20 квітня 2023 року кафедра природничих наук і методик їхнього навчання провела в режимі онлайн круглий стіл з обговорення освітньої програми підготовки здобувачів за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Фізика). Організатором та модератором цього заходу стала гарант освітньої програми доктор педагогічних наук, в.о. зав. кафедри природничих наук і методик їхнього навчання, професор Ірина Володимирівна Сальник.
На засіданні круглого столу були присутні представники академічної спільноти: Микола Васильович Головко – доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора Інститут педагогіки НАПН України з наукової роботи; Аркадій Миколайович Кух – доктор педагогічних наук, професор кафедри фізики Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка; Анна Валеріївна Ткаченко – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.
Участь у роботі взяли викладачі кафедри, задіяні в реалізації ОП: професор, доктор педагогічних наук Наталія Володимирівна Подопригора, доцент, доктор педагогічних наук Олена Михайлівна Трифонова, доцент, кандидат педагогічних наук Едуард Петрович Сірик, доцент, кандидат фізико-математичних наук Олег Володимирович Волчанський, а також здобувачі освіти: Анна Бевз, Ігор Вергун, Олена Фоменко.
Під час обговорення були підняті питання, важливі для подальшого розвитку не лише пропонованої освітньої програми, а загалом підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Фізика та астрономія). Зокрема, жваве обговорення було навколо наступних питань: Як відповідає назва спеціальності «Середня освіта» цілям програми третього (освітньо-наукового) рівня вищої – підготовка науковця, викладача ЗВО? Чи потрібні зміни в меті, цілях та завданнях ОП для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти у зв’язку зі змінами в назві спеціальності 014.08 Середня освіта (Фізика та астрономія)? Чи впливає зміна назви спеціальності на структуру освітніх компонентів програми, програмні результати навчання? Що таке унікальність освітньої програми, в чому вона полягає для ОП третього (освітньо-наукового) рівня вищої? Як вибіркові дисципліни впливають на формування індивідуальної освітньої траєкторії аспірантів? Як в ОП третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти врахувати вимоги роботодавців, представників різних ЗВО?
Під час обговорення були висловлені конкретні пропозиції та рекомендації щодо оновлення та удосконалення програми: тісна співпраця зі стейкхолдерами – представниками не лише ЗВО, а й закладів фахової передвищої та професійної освіти; зорієнтованість освітніх компонентів на потреби здобувачів, зв’язок з напрямами наукових досліджень кафедри тощо. Одночасно були виявлені певні проблеми, які пов’язані із відсутністю нормативної бази підготовки викладачів-дослідників за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти.
Як зазначили присутні, поставлені під час обговорення питання є важливими для розвитку вищої освіти загалом. Професор І.В.Сальник підвела підсумки круглого столу та подякувала всім учасникам за плідну роботу, рекомендації та пропозиції. Домовились продовжити зустрічі.
Інформацію надано кафедрою природничих наук і методик їхнього навчання