23 січня 2019 року на базі Державного вищого навчального закладу «Кіровоградський будівельний коледж» відбувся ІІІ (обласний) етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки. У цьому повідомлення ми подаємо статистичний та змістовно-аналітичний звіт про результати її проведення.

Загальна кількість учасників ІІІ етапу олімпіади з економіки – 31 особа (5–9 класів, 8–10 класів, 18–11 класів), що склало 40% від запланованої кількості учнів за квотою. В олімпіаді не брали участь команди Благовіщенського, Вільшанського, Гайворонського, Знам’янського, Компаніївського, Новоархангельського, Новоукраїнського, Світловодського районів.

ІІІ (обласний) етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки пройшов на належному науковому і організаційному рівні. До складу журі олімпіади були включені викладачі фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, найкращі вчителі економіки міста Кропивницького та Кіровоградської області.

На урочистому відкритті учасників олімпіади привітали заступник директора з навчально-організаційної діяльності КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» В.М. Нудний, доцент кафедри прикладної математики, статистики та економіки ЦДПУ ім. В. Винниченка Н.О. Пасічник та методист науково-методичної лабораторії природничо-математичних дисциплін КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» О.П. Богданова, які  побажали учням творчої плідної роботи та успіхів. Голова журі Н.О. Пасічник ознайомила учасників олімпіади зі структурою, порядком виконання завдань та основними вимогами до їх оформлення.

За результати виконання завдань переможцями ІІІ-го (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки, з отриманням дипломів відповідного ступеня, стали учні:

Диплом I ступеня

Пухтієнко Вікторія учениця 8 класу навчально-виховного комплексу «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа» Олександрійської міської ради Кіровоградської області;
Авраменко Леон учень 10 класу спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ступенів №7 Світловодської міської ради Кіровоградської області;
Туз Юлія учениця 11 класу навчально-виховного комплексу «Ліцей інформаційних технологій – спеціалізована школа II ступеня» Олександрійської міської ради Кіровоградської області.
Диплом II ступеня
Левченко Анастасія учениця 9 класу комунального закладу «Навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа I-II ступенів № 34 – економіко-правовий ліцей «Сучасник» – дитячо-юнацький центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»;  
  Сотніченко Дмитро учень 10 класу комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання №25 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, природничо-математичний ліцей, центр позашкільного виховання «Ліра» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»;
  Кушнірова Катерина учениця 11 класу Златопільської гімназії м. Новомиргорода Новомиргородської районної ради Кіровоградської області;
Тарануха Ярослава учениця 11 класу Липнязької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Добровеличківської районної ради Кіровоградської області.  
             
Диплом III ступеня
Нетреба Максим учень 9 класу комунального закладу «Навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа I-II ступенів № 34 – економіко-правовий ліцей «Сучасник» – дитячо-юнацький центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»;
Шикера Анастасія учениця 10 класу комунального закладу «Навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа I-II ступенів № 34 – економіко-правовий ліцей «Сучасник» – дитячо-юнацький центр Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»;
Турчин Софія учень 10 класу спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ступенів №7 Світловодської міської ради Кіровоградської області;
Лимар Тетяна учениця 9 класу Михайлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів комунального закладу «Михайлівське навчально-виховне об'єднання» Олександрівської районної ради Кіровоградської області;
Цигульський Владислав учень 10 класу навчально-виховного об’єднання «Олександрійська гімназія імені Т.Г.Шевченка – ЗНЗ І-ІІ ступенів – школа мистецтв» Олександрійської міської ради Кіровоградської області;
Щукіна Надія учениця 11 класу комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області».

При складанні завдань ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки було враховано рівень складності, зміст і структура завдань ІV етапу олімпіад попередніх років. З умовами завдань можна ознайомитися за посиланням:  http://pm-koippo.edukit.kr.ua/napryami_roboti/biologiya/olimpiadi/

Наведемо стислий аналіз олімпіадних завдань та результати їх розв'язування учасниками олімпіади.

Завдання для усіх учасників олімпіади містили  30 тестових завдань (10 з яких – розрахункові), 3 задачі та проблемне творче завдання (2 запитання). Тестові завдання різного рівня складності спрямовані на перевірку знань учнями основних економічних законів, понять, принципів. Виконуючи практичні завдання (3 задачі) учні показували як можна застосовувати набуті знання для аналізу певних економічних ситуацій, економічних моделей, робити відповідні обчислення, наводити аргументи і пояснення. Відповіді на проблемні творчі завдання сприяли виявленню в учнів уміння порівнювати, аналізувати, зіставляти, пояснювати характер і причини виникнення економічних явищ, робити висновки та теоретико-практичні узагальнення.

При виконанні тестових завдань учасники олімпіади в основному успішно виконали розрахункові тестові завдання, певні труднощі викликали аналітичні питання та завдання, пов’язані з різними конкурентними структурами. При розв’язанні задач утруднення були пов’язані з перерозподілом витрат у межах бюджетного обмеження, з максимізацією корисності, а також з визначенням середньої схильності до споживання й до заощадження. Значна кількість учнів допустили помилки при здійсненні математичних перетворень та побудові графіків. Відповіді на творчі завдання містять значні неточності при визначенні базових економічних категорій, відтворення побутових стереотипів щодо конкуренції та монополії, нерівності доходів населення, а також помилки причинно-наслідкового характеру.

Аналіз типових помилок, виявлених в роботах виконавців олімпіадних завдань дозволяє зробити такі висновки:

- для більшості учасників характерний середній рівень навчальних досягнень з економічної проблематики та проблеми практичного застосування та використання набутих знань;

- значна чисельність учнів не виконали завдання, що виходять за межі навчальної програми рівні стандарту;

- частина учнів стикається з труднощами при розв’язуванні задач через недостатній рівень математичної підготовки;

- більшість учасників репродукують стереотипи щодо соціально-економічних явищ і процесів, поширені в українському суспільстві.  

Повідомлення підготувала доцент кафедри прикладної математики, статистики та економіки Н.О. Пасічник.