Смаровоз Олексій, Пригоряну Наталя
Науковий керівник – М.І. Садовий
Кіровоградський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка
Анотація. Стаття присвячена питанням впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі вищого навчального закладу, зокрема при формуванні у майбутніх фахівців цілісного уявлення про оточуючий світ та сучасну наукову картину світу. Розглядається місце інформаційно-комунікативних технологій у навчальному процесі вищого навчального закладу.
Ключові слова: інформатизація освіти, інформаційно-комунікаційні технології, навчальний процес, сучасна наукова картина світу, науковий світогляд.
Актуальність теми. Аналіз результатів ЗНО з фізики показує, що у випускників загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) та в студентів перших курсів університетів не сформоване цілісне бачення фізичної картини світу. Одну з причин цього ми вбачаємо у приділенні неналежної уваги з боку вчителів фізики узагальнюючим урокам на тему «Фізична картина світу» (в 9 класі) та «Фізична картина світу як складова природничо-наукової картини світу» (в 11 класі). При цьому в Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти (2011) задекларовано, що фізичний компонент забезпечує усвідомлення учнями основ фізичної науки, засвоєння ними основних фізичних понять і законів, наукового світогляду і стилю мислення, розвиток здатності пояснювати природні явища і процеси та застосовувати здобуті знання під час розв’язання фізичних задач, удосконалення досвіду провадження експериментальної діяльності, формування ставлення до фізичної картини світу, оцінювання ролі знань фізики в житті людини і суспільному розвитку. Ці засади, які впроваджуються в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 р., а в частині повної загальної середньої освіти – з 1 вересня 2018 року, визначають ряд вимог до підготовки вчителів фізики та до удосконалення організації навчального процесу у педагогічних вищих навальних закладах (ВНЗ) у напрямку забезпечення формування у майбутніх фахівців цілісного уявлення про оточуючий світ та сучасну наукову картину світу (СНКС). Особливо актуальною ця проблема стає в умовах стрімкої інформатизації навчального процесу, як загальноосвітньої, так і вищої школи.
Мета статті полягає в удосконаленні методики формування в майбутніх учителів фізики уявлень про СНКС за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
Аналіз стану дослідження проблеми. Питання організації сучасного інформаційно-освітнього середовища, інтеграції системи освіти України у світовий освітній простір відображаються у працях українських науковців В.Ю.Бикова, А.М. Гуржія, М.І. Жалдака, Ю.О. Жука, В.В. Лапінського, М.І. Шута та ін.
Ми використали загальні підходи названих науковців і пропонуємо розглянути окремі питання застосування інформаційно-комунікаційних технологій в процесі формування у майбутніх вчителів фізики уявлень про сучасну наукову картину світу.
Виклад основного матеріалу. Формування в суб’єктів навчання уявлень про сучасну картину світу займає одне з пріоритетних положень в сучасній діяльності педагога. Це обумовлено:
- висвітленням цього питання в основних освітніх документах;
- різкими динамічними змінами оточуючого середовища (науково-технічною революцією, розповсюдженням антинаукових поглядів), що вимагає готовності суб’єктів навчання до цих змін;
- необхідністю висвітлення сутності фізики як науки, що динамічно розвивається, а не сукупності нерухомих у часі теорій та законів.
Науковці вважають [2], що спеціальна педагогічна діяльність вчителя з формування наукового світогляду та уявлень про сучасну наукову картину світу повинна здійснюватися на кожному уроці і за складністю може перевершувати всі інші види діяльності. Це може пояснюватися тим, що для підведення учнів до висновків світоглядного характеру вчитель повинен сам добре володіти світоглядними знаннями та мати на озброєнні спеціальні методики, базу завдань, вправ та питань метою яких є формування уявлень про сучасну наукову картину світу.
Необхідність введення до навчальних планів підготовки фахівців напряму підготовки: «6.040203 Фізика*» дисципліни «Концепції сучасної наукової картини світу» обґрунтовано в роботі [3], де зазначається, що запропонований для опанування суб’єктами навчання матеріал досить громіздкий і потребує від них уміння узагальнювати і систематизувати матеріал на досить високому рівні.
Ми вважаємо, що оптимізувати процес викладання курсу «Концепції сучасної наукової картини світу» допомагає використання у навчальному процесі інформаційно-комунікаційних технологій.
Сучасні запити суспільства щодо підготовки фахівців із вищою освітою вимагають навчити кожного суб’єкта навчання за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб студент активно, з цікавістю і захопленням працював на занятті, бачив результати своєї праці й міг їх адекватно оцінити.
Допомогти викладачеві у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на занятті дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим, індивідуальним та особистісно зорієнтованим.
Отже, у межах навчального процесу у ВНЗ, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій, насамперед, загальнодоступних засобів MS Office: текстовий редактор MS Word, програми MS Power Point, MS Explorer, MS Photoshop, Intel «Навчання для майбутнього».
Зокрема, при проведенні лекційних занять з навчальної дисципліни «Концепції сучасної наукової картини світу» ІКТ виступають і як засіб надання інформації студентам (суб’єкти навчання мають змогу слухати слово викладача і сприймати наочні матеріали з екрану), (див. рис. 1), і як засіб контролю та корекції знань студентів (коли, за потреби економії часу, для проведення контрольної роботи завдання подаються на екрані).
Рис. 1. Фрагмент презентації з курсу «Концепції сучасної наукової картини світу»
Враховуючи той факт, що при вивченні зазначеного курсу більшість годин (75 %) виноситься на самостійне опрацювання, то тут використання ІКТ значною мірою сприяє підвищенню якості навчального процесу. Чому сприяють різноманітні дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних технологій (рис. 2).
У процесі навчання вибір способів використання ІКТ залежить від поставлених викладачем дидактичних завдань. Найбільш цінними у навчальному процесі можуть бути програмні засоби, які надають студенту свободу вибору під час вивчення навчального матеріалу раціонального рівня складності, самостійного визначення форми допомоги за умови виникнення ускладнень.
Рис. 2. Дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних технологій
Висновки. У дослідженні визначені дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних технологій та шляхи їх застосування при формуванні у майбутніх учителів фізики цілісного уявлення про оточуючий світ та сучасну наукову картину світу, зокрема при вивченні курсу «Концепції сучасної наукової картини світу», що дає можливість цілеспрямовано здійснювати навчально-виховний процес у навчальному закладі виходячи із поставлених перед ним завданням.
Напрямки можливих подальших досліджень пов'язані з модернізацією змісту та форм навчального процесу в педагогічних ВНЗ у відповідності з вимогами інформатизації суспільства.
Список літератури
- Жалдак М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: [посібн. для вчит.] / М.І. Жалдак, В.В. Лапінський, М.І. Шут. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. – 182 с.
- Пастух І.В. Формування наукового світогляду учнів основної школи у навчанні фізики (ознайомлювальний етап): дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.02 / Пастух Ірина Василівна. – Запоріжжя, 2001. – 179 с.
- Трифонова О.М. Концепція сучасної наукової картини світу у вищих навчальних закладах / О.М. Трифонова // Науковий часопис Національного пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова: зб. наук. пр.; за заг. ред. проф. В.Д. Сиротюка. – Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – К., 2014. – Вип. 47. – С. 288-295.
Коментарі