Хорава Мар’яна

Науковий керівник – М.Т. Мартинюк

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

Анотація. В статті розглядається науково-методичний аналіз, та безпосередньо сама методика вивчення теми «Тиск твердих тіл, рідин і газів» на новою навчальною програмою учнями 7 класів.

Ключові слова: тиск, закон Паскаля, Паскаль, гідростатичний тиск, атмосферний тиск.

 

Тема «Тиск твердих тіл, рідин і газів» в курсі 7 класу є цікавою для учнів. Цей інтерес обумовлений незвичністю, новизною явищ що вивчаються. При вивченні цієї теми учні отримують особливо яскраві уявлення про використання явищ і законів теми на практиці. Вчителеві необхідно намагатися більш повно використовувати можливості, закладені у змісті теми для підтримки і розвитку пізнавального інтересу і розв’язування задач політехнічного навчання. Елементи історизму та досягнення в області техніки необхідно використовувати для розв’язання виховних завдань.

Основними питаннями теми слід назвати такі: сила тиску, закон Паскаля, гідравлічні та пневматичні пристрої, гідростатичний тиск, сполучені посудини, атмосферний тиск, барометри, насоси, манометри, Архімедова сила, водний транспорт, повітроплавання.

Ці питання тісно між собою пов’язані і розкривають умови рівноваги рідни і газів. Також під час даної теми розглядають фізичну сутність атмосферного тиску.

Теоретичною основою теми є вчення про молекулярно-кінетичну будову речовини, ідеї дискретності і хаотичності руху частинок речовини. Ці положення вчитель конкретизує під час пояснення закону Паскаля, зміни атмосферного тиску з висотою.

Розкриваючи причинно-наслідкові зв'язки фізичних явищ, учитель повинен особливу увагу звернути на випадки, коли остаточний результат залежить від дії кількох факторів, інколи протилежно діючих. Наприклад, рух молекул униз під дією сили тяжіння та їх хаотичний рух у всіх напрямах пояснюють структуру атмосфери Землі; дія на занурене в рідину чи газ тіло — сили тяжіння та архімедової сили, тобто дії протилежно напрямлених сил — визначають умови плавання тіла.

Вивчення теми «Гідро- і аеростатика» ґрунтується на знанні раніше вивчених понять таких, як сила тяжіння, вага, маса, густина, тиск твердих тіл і газів. Це дає можливість повторити, а в деяких випадках поглибити їх зміст, і закріпити в пам’яті учнів.

З елементами гідро-і аеростатики учні ознайомлюються в VIІ класі і в старших класах середньої школи до цього матеріалу не повертаються. Отже, ґрунтовне засвоєння його дуже важливе. Останнє поки що ускладнюється недостатньою підготовкою учнів з математики, що особливо відчтно під час розв'язування задач. Дійовий міжпредметнві зв’язок фізики і математики великою мірою допоможе усунути цей недолік.

Деякі елементи гідро- і аеростатики учні вивчають у початкових класах на уроках природознавства, математики, фізичної географії. Ці знання стають їм у пригоді під час розв’язування задач на тиск, передавання тиску, архімедову силу. Відомий уже учням матеріал слід використати як перший ступінь вивчення, як основу для здобуття нових знань.

Теоретичний матеріал, що вивчається в цій темі, тісно пов'язаний з життям, з практикою. Ці зв’язки важко переоцінити, але інколи вчителі, захоплюючись конкретним застосуванням законів чи правил. Внаслідок цього учні виявляються перевантаженими, не вистачає часу на грунтовне опрацювання основного матеріалу всіма учнями. Щоб такого не трапилося, вчителеві слід додержувати розподілення часу за етапами уроку, запланованого під час підготовки до уроку. До того ж ряд прикладів застосування теоретичного матеріалу в житті можна розглянути на заняттях фізичного гуртка (виготовити прилади, поставити і пояснити досліди тощо). Більшість учителів наприкінці вивчення теми організує для учнів вечір з фізики або відкрите засідання фізичного гуртка.

Зміст даної теми є таким:

  • Розглядають тиск твердого тіла на тверде. При цьому розглядають випадок, коли поверхня дотику тіл розташована горизонтально. Вводять поняття тиску і одиницю тиску.
  • Пригадують властивості рідини і твердих тіл і передачу ними тиску, що діє на рідину або газ зовні, формулюють закон Паскаля.
  • Встановлюють тиск рідин внаслідок дії сили тяжіння. Виводять формулу для розрахунку тиску рідини на певному рівні
  • По аналогії тиск газу на тверді тіла і рідини обумовлений силою тяжіння. Розглядають способи вимірювання тиску газу, будову і дію сполучених посудин, манометрів, гідравлічних машин, насосів.
  • За допомогою дослідів розглядають умови плавання тіл.

Список літератури:

  1. Гороновская В.Т., Самсонова А.В. Уроки физики в 6 классе: Пособие для учителей. – 2-е изд., перераб. В.Т. Гороновская, А.В.Самсонова – К.:Рад.шк., 1985.- 176с.
  2. Методика преподавания физики в средней школе: Частн.вопр./ Под ред. С.Е. Каменецкого и Л.А. Ивановой.- М.:Просвещение, 1987.-336 с.
  3. Пьоришкін О.В., Родіна Н.А. Викладання фізики в 6-7 класах ср.шк. О.В. Пьоришкін , Н.А. Родіна.-К.:Рад.шк.,1982.-269с.

Додати коментар