Добровольський Григорій
Науковий керівник – Сірик Е.П.
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Анотація. В даній статті розглянуто два сучасних джерела світла лампа ВСБ-2 та напівпровідниковий світлодіод і їхвикористання для навчальних цілей при вивченні фізики. А також наведений приклад застосування лампи ВСБ-2 на практиці, в лабораторній роботі по знаходженні постійної дифракційної гратки.
Ключові слова: джерела світла, лампа ВСБ-2, світлодіод.
Актуальність проблеми. Для підвищення якості вивчення питань з оптики у середніх та вищих навчальних закладах необхідним є створення нових джерел випромінювання, які відповідають останнім досягненням науки і техніки, прості у виготовленні та експлуатуванні, забезпечують отримання високоякісних реальних результатів. Прикладом таких джерел є лампи ВСБ-2 та світлодіоди.
Аналіз попередніх досліджень. Аналіз методичних розробок, навчального експерименту та різних засобів проведення фізичного експерименту з використанням джерел світла проводили такі педагоги та методисти, як О.І.Ляшенко, Л.І.Рєзніков, С.І.Фролов та інші.
О.І.Ляшенко стверджував, що людина відіграє роль не стороннього спостерігача, а невід’ємного стрижневого елементу навколишнього світу [2, c.117].
За останні роки в методиці навчання фізики значну увагу стали приділяти вивченню експериментальних методів і особливо вивченню спектрального методу. Л.І.Резніковим пропонується методика ознайомлення учнів з введенням поняття про спектр в оптиці, попереднє формування якого відбувається на основі експериментального факту розкладання звичайного світла під час його проходження через призму. При цьому пропонується як спектральний пристрій використати призму і дифракційну ґратку, а згодом виявити особливості дифракційного спектру, виходячи із аналізу процесу випромінювання світла атомами.[3, c.56]. Тут же дається роз’яснення причини виникнення лінійчастих спектрів, розкриваються фізичні основи спектрального аналізу.
Мета дослідження: проаналізувати сучасні джерела світла та на конкретному прикладі показати застосування їх у процесі вивчення фізики.
Виклад основного матеріалу. Спектральні лампи ВСБ-2 промисловістю виготовляються у вигляді кварцевого балона діаметром біля 21 мм, в якому міститься незначна кількість досліджуваної речовини та інертний газ - криптон при тискові біля 200 Па. Згідно технічних умов 0,337.005 ТУ освоєно випуск ламп ВСБ-2 з 32 різними наповнювачами. На відміну від спектральних трубок лампи ВСБ-2 дають дуже вузькі і досить інтенсивні спектральні лінії випромінювання атомів. Крім того, терміни експлуатування їх в десятки разів перевищують терміни роботи спектральних трубок.
Світлодіод – це напівпровідниковий діод з р-n переходом. Свічення такого джерела виникає при струмі в пропускному напрямку. Електрони з n-ділянки інжектують в р-ділянку, де вони рекомбінують здірками. При цьому випромінюється квант світла hν, якийдорівнює ширині забороненої зони Е3. Фосфористий галій GaP дає при цьому зелене, жовте або червоне світло; миш’яковистий галій GaAs випромінює в інфрачервоній ділянці спектра.
Яскравість світлодіода невелика (~102 кд/м2), але вона більша яскравості електролюмінесцентних шарів. Світлодіоди дають не монохроматичне світло, але смуга їхнього випромінювання доволі вузька і досягає нм. Свічення легко модулюється зміноюнапруги живлення (з часовою постійною біля с). Світлодіоди дуже економічні, мають малі розміри.
Одним з недоліків світлодіода є власне поглинання того світла, котре він сам випромінює. Цей недолік невластивий найбільш перспективним на даний час світлодіодам, котрі працюють на гетеропереходах, У них р-nперехід здійснюється між двома напівпровідниками, однак ці матеріали відрізняються не лише типом основних носіїв електричного заряду, а й шириною забороненої зони Е3. Фотони, які утворюються у вузькозонній ділянці (базі), вільно виходять через широкозонну ділянку (емітер), оскільки hν менше Е3 емітера.
Таким чином, у напівпровідниках при подачі зовнішнього електричного поля у напрямку пропускання струму випромінюється світлова енергія, інтенсивність якої пропорційна струму пропускання.
