Гетьман Катерина
Науковий керівник - О. В. Волчанський
Кіровоградський педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Анотація: в статті розглядаються можливості використання ІКТ при вивченні школярами розділу "Основи сферичної та практичної астрономії". Показано, що використання комп’ютерних презентацій з відео-фрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу учнів на уроці, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню навичок дослідницької діяльності
Ключові слова: навчання астрономії, інформаційні технології.
Актуальність. Застосування комп’ютерних технологій на уроках дисциплін природничого циклу дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учнів; посилити самостійність в опануванні знаннями, вміннями і навиками, мотивацію та інтерес до навчання, в короткий час опанувати великий обсяг навчального матеріалу учнями і, тим самим, покращити навчальні досягнення учнів.
Метаполягає в розкритті переваг використання інформаційних технологійпри вивченні розділу "Основи сферичної та практичної астрономії".
Постановка проблеми. Астрономія вивчається в 11 класі за однією з двох програм: програмою, що об’єднує академічний рівень та рівень стандарту (розраховану на 17 годин), або за програмою для профільного рівня (розраховану на 35 годин). Це, звичайно, дуже мало, тому вчителеві слід докласти зусиль, щоб ефективно використати відведений час і сформувати в учнів необхідні мінімальні уявлення про Всесвіт, про шляхи та результати його пізнання людиною [1].
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Астрономія, як навчальний предмет, має цілий ряд особливостей. Вона відрізняється, по-перше, абстрактністю понять, недоступністю явищ і процесів для чуттєвого сприйняття, відмінністю видимого і дійсного; по-друге, необхідністю інтегрувати знання з різних областей та застосувати вивчені закони і методи досліджень до об'єктів і явищ космосу [2]. Безумовно, слід враховувати той обмежений час, який виділено на вивчення астрономії у загальноосвітніх навчальних закладах. Сьогодні не існує шкільного предмета в процесі вивчення якого не застосовуються ІКТ. Астрономія в цьому питанню займає одне з перших місць. Зокрема відобразити і доступно пояснити матеріал можливо значно краще за використання комп’ютерного моделювання [3, 4].
Виклад основного матеріалу дослідження. Неможливо уявити урок астрономії без використання наочних посібників. Саме тому всі без винятку методики викладання астрономії вказують на велику роль наочності у процесі вивчення цього предмета [2].
Застосування нових інформаційних технологій дозволяє значно покращувати ефективність навчального процесу при вивченні курсу астрономії, позитивно впливає на підвищення інтересу учнів до її вивчення; дозволяє поліпшити якість засвоєння складних астрономічних понять. Для активізації роботи учнів можна використовувати презентації, відео-фрагменти, різного типу анімації та віртуальні планетарії. Використання ж інтернет-ресурсів (самостійний пошук потрібної інформації) відкриває можливості самоосвіти для учнів.
Сучасні мультимедійні комп’ютерні програми та телекомунікаційні технології відкривають для учнів широкий доступ до нетрадиційних джерел інформації – електронним гіпертекстовим підручникам, загальноосвітнім та освітнім сайтам, системам дистанційного навчання і так далі, все це покликано для підвищення ефективності розвитку самостійної навчально- пізнавальної діяльності учнів і дає широкі можливості їх творчого росту та розвитку [3, 4].
Застосування у процесі навчання астрономії мультимедійних технологій відкриває широкі можливості як у викладанні дисципліни, так і в опануванні її. Електронні посібники, створені на базі мультимедіа, здійснюють сильний вплив на пам’ять та уяву, полегшують процес запам’ятовування, дозволяють зробити урок більш цікавим і динамічним.
Вивчення розділу "Основи сферичної та практичної астрономії" передбачає велику кількість ілюстративного матеріалу. Важливу роль тут можуть грати вечірні спостереження зоряного неба оком, які, звісно можна проводити тільки в позаурочний час:
- знаходження полюса світу і визначення широти місцевості по Полярній зірці,
- знаходження небесного меридіана і екватора;
- орієнтація на місцевості по Полярній зірці;
- знаходження основних сузір'їв і яскравих зірок, видимих в цю пору року;
- знайомство з шкалою зоряних величин, відмінностями в блиску і кольорі зірок;
- спостереження за добовим обертанням небесної сфери;
- спостереження за річною зміною виду зоряного неба;
- орієнтація на місцевості за допомогою рухомої карти зоряного неба і "Шкільного астрономічного календаря";
- Меркурій і Венера (фази планети);
- Марс (полярні шапки і моря в епоху протистоянь);
- Юпітер (екваторіальні смуги, Галілеєві супутники);
- Сатурн з кільцем;
- Уран і Нептун, диски планет;
- яскраві астероїди.
Серйозним замінником таких спостережень може стати використання на уроках віртуальних планетаріїв, презентацій, відео-фрагментів різного типу. При цьому дуже актуальним у сферичній та практичній астрономії навчити учнів із спостережень за небесними явищами (добове обертання неба, рух Сонця по екліптиці, зміна фаз Місяця) робити висновки при їх реальні причини – космічні явища (обертання Землі навколо осі і навколо Сонця, зміна умов освітленості Місяця і т.д.).
Нами була розроблена система конспектів уроків та презентацій з тем "Основи сферичної астрономії" та "Основи практичної астрономії"
- «Небесна сфера. Основні точки і лінії на ній».
- «Системи небесних координат. Умови видимості світил».
- «Час і календар».
- «Видимий рух Сонця і Місяця. Сонячні і місячні затемнення».
- «Системи світу. Конфігурація планет. Закони Кеплера».
Яскравими прикладами переваги використання комп’ютерних технологій при поясненні руху в системі Сонце-Земля-Місяць. Існуючі в кабінетах астрономії для демонстрації цього процесу прилади – телурії мають один недолік – Земля, Місяць і Сонце знаходяться в одній площині. З даної причини неможливо продемонструвати учням умови настання сонячних та місячних затемнень. Розроблена нами система презентацій дозволяє виправити цей недолік, демонструючи різні варіанти конфігурацій системи Земля, Місяць і Сонце під час повно- або новомісяч, де враховується розташування світил відносно вузлів місячної орбіти.
Таким чином, використання комп’ютерних програм на уроках астрономії розвиває інтерес учнів до вивчення предмета, підвищує ефективність їхньої самостійної роботи, індивідуалізації процесу навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень про сферичну і практичну астрономію, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що допомагає в розробці індивідуальних заходів для корекції знань учнів у межах досягнення визначених цілей навчання. Використання комп’ютерних презентацій з відео-фрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу учнів на уроці, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню елементів проектної та дослідницької діяльності.
Список літератури
1.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Астрономія 11 клас Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. (затверджені Міністерством освіти і науки України, наказ №1021 від 28.10.2010). [Електронний ресурс]– Режим доступу : www.mon.gov.ua/images/education/average/prog12/ast_ak.doc.
2. Александров Ю.В. Астрономія: книга для учителя. – Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2005. –250с.
3. Бородіна І. Використання мультимедійних засобів на уроках фізики та астрономії // Фізика (Шкільний світ). – 2004. - №33. – С.1-8.
4. Князєв С. Г. Комп'ютер на уроці астрономії // Фізика в школах України. - 2004. - №19. - С. 2-3.