Дромашко С.М.
Науковий керівник – кандидат пед. наук, старший викладач кафедри математики Ботузова Ю.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті проаналізовано психолого-педагогічну та методичну літературу з теми дослідження. Розглянуто проблему узагальнення та систематизації знань та умінь учнів з математики. Розкриваються особливості теоретичної концепції комп’ютерної підтримки систематизації знань. Наводиться одна із загальноприйнятих класифікацій етапів систематизації знань учнів в процесі навчання. Встановлено ефективність та доцільність використання комп’ютерно-орієнтованих систем навчання при здійсненні узагальнення та систематизації навчального матеріалу з учнями старших класів.
Ключові слова: систематизація знань, методика навчання математики, комп’ютерно-орієнтовані методичні системи
Systematization of students' mathematical knowledge in learning process with computer support
S. Dromashko
Scientific supervisor: Candidate of Pedagogical Sciences, teacher of the Department of Mathematics Botuzova Y.V.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
In the article were analyzed psychological, pedagogical and methodological literature on the subject of research. There is considered a problem of generalization and systematization of mathematical knowledge and skills of students. The peculiarities of the theoretical concept of computer support for the systematization of knowledge are revealed. One of the generally accepted classifications of the stages of systematization students' knowledge in the learning process is given. There was established efficiency and expediency of using computer-oriented systems in learning mathematics. Іn particular, in the implementation of generalization and systematization of educational material with senior pupils.
Keywords: systematization of knowledge, methods of teaching mathematics, computer-oriented methodical systems