Воінкова Ірина
Науковий керівник: канд.п. наук, доцент Ефименко В.В.
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
У статті проаналізовані наукові підходи до розуміння та визначення компетенції, інформатичних компетентностей, компетентнісного підходу. У змісті української освіти на засадах компетентнісного підходу посилюються практичний, міжпредметний і прикладний аспекти освіти, тому у статті висвітлено важливість формування інформатичних компетентностей особистості у процесі діяльності, а саме у виконанні міждисциплінарних проектів. Визначено потенціал впровадження і наслідки реалізації методу проектів на основі міждисциплінарних зв’язків з огляду вчителів, учнів і освіти в цілому.
Ключові слова: компетенція, інформатична компетентність, технологія навчання, міждисциплінарні зв’язки, метод проектів.
Formation of information competence of students in the process of implementation of interdisciplinary projects
Voinkova I.
Scientific supervisor: Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor Efimenko V.V.
National Pedagogical Dragomanov University, Kiyv, Ukraine
The article analyzes scientific approaches to understanding and defining competences, informational competencies, competence approach. In the sense of Ukrainian education, the practical, interdisciplinary and applied aspects of education are strengthened on the basis of the competence approach, therefore, the article highlights the importance of forming the informational competence of the individual in the process of activity, namely, in the implementation of interdisciplinary projects. The potential and the impact of the implementation of the project method on the basis of interdisciplinary links, taking into account teachers, students and education in general.
Key words: competence, computer competence, technology of teaching, interdisciplinary relations, method of projects.