Боровик Ірина

Науковий керівник: доктор пед. наук, професор Мартинюк М.Т.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Анотація: В статті розглядається проблема фізико-технічних знань в системі допрофільної підготовкивикладання фізики в музичних училищах, методи її дослідження.

Ключові слова: до профільна підготовка, музична освіта, підручники з фізики, фізика, концепція.

Головною вимогою для випускників вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації є наявність в учнів знань, практичних вмінь та навичок, які необхідних для успішного розв’язання практичних задач в ході трудової діяльності. Саме курс фізики є один з основних фундаментальних курсів у системі до профільної підготовки спеціалістів музичних училищ. Науково-технічний прогрес, суттєво впливає на розвиток суспільства та ставить нові задачі перед системою до профільної спрямованості сучасних фахівців музичних училищ.

Аналіз наукової та методичної літератури з даної теми показав, що багато науковців займаються розробкою змісту і методів до профільного спрямованого навчання курсу фізики. В свій час видатні педагоги Я. А. Коменський, Д. Локк, Ж-Ж. Руссо почали впроваджувати прогресивні методи навчання, у яких засвоєння нових знань було тісно пов’язано з урахуванням майбутньої спеціальності [2, с.32]. Зараз ці принципи відображені в практично-спрямованому навчанні.

Для підвищення ефективності навчального процесу розробляються нові концепції, одна з яких пропонує посилення практичного аспекту підготовки, який реалізується шляхом інтегрування процесівформування теоретичних знань та практичних вмінь. У загальних положення до профільної підготовки навчання реалізуються з урахуванням особливостей пізнавальної діяльності та розвитку саме учнів.

Підвищенням ефективної підготовки студентів на основі реалізацій принципу практично-спрямованого навчання активно займалась Г.П. Стефанова. Як одну з головних цілей навчання фізикивона розглядає процес формування в учнів умінь розв’язувати типові задачі на основі використання фізичних знань, з якими зустрічатиметься людина в процесі життєдіяльності [1, с.23].

І.Ю. Калугіна, описує практично-орієнтоване навчання як дидактичний підхід до навчання учнів, що становить сукупність ідей та положень, які передбачають вибір усіх складових навчального процесу та особливостей їхньої взаємодії. В основі даного підходу до навчання покладено оптимальне поєднання теоріїта практики. Практико-орієнтоване навчання показує, яким має бути співвідношення між теоретичною іпрактичною складовими навчального процесу [5,с.30]. Реалізація практично-орієнтованого навчання дозволяєпідвищити рівень набутих знань, підняти особистісний статус і сформувати в учнів професійніякості так і до професійні. Побудова навчального процесу з урахуванням основних положень практично-орієнтованогонавчання сприяє формуванню в кожного учня образу “присутності” навчального матеріалу в життілюдини (за спостереженнями, відчуттям, почуттям).

Розв’язання важливих завдань, що постають на сучасному етапі соціального розвитку України, потребує якісного вдосконалення системи до профільної підготовки викладання фізики в музичних училищах. Це вимагає від викладачів цих закладів оновлення змістового компоненту навчальної діяльності, готовності до постійного самовдосконалення, підвищення рівня фахової культури, освоєння нових методів і прийомів навчально-виховної діяльності. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває професійна спрямованість усіх дисциплін, які викладаються в таких навчальних закладах. Педагогічні аспекти змісту, форм та методів навчання учнів фізики представлено в дослідженнях Н.М.Буринської, С.І.Гончаренка, Л.А.Липової, Ю.І.Мальованого,О.Я.Савченко, А.В.Степанюк, О.І.Янкович У роботах Г.Я.Мирської, Н.Й.Міщук, О.М.Краснової розглядаються питання підготовки вчителя довикладання курсів природничо-наукового спрямування[4, с.27]. А.П.Коростіянець, А.Н.Сулейманова звертають увагу на реалізацію різних підходів у навчанні предметів природничо-математичного циклу. Незважаючи на посилення інтересу вчених до дослідження проблеми професійної спрямованості навчальних предметів, у цілому природничо-математичного циклу зокрема, аналіз наукових джерел свідчить, що у вищих навчальних закладах музичного профілю вона недостатньо вирішена. Учні недостатньо підготовлені до професійної спрямованості викладання предметів природничо-математичного циклу. Крім того, встановлені суперечності між необхідністю підвищення рівня підготовки випускника медичного училища до професійної діяльності за неможливості досягти цього тільки традиційними методами та формами навчання, а також необхідністю застосування нових педагогічних технологій у системімедичної освіти та належною розробленістю відповідного науково-методичного забезпечення. Тому метою нашого дослідження є до професійна підготовка основ фізико-технічних знань в процесі викладання фізики в музичних училищах.

