Мелецький Владислав
Науковий керівник: канд. пед. наук, ст. викл. кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Щирбул О.М.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка, м. Кропивницький, Україна


У статті розглядаються проблеми міжпредметних зв’язків та формування міжпредметних компетенцій в учнів при вивченні ними геометричної різьби по дереву.
Зокрема, проведено теоретичний аналіз наукових джерел з питань міжпредметних зв’язків, визначено основні завдання, котрі ставляться перед педагогом для їхньої реалізації.
На основі розгляду змісту програм з трудового навчання й математики основної школи, виокремлено математичні знання, уміння й навички, які потрібні школярам для успішного засвоєння й практичної реалізації геометричного різьблення по дереву.
Ключові слова: міжпредметні зв’язки, міжпредметні компетенції, різьба по дереву.


Formation of interdisciplinary competences in the study of students geometric wood carving V. Meletsky
Scientific supervisor: Candidate of Pedagogical Sciences, Senior lecturer, Department of theory and methodology of technological training, health and safety Shirbul O. M.
The Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University, Kropyvnytsky, Ukraine


The article deals with the problems of interdisciplinary connections and the formation of interdisciplinary competences in students when they study geometric wood carvings.
In particular, theoretical analysis of scientific sources on interdisciplinary issues has been conducted, the main tasks set forth by the teacher for their implementation are determined.
Based on consideration of the contents of the programs of labor education and mathematics of the main school, the mathematical knowledge, skills that students need for successful assimilation and the practical realization of the geometric wood carving are singled out.
Key words: interdisciplinary connections, interdisciplinary competences, wood carving.

Додати коментар