З 20 червня до 24 червня 2022 року проходила Перша літня школа «Тренінг з гендерної рівності» проєкту «Субнаціональна гендерна рівність: баланс цінностей ЄС та українських реалій» (скорочена назва «SubGend») за програмою ЄС Еразмус+ з напрямку Жан Моне. Її першими учасниками були 15 зацікавлених осіб, серед яких були студенти магістратури нашого факультету та вчителі загальноосвітніх навчальних закладів.
Тренінги у школі були організовані дистанційно на платформі Google Meet у вигляді живого спілкування спікерів – Катерини Акбаш, Наталі Пасічник та Рената Ріжняка – з учасниками школи на тематику, що задавалася презентаціями спікерів. Серед таких тем були проблеми фемінізму та реалізація гендерних проєктів в Україні та в Європейському Співтоваристві, особливості візуалізації даних з гендерної статистики в освіті, гендер у засобах масової інформації, проблеми прихованого навчального плану в системі освіти та гендерного дисбалансу української освіти на національному та субнаціональному рівнях, дискримінації та сексуальних домагань в освіті, причини протидії гендерній рівності в Україні та гендерні аспекти рівності в політико-правовій сфері на національному та субнаціональному рівнях.
Фемінізація шкільної освіти. Стереотипи в освіті та повсякденному житті. «Чоловічі» та «жіночі» професії. Шкільні предмети «для хлопчиків» та «для дівчаток». Поняття «нерівної рівності». Фемінітиви в українській мові.
Це далеко не повний перелік тем, що ставали предметом обговорень та дискусій.
Далі – складніше. Гендер в економіці, політиці та праві. Особливості використання джерел даних для гендерних досліджень.
У п’ятницю, 24 червня, слухачами та спікерами підбивалися підсумки проведення школи. Всі були одностайними – проведена хороша та корисна робота для розуміння гендерних проблем у суспільстві.
Для слухачів школи було проведено 2 анкетування: вхідне та завершальне. Пропонуємо переглянути, як змінилися деякі відповіді (читайте: загальні переконання та ідеї щодо гендерних досліджень та гендерної рівності) слухачів після проходження тренінгу (шкала анкетування – 4-бальна).
Як змінилися загальні переконання та ідеї щодо гендерних досліджень та гендерної рівності в учасників тренінгу:
- Гендерні дослідження є вивчення гендерних відмінностей (до 3,2 – після 3,7)
- Гендерні дослідження зосереджені на вивченні жіночого досвіду (до 2,4 – після 2,7)
- Гендер є важливим питанням у сучасному суспільстві (гендерна рівність може підтримуватися в суспільстві за допомогою наукових кіл) (до 2,8 – після 3,1)
Співвідношення очікувань та результатів від літньої школи наступні:
- Думаю, тренінг допоможе мені (допоміг) покращитися як особистості (до 3,2 – після 3,5)
- Думаю, тренінг допоможе мені (допоміг) покращитися як професіоналу (до 3,2 – після 3,5)
- На мою думку цілі літньої школи - викладати теорію та документацію з гендерних питань (до 2,6 – після 3,5)
- На мою думку цілі літньої школи - викладати теорію та документацію з питань моєї академічної галузі (до 2,5 – після 3,2)
- На мою думку цілі літньої школи -запропонувати досвід вивчення гендерних досліджень (до 3,1 – після 3,7)
- На мою думку цілі літньої школи - заглибитися в міждисциплінарний діалог щодо гендерних досліджень у моїй академічній сфері (до 3,1 – після 3,5)
Співвідношення очікувань та результатів по досягненню особистих цілей під час літньої школи наступні:
- Тренінг дозволить мені пропагувати гендерну рівність у дослідженнях (до 3,2 – після 3,5)
- Тренінг буде важким (був важким) (до 2,4 – після 1,9)
- Тренінг буде нудним (був нудним) (до 1,2 – після 1,1)
- Тренінг буде зосереджений (був зосереджений) на впливі статі (до 2,8 – після 3,4)
- Тренінг повинен звернути увагу (звернув увагу) на особистий досвід учасників (до 3,1 – після 3,6)
- Новий/переглянутий навчальний матеріал повинен включати (включав) феміністичний погляд у цю наукову сферу (до 2,7 – після 3,4)
Наочно зміни можна прослідкувати на рисунку (загальна кількість питань анкети – 44, текст анкети знаходиться за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdOwvH3njRiZqnlh8eRZ9UhubvZ2kg1K9FYeMW3nCDB3Ty1-g/viewform
Загалом, з Першої літньої школи розпочалася реалізація основної мети виконання проєкту – популяризація гендерної проблематики та привернення уваги громадськості до просування гендерної рівності та універсального включення гендерних вимірів.