт сучасні прилади відображає графічні зображення новітніх сучасних приладів, які використовуються на теренах України та за її межами. Це необхідно для того, щоб студенти мали уявлення та розуміння принципу роботи не тільки визначеного приладу, а й цілої низки апаратів, в основу функціонування яких покладено ті чи інші фізичні явища або закони. Структурна схема апарату в повній мірі описує з яких основних блоків складається прилад, для повноцінного його використання. В даному пункті студенти самостійно, попередньо вивчивши всі елементи, покроково вибирають необхідні частини апарату, і якщо вибрані блоки розставлені вірно відображається повідомлення про ознайомлення з приладом і вказується кількість помилок.
Ключовим пунктом у кожному віртуальному навчальному тренажері є робота з приладом. Попередньо ознайомившись із теоретичними відомостями, фізичним змістом роботи, сучасними апаратами та структурними схемами, студент переходить до виконання процедури, яка проводиться тим чи іншим оптико-медичним приладом. В даному пункті, з допомогою комп’ютерного моделювання, найбільш наближено до реальності проводиться робота з апаратом. Студент з допомогою комп’ютерної миші може виконувати ті чи інші операції з приладом (рис.3).
Рис.3. Робота з оптико-медичними приладами
Методика використання віртуальних навчальних тренажерів для вивчення оптико-медичних приладів дала можливість студентам отримати практичні навички, які неможливо опанувати використовуючи тільки електронні презентації лекцій, чи навчальні відеофільми [5]. Вище описані програми включають в себе: теоретичні матеріали, графічні схеми, відео фрагменти та змодельовані комп’ютерні моделі приладів. Також робота з віртуальними програмами супроводжується голосовими та текстовими підказками, що підвищує ефективність та рівень опанування медичних апаратів. Дана методика формує практичні навички та компетентності у студентів вищих медичних закладів, що дозволяє сформувати компетентних та кваліфікованих майбутніх лікарів.
Список літератури:
- Сокуренко В. М. Око людини та офтальмологічні прилади [Текст]: навч. посіб. / В. М. Сокуренко, Г. С. Тимчик, І. Г. Чиж. – К.: НТУУ «КПІ», 2009. – 264 с. – Бібліогр.: с. 260.
- Стеценко Г.С. Медична техніка: посібник / Пенішкевич Я.І., Гриценко В.І., Голяченко О.М., Компанець В.С., Тарасюк В.С. –Луцьк: Надстир’я, – 2002. – 288с.
- Про затвердження Правил використання комп'ютерних програм у навчальних закладах [Електронний ресурс] : Наказ Міністерства освіти і науки України 02.12.2004 № 903 / Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 січня 2005 р. за № 44/10324. – Режим доступу : http://zakon.nau.ua/doc/?code=z0044-05.
- Ткаченко Ю. Використання інформаційно-комунікаційних технологій вищих медичних навчальних закладах / Ю. Ткаченко, Н. Стучинська // Наукові записки. – Випуск 82. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. Винниченка. – 2009. – Частина 1. – 328 с. – С. 109 – 114.
- Стучинська Н.В., Ю.П. Ткаченко Інформаційно-комп'ютерні технології як засіб підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності студентів / Стучинська Н.В., Ю.П. Ткаченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 20: збірник наукових праць – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – 187 с. – С. 137 – 143.