Момот Анна
Науковий керівник: доктор іст. наук, профессор Ріжняк Р. Я.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


У статті був здійснений гендерний контент-аналіз підручників для майбутніх вчителів математики, зокрема порівняльний аналіз частоти зображень обох статей, представлення їх у певних видах діяльності, у виконанні різних соціальних ролей та наявність сексизму в описах та малюнках. Також розглянуто проблему гендерної нерівності в навчальному матеріалі. Описано причини та фактори, що впливають на розвиток даної проблеми. Визначено, що гендерна нерівність негативно впливає на розвиток наукового прогресу.
Ключові слова: гендерний аналіз, гендерні ролі, гендерні стереотипи, сексизм, стать, гендерна нерівність.


CONTENT-ANALYSIS ON THE SUBJECT OF GENDER PERSPECTIVES OF SUBSTRUCTORS AND MANUALS FOR FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS
Momot Anna
Scientific supervisor: Doctor of historical Sciences, Professor Rizhniak R. Y.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article carried out a gender-based content analysis of textbooks for future mathematics teachers, in particular a comparative analysis of the frequency of images of both sexes, their representation in certain types of activities, the performance of various social roles and the presence of sexism in descriptions and drawings. The issue of gender inequality in the educational material is also considered. The reasons and factors influencing the development of this problem are described. It is determined that gender inequality negatively affects the development of scientific progress.
Key words: gender analysis, gender roles, gender stereotypes, sexism, gender, gender inequality.

Додати коментар