Одним зключових для економік розвинутих  країн світу є ринок туристичних послуг завдяки тому, що витрати на організацію туристичного бізнесу порівняно невисокі, а розмір прибутку достатньо високий. За оцінкою Всесвітньої туристичної організації (The World Tourism Organization (далі – UNWTO)), прямий внесок туризму безпосередньо до світового валового внутрішнього продукту (ВВП) у 2014 р. склав 3,1 %, а з урахуванням непрямого ефекту його внесок у ВВП складає 9,8 %. При цьому на туризм припадає 4,3 % від загального обсягу світових інвестицій, що забезпечує 105 млн прямих і 276 млн непрямих робочих місць у суміжних галузях. Усі зазначені фактори зробили туристичну сферу однією з основних галузей, що впливає на загальний стан і тенденції світової економіки, а відповідна тематика є актуальною і потребує ґрунтовного наукового аналізу.

Студентка Кулаєць Світлана, яка навчається на спеціальності «Статистика» нашого факультету, провела аналіз сучасного стану та оцінила тенденції розвитку туристичного ринку в Україні.

В Україні існують всі передумови для розвитку туристичної сфери. Зручне географічне розташування, сприятливий клімат, різноманітний рельєф, унікальне поєднання природно-рекреаційних ресурсів, культурно-історичної спадщини, розгалуження санаторно-курортної бази – всі ці фактори зумовлюють конкурентні переваги України в пропозиції туристичного продукту. Туристичний потенціал України на сьогодні розкрито не повною мірою, про що свідчить частка туристичної галузі в структурі ВВП країни, 1,5 – 2,5 % (рис.1).

  2

Рис.1. Частка прямих надходжень від туристичної сфери до ВВП України.

За даними UNWTOчастка прямих надходжень від туристичної сфери до ВВП України в 2014 р становить 1,9%, що в туристичних потоках Європи становить близько 3,4% та близько 3,1% у всесвітніх надходженнях від туристичної діяльності.

Згідно з даними Державної служби статистики динаміка туристичних потоків в Україні показувала стабільний розвиток в’їзного туризму протягом останніх років. (рис. 2). Проте в 2014 р. кількість в’їзних туристів в порівнянні з 2013 роком зменшилась на 11,96 млн осіб (-48,5%).  Що ж до кількості виїзних туристів, то їх кількість також зменшилась з 23,8 до 22,4 тис осіб (-5,6%). Про загальну кількість внутрішніх туристів точно сказати не можна, адже на даний момент зростає кількість індивідуальних туристів, які самостійно організовують свій відпочинок. Що ж до кількості внутрішніх туристів, обслуговуваних суб’єктами туристичної діяльності, то їх число в 2014 р в порівнянні з 2013 р. зменшилось з 0,7 до 0,3 млн осіб.

3

Рис.2. Порівняння динаміки туристичних потоків в Україні

Із загальної кількості реалізованих путівок населенню в 2014 р. 26,4% припадає на внутрішній туризм, 72,2% - виїзд за кордон і лише 1,34% -іноземним громадянам для подорожі в межах України (рис.3).

4

Рис.3. Частка реалізованих путівок суб’єктами туристичної діяльності

Отже, найбільшу частину доходів туристичним підприємствам приносить виїзний туризм, що є причиною відтоку українського капіталу.

Найбільш інтенсивний туристичний обмін ведеться з країнами, з якими Україна тривалий час мала спільну долю, а отже, усталені зв'язки, у тому числі, і туристичні. Такими країнами є Росія, Білорусь та Молдова, туристи з яких забезпечували переважання у в'їзному потоці країн СНД, а також Польща, Угорщина, Словаччина та Румунія.

Впродовж 2014 р. Україну відвідало 12,7 млн туристів, кількість яких в порівнянні з 2013 роком зменшилась на 11,96 млн осіб (-48,5%). В рейтингу прослідковується спад відвідувачів України за всіма країнами, з яких вони прибули. Особливо зменшилась у 2014 р. кількість відвідувачів з Російської Федерації (-7,9 млн осіб або – 77,0%), яка в 2013 році займала в рейтингу першу позицію. Також значно зменшилась кількість туристів з Білорусії (-52,5%) та Німеччини (-48,2%).

5

Рис.4. Рейтинг країн в загальному в’їзному туристичному потоці, 2014 р.

В результаті статистичного дослідження також було з’ясовано, що на кількість в’їзних туристів впливає кількість підприємств готельного типу, кількість зайнятих туристичною діяльністю та капітальних інвестицій в туризм

Не менш цікавою є виїзна статистика українців за кордон у 2014 р., яка демонструє спад порівняно з 2013 р. : 22,4 проти 23,8 млн чоловік. Тобто протягом минулого р. кількість українських туристів зменшилась на 1,3 млн осіб або на -5,6 %. Якщо говорити про топові позиції у рейтингу виїзних напрямків для українських туристів, то перші місця посіли Польща та Росія: 7,65 і 4,67 млн наших співгромадян відвідали ці країни. Причому  Польща за популярністю випередила Російську Федерацію та посіла перше місце рейтингу ще у 2012 р.

6

Рис.5. Рейтинг країн в загальному виїзному туристичному потоці, 2014р.

Отже, студентами-статистиками підтверджено європейський вектор розвитку економіки України, а саме у розвитку туристичної сфери.

 За результатами проведеного статистичного дослідження можна зазначити, що світовий ринок міжнародного туризму динамічно зростає; основною особливістю міжнародного туризму України, як в’їзного, так і виїзного, є значна частка етнічного туризму, тобто туризму з метою відвідувань знайомих і рідних з найближчих країн; в Україні відбувається зростання кількості індивідуальних туристів, що з розвитком мережі Інтернет стало набагато простіше (бронювати готелі та переїзди без допомоги посередників); але потенціал туристичного ринку залишається нерозкритим; нестабільна політична ситуація, а також окупація та анексія Криму негативним чином відбилася на обсягах туристичних потоків у 2014 р.

Підготовлено кандидатом економічних наук, доцентом кафедри прикладної математики, статистики та економіки Довгенко Я.О.