Михайлуца Олена

Науковий керівник:доктор пед. наук, профессор Мартинюк М. Т.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Анотація: В статті розглядається навчально-методичне забезпечення для загальноосвітнього курсу фізики вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Представлено основні елементи навчально-методичного забезпечення.

Ключові слова: навчально-методичний комплекс, навчально-методичне забезпечення, науково-методичне забезпечення.

Постановка проблеми. Фізика – дивовижна наука про природу, яка пояснює більшість процесів, які відбуваються в навколишньому світі. Вона є основою науково-технічного прогресу (НТП), однією із важливих досягнень сьогодення. Все це визначає фізику як важливий предмет для вивчення не тільки в загальноосвітній школі, а й у вищих навчальних закладах (ВНЗ).

Для реалізації освітніх завдань, поставлених перед фізикою, як навчальним предметом, розроблений навчально-методичний комплекс. Він спрямований на успішне засвоєння матеріалу, розвитку інтелектуальних здібностей та використання набутих навичок при вивченні фізики, а також на організацію навчального процесу в ВНЗ.

Навчальний процес у ВНЗ потребує інформаційного, нормативного, кадрового, матеріально-технічного та методичного забезпечення. До кожного з цих елементів є відповідні вимоги [2].

Актуальність теми. Кожного року видаються нові посібники, підручники, розробляються комп’ютерні програми для втілення освітніх цілей фізики. У зав’язку із цим відповідно і назріває потреба в розгляді навчально-методичного забезпечення. В основу методичної системи покладені ідеї відомих вітчизняних дослідників у галузі дидактики фізики М. Т. Мартинюка, П. С. Атаманчука, О. І Бугайова, С. У. Гончаренка, А. І. Касперського, О. І. Іваницького, М. І. Шута, С. П. Величка, О. І. Ляшенка, В. П. Сергієнка, Н. В. Стучинської та ін. [5].

Метою статті є дослідження навчально-методичного забезпечення для загальноосвітнього курсу фізики ВНЗ І–ІІ рівнів акредитації.

Створення та існування галузей сучасної техніки завдячує своїм існуванням фізиці. Тому викладаючи фізику в ВНЗ варто звернути увагу на навчально-методичне забезпечення як основний елемент при викладанні фізики. Розглянути цей елемент і є завданням даного дослідження.

Навчально-методичний комплекс (НМК) – це сукупність нормативних та навчально-методичних матеріалів на паперовій та/або в електронній формах, необхідних і достатніх для ефективного виконання студентами робочої програми навчальної дисципліни, передбаченої  навчальним планом підготовки  студентів відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня за напрямом підготовки (спеціальністю).

НМК повинен забезпечити всі основні етапи педагогічного процесу – повідомлення навчальної інформації і її сприйняття, закріплення й удосконалення знань, умінь і навичок, їх застосування й  контролю, та основних функцій освітнього процесу – освітньої, виховної та розвиваючої [4].

Відповідно до наказу Міністерства освіти України від 2 червня 1993 року № 161 «Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах», навчально-методичний комплекс включає в себе 15 структурних елементів. Одним із цих елементів є навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення дисципліни. Цей елемент включає в себе різні матеріали, а саме:

- підручники/навчальні посібники у паперовій або електронній формах;

- різні методичні рекомендації до контрольних, самостійних, практичних, семінарських та лабораторних робіт;

- навчальні й навчально-методичні засоби дистанційного навчання;

- різні комп’ютерні програми (віртуальні лабораторії, тестові програми, тренінгові програми);

- аудіо- та відеоматеріали;

- програмне забезпечення тощо [4, 1].

Розглядаючи науково-методичне забезпечення як частину НМК навчального процесу у ВНЗ також варто згадати і про інші складові. А саме: державні стандарти освіти, навчальні плани, навчальні програми з усіх нормативних і вибіркових навчальних дисциплін; програми навчальної, виробничої та інших видів практик; підручники і навчальні посібники; інструктивно-методичні матеріали до семінарських, практичних і лабораторних занять; індивідуальні навчально-дослідні завдання; контрольні роботи; текстові та електронні варіанти тестів для поточного і підсумкового контролю, методичні матеріали для організації самостійної роботи студентів, виконання індивідуальних завдань, курсових і дипломних робіт [3].

Всі ці стандарти стосуються і загальноосвітнього курсу фізики, який розробляється для студентів ВНЗ І–ІІ рівнів акредитації.

Висновки з дослідження. При вивченні фізики у вищих навчальних закладах потрібно враховувати те, що для успішної реалізації навчальних цілей потрібно розробити мати відповідне навчально-методичне забезпечення, яке має не лише відповідати стандартам освіти, а й розвивати творчі здібності студентів. Адже, саме творчі здібності розкривають особистість, сприяють розвитку мислення, дослідницької активності тощо.

У перспективі подальших пошуків є детальніше дослідження навчально-методичного забезпечення для загальноосвітнього курсу фізики в ВНЗ І–ІІ рівнів акредитації.

Список літератури:

  1. Комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://webcache.googleusercontent.com/ search?q=cache:TxnhiclrxckJ:forestcollege.if.ua/files/normdoc/kompleks.doc+&cd=1&hl=ru&ct=clnk&gl=ua.
  2. Методичне забезпечення [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://msu..ua/methodological.html.
  3. Науково-методичне забезпечення навчального процесу у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://pidruchniki. com/13281126/pedagogika/derzhavni_standarti__funktsiyi.
  4. Положення про навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни [Електронний ресурс].– Режим доступу:http://nuft.edu.ua/public/page/55279d510f4c0/files/nmk.pdf.
  5. Сільвейстр А. Дидактичні основи організації навчання фізики майбутніх учителів хімії і біології в педагогічному університеті / А. Сільвейстр [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Mir_2014_6_17.

 

Додати коментар