Грибков Олександр

Науковий керівник – Н.В. Стучинська

Тернопільський державний медичний університет

 

Анотація. В статті розглядається методика вивчення приладу електрокардіограф з допомогою віртуального навчального тренажера. Окреслені основні пункти для ознайомлення з програмою. Висвітлено роль та зміст віртуального навчального тренажера «Електрокардіограф» у процесі навчання медичної техніки майбутніми лікарями.

Ключові слова: медична техніка, віртуальний навчальний тренажер, електрокардіографія, медична фізика.

 

Ефективне використання медичної техніки залежить від її характеристик та від кваліфікації персоналу. Знання біофізичних основ медичних методик підвищує практичні навички лікаря, тому підготовка фахівців з медичної техніки вимагає освоєння не лише принципу роботи обладнання, а й вивчення фізичних явищ покладених у їх роботу [1]. Впровадження даної методики у навчання дасть змогу в повній мірі сформувати із студентів справжніх компетентних лікарів, які будуть не тільки розуміти, яку кнопку потрібно натиснути для того, щоб почати процедуру, а й які фізичні явища покладені у роботу медичних приладів [2].

Метою роботиє розробка інноваційної методики навчання медичного діагностичного обладнання. Завдання, покладене на автора, полягає у підвищенні коефіцієнту ефективності та наочності навчальних комп’ютерних програм у процесі опанування фізичного змісту функціонування медичних приладів у вищій школі.

Наявність сучасних медичних приладів на теоретичних кафедрах, само по собі не забезпечує належного рівня опанування студентами відповідних діагностичних методик [3]. Студенту потрібна дидактично обґрунтована система, спрямована на розкриття фізичної суті явищ та процесів, що відбуваються у людському організмі.

Інноваційним стало впровадження в навчальний процес віртуального навчального тренажера «Електрокардіограф», за допомогою якого, студент має змогу розглянути та опанувати технічні можливості для реєстрації біопотенціалів або інших характеристик електромагнітного поля, що виникає завдяки електроактивності серця, зрозуміти принципи опрацювання та інтерпретації отриманої медико-біологічної інформації.

Створенню даної навчальної програми передує опис сценарію, який складається з таких основних структурних елементів: титульна сторінка, теоретичні відомості, фізичні основи роботи, загальний вигляд та технічні характеристики сучасних апаратів, структурна схема приладу, робота з приладом. Далі піде детальний опис основних та найбільш інформативних пунктів тренажера як «фізичні основи роботи» (Рис.1.) та «порядок проведення процедури» (Рис.2.).

Рис.1. Фізичні основи роботи електрокардіографа.

У пункті «фізичні основи роботи» промальовано електрично-принципову схему приладу та основні перемикачі електрокардіографа. В даному розділі студент, керуючись голосовими та текстовими підказками, має змогу наочно побачити і зрозуміти фізичний зміст роботи даного діагностичного апарату. З допомогою анімації можна прослідкувати яким чином електричні сигнали підсилюються та відображаються на папері [4]. Використовуючи зорове та слухове сприйняття інформації, а також можливість керування приладом з допомогою комп’ютерної миші, у студента формується чітке уявлення та розуміння у повній мірі, яке фізичне явище проходить в момент роботи з даним апаратом.

Рис.2. Порядок зняття електрокардіограми.

За допомогою електрокардіографа проводиться процедура зняття електрокардіограми. У пункті «порядок зняття електрокардіограми» покроково описано як саме вона проходить. Це стало можливим завдяки використання нових програм комп’ютерного моделювання [5]. Завдяки текстовим та звуковим підказкам студент має змогу провести процедуру зняття електрокардіограми найбільш наближено до того, як вона відбувається у реальності. При ознайомленні з даним пунктом віртуального навчального тренажера у студента формується чітке розуміння усіх аспектів проведення даного діагностичного дослідження організму. Сприйняття інформації також підсилюється завдяки можливості управління основними блоками та перемикачами приладу.

