Середа Вадим
Науковий керівник – О. В. Волчанський
Кіровоградський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
Анотація. В статті розглядається проблема комп’ютеризації навчання астрономії. Наводяться приклади використання новітніх технологій, зокрема можливість удосконалення лекційних демонстрацій за допомогою ІКТ.
Ключові слова: Інформаційні технології, комп’ютеризація, астрономія, навчальний процес.
Актуальність. Використання новітніх технологій у навчанні на даний час є досить актуальним і загальним процесом. Інформаційні технології дають можливість по новому подати матеріал уроку та зацікавити учнів до вивчення предмету. Саме тому вчитель повинен володіти всіма можливостями ІКТ, та вміти компетентно їх використовувати.
Мета полягає в розкритті переваг використання інформаційних технологій в начальному процесі.
Постановка проблеми. Під час проведення уроків з астрономії виникає потреба в демонстрації явищ які фізичними приладами змоделювати не має можливості. Тому сучасний вчитель має бути компетентним у використанні ІКТ в навчальному процесі. Вміти ефективно використовувати на уроках усі можливості сучасних технологій.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Впевнено й стрімко ІКТ займають своє місце у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи в Україні. Державна програма «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці», Закон України «Про Національну програму інформатизації», Закон України «Про основні засади інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 рр.» та інші спрямовані на створення та розвиток інформаційного суспільства, фундаментом якого виступає процес використання ІКТ в освіті.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1722-р схвалена Концепція державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх закладів ІКТ «Сто відсотків» на період до 2015 року [1]. У зазначеному документі підкреслюється, що інтеграція ІКТ у систему освіти спрямовується на забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності населення, формування всебічно розвиненої особистості. Сьогодні не існує шкільного предмета в процесі вивчення якого не застосовуються ІКТ. Астрономія в цьому питанню займає одне з перших місць. Зокрема відобразити і доступно пояснити матеріал можливо значно краще за використання комп’ютерного моделювання.
Виклад основного матеріалу дослідження. Шкільний курс астрономії передбачає велику кількість ілюстративного матеріалу. Для активізації роботи учнів можна використовувати презентації, відеофрагменти, різного типу анімації та онлайн планетарії. Використання інформаційних технологій забезпечить краще засвоєння наочного матеріалу. Також комп’ютеризація навчання відкриє можливість для учнів самостійно навчатися. Тобто використовувати онлайн ресурси для знаходження потрібної інформації [2].
Яскравим прикладом переваги використання новітніх технологій це удосконалення вивчення сонячних та місячних затемнень. Для демонстрації цього явища на уроках астрономії використовуються телурії – прилади які мають один недолік – Земля, Місяць і Сонце знаходяться в одній площині. Насправді площина орбіти Місяця нахилена під кутом близько 50 до площини, в якій Земля обертається навколо Сонця. З даної причини не кожне повно- або новомісяччя відбуваються затемнення. Використовуючи комп’ютерні технології умови настання затемнень можна наочно продемонструвати. Це лише один із прикладів удосконалення вивчення астрономії за допомогою ІКТ.
Можна назвати три способи використання мультимедіа на уроках
- Ілюстративний (традиційний). Підібраний візуальний ряд ілюструє розповідь учителя. Використовується при опитуванні, узагальненні.
- Схематичний. В основу навчання покладено конструювання опорних конспектів чи структурно-логічних схем. Використання мультимедіа в даному випадку лише розширює можливості побудови таких схем. Вони стають більш наочними, яскравими, доповнюються елементами, що рухаються.
- Інтерактивний Найбільш складний. Поєднує в собі елементи ілюстративного і схематичного підходів. Різниця в тому, що використання різноманітного візуального матеріалу, схем і анімацій поєднується, доповнюється приєднанням документів, уривків із різноманітних джерел. Головне в такому підході ─ високий рівень методичної обробки матеріалу. Він подається в такому поєднанні, щоб викликати активність учнів, спровокувати їх на співставлення, роздуми, дискусію.
ІКТ дозволяє:
- надавати учням інформацію в різноманітній формі: текст, графіка, аудіо, відео, анімація і т.д.;
- видавати великий обсяг інформації частинами;
- мобілізувати увагу учнів;
- активізувати процеси сприйняття, мислення, уяви та пам’яті;
- виходити у світове інформаційне товариство і використовувати світові інформаційні ресурси у навчальних цілях.
Найбільш оптимальнімоделі використання ІКТ
1. Урок з опорою на мультимедіа презентацію;
2. Використання аудіо- та відео фрагментів;
3. Комп’ютерні тести;
4. Електронні підручники;
5. Електронні збірники – тренажери;
6. Електронні інформаційні видання;
7. Електронні практикуми;
8. Комп’ютерні навчальні програми;
9. Підготовка друкованих роздаткових матеріалів [3].
Виходячи з вищесказаного можна зробити висновок про те, що ІКТ дає можливість по-новому підійти до вирішення деяких проблем при викладанні матеріалу на уроці. Використовуючи новітні технології можна продемонструвати астрономічні процеси і явища за різних умов, в різний час та з будь-якої точки спостереження. Тому сучасний вчитель повинен вміти доцільно і в повному обсязі використовувати інформаційні технології на уроках.
Список літератури
- Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" / Урядовий кур’єр. 2007. -№6.
- Пархомець І.Ю. Нові інформаційні технології навчання І.Ю. / Пархомець // Управління школою. – 2007. – № 29.
- Рєзнік Т.О. Впровадження ІКТ технологій навчання для покращення результативності навчально-виховного процесу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://yroki.at.ua/load/dilimosja_dosvidom/dilimosja_ dosvidom/vprovadzhennja_ikt_tekhnologij_navchannja_dlja_pokrashhennja _rezultativnosti_navchalno_vikhovnogo_procesu/86-1-0-391