ІВАНОВА АННА
Науковий керівник: канд.ф.-м. наук, доцент Ключник І.Г.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
Основними якостями необхідними людині для праці, є здатність працювати самостійно, брати на себе відповідальність, виявляти ініціативу; готовність помічати проблеми й шукати шляхи їх розв’язання; вміти аналізувати ситуації, застосовувати для цього знання; здатність співпрацювати з іншими; засвоювати нові знання; уміння приймати рішення. Все це формується в школі у недостатній кількості. Тому й багато учнів не бачать сенсу витрачати час на навчання, яке не принесе користі в майбутньому. Зрозуміло, що є різні учні, пізнавальний інтерес, почуття обов’язку, традиції суспільства, яких, спонукають до отримання освіти.
Компетентнісний підхід дозволяє пов’язати потреби суспільства в освічених компетентних фахівцях з інтересами кожного випускника, який вступає в доросле життя підготовленим, здатним ефективно розв’язувати практичні проблеми та відповідати за власні рішення.
В статті проілюстрована практика реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі.
Ключові слова: компетенція, компетентнісний підхід, компетентнісно-орієнтоване завдання
Increasing interest in learning Mathematics through the introduction of a competence approach in the Education process
A. Ivanova
Scientific supervisor:Candidate of Physics and Mathematics Sciences, Associate Professor Kliuchnyk I. H.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The key qualities required for a person for labor is the ability to work independently, to take responsibility, to reveal the initiative; the readiness to notice the problems and search solutions, to be able to analyze the situations, to apply for this knowledge; the ability to cooperate with others, absorb new knowledge, the ability to make decisions. All of this is formed in the school in insufficient quantities. That is why a lot of pupils don`t see the sense in spending time on studying which won`t be useful in the future. In is clear that there are different pupils, cognitive process, call of duty, the traditions of the societies which encourage to get the education.
A competence approach allows us to link the needs of the society in an educated competent specialists with of each graduating student that comes into adult life prepared ,capable effectively to work out practical problems and responsible for own decisions.
The article illustrated by the practice of implementation of competence approach sn an educational process.
Key words: competence, competency-based approach, competency-oriented task.