Як результат, розроблений віртуальний навчальний тренажер «Електрокардіограф», впровадження якого у навчальний процес розширює можливості для реалізації компетентнісного та діяльнісного підходу при вивченні медичної техніки, знайшов широке застосування у Тернопільському державному медичному університеті ім. І.Я. Горбачевського на кафедрі медичної фізики діагностичного та лікувального обладнання.

Ефективність розробленої навчальної методики базується на посиленні ролі активності, практичної спрямованості, наочності та індивідуалізації навчання.

У перспективі планується переклад інформації віртуального навчального тренажера на англійську мову для іноземних студентів. Планується вдосконалення голосового супроводу та модернізація ситуаційної задачі, яка поставлена лягла в основу ознайомлення з апаратом.

Список літератури

  1. Сторчун Є.В. Біофізичні та математичні основи інструментальних методів медичної діагностики: Навчальний посібник / Матвійчук Я.М. – Львів: Вид. «Растр-7», 2009. – 216с.
  2. Чалий О.В., Цехмістер Я.В., Агапов Б.Т., Меленєвська А.В., Мурашко М.І., Радченко Н.Ф., Стучинська Н.В. Медична і біологічна фізика. Підручник для студентів вищих медичних навчальних закладів освіти ІІІ та IV рівнів акредитації. – К.: Книга плюс, –
  3. Стеценко Г.С. Медична техніка: посібник / Пенішкевич Я.І., Гриценко В.І., Голяченко О.М., Компанець В.С., Тарасюк В.С. –Луцьк: Надстир’я, – 2002. – 288с.
  4. Дідух В.Д. Фізичні основи функціонування медичного обладнання / Ю.А. Рудяк, Р.Б. Ладика, О.А. Багрій-Заяць, А.Б. Горкуненко, С.Я. Гураль, Л.В. Наумова, Б.М. Паласюк, О.В. Грибков, О.С. Токарський – Тернопіль, – ТДМУ, 2015. – 281с.
  5. Про затвердження Правил використання комп'ютерних програм у навчальних закладах [Електронний ресурс] : Наказ Міністерства освіти і науки України02.12.2004 № 903 / Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 січня 2005 р.за № 44/10324. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?code=z0044-05.

Коментарі  

+1 #2 Олена Бігдай 29.03.2015, 21:57
Справді актуальна стаття. В наш час не вистачає практичних навичок, але такі віртуальні тренажери можуть дійсно наочно продемонструвати, які процеси відбуваються в організмі людини та показати, що потрібно робити.
Автор вірно підмітив, що наявність сучасних медичних приладів на теоретичних кафедрах, само по собі не забезпечує належного рівня опанування студентами відповідних діагностичних методик.
Тому, гадаю, що такі тренажери потрібні не лише в Тернопільському державному медичному університеті.
Цитата
+1 #1 Рябко Андрій 28.03.2015, 11:32
Робота заслуговує на серйозну увагу, особливо в аспекті викладання біофізики у вищіх навчальних закладах. Відомо, що більшість лабораторних робіт з біофізики потребують складного і коштовного обладнання, наприклад, калориметр-турбідіметр для визначення оптичної густини речовини (суспензії ліпосом), камера Уссінга для дослідження активного транспорта, апарат «штучна нирка» для дослідження процесів пасивного транспорту речовин крізь мембранні структури клітин, електростимулятор і камера з електродами для дослідження потенціала дії, спектрофотометр, фотоелектрокалориметр, поляриметр для вивчення оптичних властивостей речовин, а також спеціальні електровимірювальні прилади і підсилювачі біопотенціалів, хімічні реактиви і розчини, медичні препарати та ін. У такій ситуації використання віртульних приладів є чи не єдиною можливістю ознайомлення з роботою лабороторного обладання і приладів. Сподіваємося на подальші нові розробки авторів в цьому напрямі.
Цитата

Додати коментар