Для мотивації навчальної діяльності учневі потрібно обґрунтувати, для чого він чи вона повинен дану дисципліну. Необхідно показати, що оволодіння даною наукою принесе велику користь, навіть якщо не прослідковується безпосередній зв'язок із професійним спрямуванням [3]. Виклад основного матеріалу - першочергова задача освіти, яка полягає в адаптації індивіда до життя, до розв’язання життєвих проблем та врешті-решт до професійної діяльності. У практичній діяльності відбуваєтьсяпроцес взаємозв’язку набутих знань з практикою. Навчальний процес планують як система зворотного зв’язку, з переходом від теорії допрактики і навпаки. У такій концепції організації навчального процесу зберігається провідна роль теоретичної підготовки, яка частково орієнтується на практику.

Теоретичні знання з фізики, дають змогу в цілому бачити будь-яку проблему, що з’являється в повсякденному житті та знайти їй оптимальне рішення. Тому до профільна підготовка навчання фізики складає основу базової підготовку для учнів музичних училищ. Вона є однією з центральних проблем теорії та методики до профільної підготовки і передбачає пошук шляхів формування до профільної компетентності випускників цих вузів. Це є завданням статті з урахуванням фізико-технічних знань у медичному училищі.

Опираючись на свою практичну роботу в училищі ми дійшли висновку, що теоретичні знання повиннізастосовуватися й закріплюватися практичною роботою. Виконуючи практичні завдання учні отримуютьпрактичні навички, розвивають свої здібності та вміння. Все це є підтвердженням головного закону засвоєння у педагогічній психології – сприйняття супроводжується усвідомленням, а після цього відбувається запам’ятовування. Практика викладання фізики в училищі показала, що успіх залежить також від своєчасного планування, більш глибокого вивчення всіх природничих дисциплін (математики, хімії, біології). Це сприяє міцнішому утворенню міжпредметних зв’язків та полегшенню життя учня.

Отже, проаналізувавши методичну літературу, навчальну програму, підручники, ми дійшли до висновку про недостатність матеріалу, що враховує до профільну підготовку майбутніх фахівців музичної галузі. У сучасних підручниках не в достатній мірі простежується напрямок до профільного призначення: зміст посібника фізико-математичного профілю і гуманітарного не відрізняються за глибиною викладу, алише розширенням змісту. Мало інформації, що стосується предметної профілізації. Зміст підручників з фізики для учнів музичного профілю повинен сприяти реалізації міжпредметних зв’язків, підвищенню ефективності професійної спрямованості.

В умовах модернізації сучасної освіти постають проблеми становлення до профільного навчання, для предметів загальноосвітнього циклу для музичних училищ. Зміст курсу фізики потребує до профільного наповнення, тобто між предметної спрямованості на предмети фахової та додаткових дисциплін. З’ясовано, що сучасний підручник має виконувати такі основні функції: світоглядну, синтезуючу, ціннісно-орієнтаційну. Світоглядна функція сприяє формуванню в учнів уявлень про об’єктивність та пізнаваність природних явищ та процесів. Синтезуюча складова має забезпечуватися методично обґрунтованим поєднанням знань з фізики з орієнтуванням на особливості майбутнього фаху, подальшу навчальну і професійну діяльність учнів. Розвивальна функція сучасного підручника має на меті забезпечити організацію цілеспрямованого навчання з метою розвитку пошуково-дослідницьких здібностей саме учнів.

Список літератури:

  1. Дембіцька С.В. Реалізація принципу фахової спрямованості під час вивчення фізики у вищих навчальних закладах І-ІІ рівня акредитації / Софія Віталіївна Дембіцька // Зб. наук. праць Кам’янець-Под. нац. ун-ту. Серія педагогічна. – Кам’янець-Под. нац. ун-т, 2009. – Вип. 15: Управління якістю підготовки майбутніх учителів фізики та трудового навчання. – С. 22-24.
  2. Засядько І.І. Принципи проектування активної навчально–пізнавальної діяльності учнів. // Наукові записки. – Випуск 39. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка, 2001. – С. 32 – 37.
  3. Зв'язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями (розробка уроку) [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://firstedu.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=274:2011-02-01-15-12-54&catid=15:fiz&Itemid=26
  4. Методичні рекомендації щодо проведення навчальних занять з фізики із застосуванням інформаційних технологій [для викладачів фізики ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації] / [уклад. Т.О. Гуляєва]. – Херсон : ХПТК ОНПУ, 2009. – 31 с.
  5. Стефанова Г.П. Теоретические основы и методика реализации принципа практической направленности підготовки учащихся при обучении физике: Автореф. дис. д-ра пед. наук / Г.П. Стефанова. – М., 2002. – 32 с.

Додати коментар