Гриценко Андрій
Науковий керівник: канд. пед. наук, старший викладач Корецька В.О.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна
У статті представлено порівняльну характеристику зовнішнього незалежного оцінювання в різних країнах світу. Наведено розробників, організацію і мету проведення тестування в США, Великій Британії, Нідерландах, Польщі, Франції, Казахстані, Росії. Запропоновані результаті дослідження сприяють виявленню специфіки оцінювання і контролю навчальних досягнень учнів в міжнародній практиці. Зовнішнє незалежне оцінювання сприяє отриманню об’єктивних результатів щодо якості навчальної діяльності учнів.
Ключові слова: зовнішнє оцінювання, тестування, іспит, абітурієнт, міжнародна практика, система тестування.
Comparative evaluation aspects of graduate educational achievements for middle educational institutions in international practice
Grytsenko Andrii
Scientific supervisor: Candidate of ped Sciences, Senior Lecturer Koretska V.O.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine
The article presents the comparative characteristics of external independent evaluation in different countries of the world. The author presents the developers, organization and purpose of testing in the USA, Great Britain, the Netherlands, Poland, France, Kazakhstan, and Russia. The proposed research results help to identify the specifics of assessment and control of student achievements in international practice. An external independent evaluation contributes to obtaining objective results concerning the quality of the students’ learning activities.
Key words: external evaluation, testing, exam, applicant, international practice, testing system.