Бензенко Тетяна

Науковий керівник: канд.ф-м наук, доцент Волчанський О. В.

Кіровоградський державний  педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Анотація: в статті висвітлюються можливості використання ІКТ при вивченні учнями теми «Основи космонавтики». Показано, що за допомогою комп’ютерних технологій на уроці можна підвищити пізнавальну діяльність та активізувати дослідницьку роботу учнів.

Ключові слова: уроки астрономії, пізнавальна діяльність, ІКТ.

Актуальність. Використання ІКТ на уроках астрономії дозволяє підвищити рівень як успішності так і якості навчання. У формі презентації, або за допомогою відеоматеріалів можна відобразити астрономічні явища та процеси, пов’язані з вивченням об’єктів, недоступних безпосередньому сприйняттю.

Мета: Розкрити переваги використання ІКТ в активізації пізнавальної діяльності учнів при вивчені теми «Основи космонавтики».

Постановка проблеми. Вивчення астрономії передбачено в 11 класі у загальноосвітніх школах в обсязі 17 год, у закладах природничо-математичного напряму — 34 год. Для того, щоб учні опанували основні поняття та мали уявлення про Всесвіт, за такий короткий період, вчителю потрібно прикласти багато зусиль.  Уроки астрономії складні для сприйняття. Складність полягає в тому, що потрібно вивчати важко спостережувані об’єкти, з якими неможливо провести експеримент.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Із збільшенням кількості комп’ютерів в школах зростає їх роль як ефективного засобу підвищення результативності навчання. При цьому комп’ютер може бути використаний як  для автоматизації робочого місця вчителя, так і для підвищення наочності подання навчального матеріалу полегшення контролю знань учнів при вивченні природничих дисциплін, зокрема фізики [3].

Застосування ІКТ також значно розширює можливості викладання астрономії. Роль цієї науки для формуваннянауковогосвітоглядулюдини полягає не лише в тому, щоб розкрити основніпринципи будовиВсесвіту, а його матеріальну єдність та багатство форм. Багато людей в даний час вивчає астрономічні явища не спостерігаючи за небесними тілами, а сидячи за монітором комп’ютера. Існує велика кількість програмованих засобів створених для того, щоб покращити засвоєння предмета, забезпечити наочність, зацікавити учнів.[2, c.1].

Виклад основного матеріалу дослідження. Одним з пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційних технологій, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань, умінь і навичок. Їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання та створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.

Навчання астрономії в сучасній школі є основою для формування в учнів сучасного наукового світогляду, розуміння значення основних астрономічних понять і законів для вирішення практичних потреб суспільства та створення новітніх технологій, розвитку інтелектуальних здібностей і пізнавальних інтересів школярів. Потрібно враховувати обмежений час, виділений на вивчення астрономії у загальноосвітніх закладах, тому застосування ІКТ підвищує ефективність навчального процесу при вивченні курсу астрономії та поліпшує якість засвоєння інформації.

У мережі Інтернет є багато програмних продуктів, які можна використати під час проведення уроків астрономії. Це допомагає розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, організувати контроль знань, вмінь та навичок учнів. Використання мультимедійних технологій дозволяють зробити урок більш цікавим, полегшують запам’ятовування та систематизацію нового матеріалу.

Нами було розроблено урок на тему «Основи космонавтики» в якому розкривається суть таких основних понять: колової та параболічної і першої, другої та третьої космічних швидкостей, геостаціонарний супутник, космічний корабель, збурений рух штучних небесних тіл, орбітальна станція, космічний апарат, невагомість, апогей, перигей.

Заплановано розглянути основні напрями розвитку космонавтики та її значення для людства; розглянути роль вітчизняних учених у запускові перших супутників, пілотованих космічних кораблів та міжпланетних автоматичних станцій. Особливої  ваги вивчення космонавтики набуває в зв’язку з тим, що Україна позиціонує себе як космічна держава, розвиток космічної галузі є одним із пріоритетів вітчизняної економіки.

Під час проведення цього уроку передбачено використання демонстраційного матеріалу, тому вчитель повинен вміти використовувати мультимедійні матеріали, презентації відеофрагменти. Вивчення питання «Космонавтика та космічні дослідження» мають декілька важливих аспектів:

  • історія космонавтики;
  • народногосподарське та соціокультурне її значення;
  • роль засобів ракетнокосмічної техніки для розв’язання екологічних проблем людства;
  • перспективи космонавтики та її місце в подальшому розвитку нашої цивілізації.

Розвиток космонавтики потребує більшого об’єднання зусиль різних країн. Це визначає ще один аспект соціального значення космонавтики: необхідність співробітництва держав у вивченні та освоєнні космосусприяє позитивному розвитку міжнародних відносин. [1, с.71]

Для розробки уроку ми використали: PowerPoint, відеофрагменти з YouTube та навчальних відеофільмів, створені за допомогою програми MyTestтести для перевірки знань учнів.Під час проведення уроку планується розглянути такі питання:

  1. Коловашвидкість.
  2. Перша космічнашвидкість.
  3. Швидкість руху корабля на еліптичній орбіті.
  4. Друга космічна швидкість.
  5. Збурений рух космічних апаратів.
  6. Вага, перевантаження та невагомість у космічному кораблі.
  7. Пізнавальне та практичне значення космонавтики.
  8. Роль вітчизняних учених у запускові перших супутників, пілотованих космічних кораблів та міжпланетних автоматичних станцій.

До кожного з питань підготовлені презентації програмою PowerPoint, вирізані і скомбіновані відеофрагменти з науково-популярних та навчальних фільмів або анімації. У кінці уроку учням пропонується протестувати рівень засвоєння матеріалу за допомогою набору питань, оформлених у програмі MyTest.

Ефективність застосування описаного інформаційного пакету була перевірена на уроці астрономії КЗ «Педагогічний ліцей Кіровоградської міської ради Кіровоградської області». Можна відзначити, що учні з цікавістю сприймали запропоновані лекційні демонстрації і охоче пройшли тематичне тестування, на якому показали достатнє розуміння висвітленого матеріалу.

Висновки: Використана ІКТ допомагає вчителю астрономії ефективно організувати урок, підвищити мотивацію та пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітних форм подання матеріалу, дає можливість розширення інформаційних потоків, організувати перевірку знань та підвищити дослідницьку активність учнів.

Список літератури:

  1. Александров Ю.В. Астрономія. 11 клас: Книга для вчителя. / Ю.В. Александров, А.М.Грецький, М.П.Пришляк . – Х.: Веста, 2005. – 256 с.
  2. Підгорний О.В. Використання ІКТ під час вивчення астрономії [Електроний ресурс]— Режим доступу:
  3. Рябченко Ж. В. Використання комп’ютера під час проведення уроків досліджень // Фізика в школах України. – 2010. – № 11–12.

 

Додати коментар