Використання світлодіодів для навчальних цілей обумовлено низкою параметрів та специфічних характеристик, які є особливо важливими і значущими саме для процесу навчання, а відтак за умов застосування їх у навчально-виховному процесі дають підставу вважати ці джерела світла ефективними у вирішенні різних дидактичних цілей, а також вдосконалення системи навчального фізичного експерименту та засобів її реалізації. До таких особливих параметрів світлодіодів слід віднести такі.
- Напівпровідникові світлодіоди випромінюють достатньо яскравий пучок світла для можливостей виконання різних видів навчального фізичного.
- Працюючи на напівпровідниковій основі, світлодіоди живляться від електричних джерел постійного струму напругою 1÷4 В, що дає можливість рекомендувати їх відповідно для виконання учнями самостійних експериментальних досліджень і (фронтальних дослідів і спостережень, фізичного практикуму, дослідів у домашніх умовах).
- Світлодіоди характеризуються досить великим терміном експлуатування, мають дуже малі габарити і можуть досить легко транспортуватися і зберігатися у фізичному кабінеті та в лабораторіях.
- Світлодіоди дають не монохроматичне випромінювання, але за умов виконання експериментальних досліджень для навчальних цілей, враховуючи вузьку смугу , у якій випромінюється світлова енергія, з достатніми і достовірними результатами можна одержувати кількісні співвідношення, залежності, значення фізичних величин, а також можна визначати низку фізичних параметрів та констант.
- Світлодіоди як джерела світла є дуже економічними і тому можуть широко застосовуватися в тих установках, де потрібна відповідно висока світлова віддача за умов малої напруги електричного живлення.
Розглянемо приклад виконання лабораторної роботи з використанням сучасних джерел світла в 11 класі: «Визначення постійної дифракційної ґратки». До обладнання роботи входять : генератор ДЕВ-3Н, демонстраційна лінійка, дифракційна ґратка, лампа ВСБ-2 з наповнювачем (натрій).
Установку для виконання роботи збирають на демонстраційному столі згідно схеми (див. рис. 1). В центрі стола розташовують джерело випромінювання ДЕВ-3Н. Зліва і справа від нього за допомогою штативів розташовують два демонстраційні метри. Під час виконання роботи учням пропонується спостерігати за допомогою дифракційної ґратки спектр даного хімічного елемента, зокрема натрію, і записати зміщення l спектральної лінії за демонстраційною лінійкою.
Рис.1. Схема установки:1- джерело з лампою ВСБ-2; 2-робоче місце учнів; L-відстань від джерела ДЕВ-3Н до робочого місця; l-відстань від нульового максимуму до спостережуваної спектральної лінії, яка визначається за демонстраційною лінійкою АВ.
Відстань Lвід джерела ДЕВ-3Н до кожного робочого місця учня завчасно вимірює вчитель і дає готовий результат або учні вимірюють її за допомогою рулетки. Учні в зошиті виконують малюнок і результат записують у таблицю. Виходячи із схеми установки та формули для дифракційної ґратки, учні одержують вираз для визначення постійної .
Практичний приклад: виконання роботи за допомогою шкільної дифракційної ґратки 100 лін/мм дає такі результати:
для натрія: l= 47 см, L = 8 м, = 5,87 10-7 м.
Формула: .
Відповідь: d= 1/100 мм, що визначено з похибкою =5,2%.
Голографічна дифракційна ґратка.
Для натрію: = 5,8610'7м; = 5,8910-7м, l =1,9 м, L= 3 м.
Формула: .
Відповідь: d = 1/1000 мм; =2,8%.
Висновок: в результаті виконання лабораторної роботи були отримані значення постійних для шкільної та голографічної дифракційних ґраток з відносними похибками=5,2% та=2,8%.
Список літератури
- Глазунов А.Т. Техника в курсе физики средней школы. – М.: Просвещение, 1977. – 159с.
- Ляшенко О.І. Формування фізичного знання в учнів середньої школи. – К.: Генеза, 1996. – 304с.
- Резников Л.И. Физическая оптика в средней школе: Пособие для учитилей. – М.: Просвещение, 1971. – 263 с.
- Величко С.П., Сірик Е.П. Нове навчальне обладнання для спектральних досліджень. Посібник для студ. фіз.-мат. фак-тів пед. вищих навч. закладів. – 2-е вид., перероб. – Кіровоград: ТОВ “Імекс-ЛТД”, 2006. -202с.
- Фролов С.И. Изучение основ экспериментальных методов исследования в курсе физики средней школы: Автореф. дисс. … канд. пед. наук: 13.00.02. К., 1977. – 24 с.