20 жовтня 2022 року відбулося онлайн-обговорення ОПП Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості), яке ініціювала робоча група розробників освітньої програми. Учасники зустрічі жваво обмінювалися думками з питань оновлення ОПП, домовилися про подальшу співпрацю та виголосили бажання й надалі спільно працювати над осучаснення освітніх програм.
На заході були присутні
– від факультету математики, природничих наук та технологій Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка:
Садовий Микола Ілліч – завідувач кафедри технологічної та професійної освіти, доктор педагогічних наук, професор;
Абрамова Оксана Віталіївна – гарант ОПП ПО (ТВЛП), кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри технологічної та професійної освіти;
Чистякова Людмила Олександрівна – член робочої групи ОПП, доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри технологічної та професійної освіти;
Пуляк Ольга Василівна – член робочої групи ОПП, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри технологічної та професійної освіти;
Куценко Тетяна Володимирівна – член групи забезпечення освітнього процесу ОПП ПО (ТВЛП), старший викладач кафедри технологічної та професійної освіти;
Рябченко Анастасія Володимирівна – член робочої групи ОПП, студентка ІІ курсу спеціальності Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості);
– від Навчально-методичного кабінету професійно-технічної освіти у Кіровоградській області:
Суріна Тетяна Вікторівна – методистка;
– від факультету технологій та дизайну Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка:
Кулик Євген Володимирович – завідувач кафедри основ виробництва та дизайну, доктор педагогічних наук, професор;
Борисова Тетяна Миколаївна – гарант ОПП ПО (ТВЛП), доцент кафедри основ виробництва та дизайну факультету, кандидат педагогічних наук, доцент;
Титаренко Валентина Петрівна – декан факультету технологій та дизайну, доктор педагогічних наук, професор;
Срібна Юлія Анатоліївна – доцент кафедри теорії і методики технологічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент.
Л. О. Чистякова виступила модератором зустрічі, оголосила план роботи та окреслила коло питань, які планується розглянути.
На зустрічі обговорили особливості оновлення ОПП, піднімали важливі питання відповідності програми нормативним документам, на яких вона базується та співпраці зі стейкхолдерами й врахуванні їхніх інтересів: вимоги Стандарту вищої освіти України зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2019); врахування Професійного стандарту «Педагог професійного навчання» в ОПП; формування програмних результатів навчання з урахуванням вимог Національної рамки кваліфікацій та інше.
О. В. Абрамова, гарант ОПП ПО (ТВЛП) представила освітню програму та запропонувала висловитися присутніх щодо необхідності та можливостей її оновлення відповідно вимогам сьогодення, діючим нормативним документам.
В. П. Титаренко звернула увагу присутніх на важливість врахування інтересів стейкхолдерів, зокрема, зауважила, що пріоритетним необхідно визначити потенційних роботодавців для здобувачів освіти та спиратися на їх вимоги при формулюванні цілей та програмних результатів навчання та оновленні переліку освітніх компонентів та їх змісту. Валентина Петрівна наголосила, що для підвищення престижності спеціальності, збільшення контингенту студентів та перспектив працевлаштування випускників, потрібно посилювати співпрацю із закладами професійної (професійно-технічної) освіти, як головними стейкхолдерами.
Є. В. Кулик висловив думку, що для оновлення змісту освітніх компонентів, найкраще коли науково-педагогічна спільнота бере участь у наукових конференціях, семінарах. Слухаючи доповіді, спілкуючись із доповідачами із усіх вузів України, з’являються слушні пропозиції та ідеї щодо вдосконалення наповнення освітніх компонентів сучасними актуальними тематиками галузі, переймати провідний досвід та упроваджувати методи й форми навчання на освітній програмі. І, як вже було зазначено, необхідно враховувати пропозиції стейкхолдерів. Далі науковець поділився вивченим європейським досвідом професійної освіти, особливо цікавий досвід Німеччини, Фінляндії, які зараз домінують в системі освіти, технологій.
«По-перше, проблема є не в знаннях та не у вміннях, проблема існує у браку «компетентнісного підходу» в особистих характеристиках людини, чи можуть учні знання й уміння перекласти в професійну площину. По-друге, рівень нашої освіти по знаннях на декілька голів вище ніж у зарубіжних країнах але рівень використання знань на практиці настільки менший, на скільки вищий у теоретичних знаннях, - висловився Кулик Євген Володимирович. – В наших закладах освіти не вчать представити себе та свій продукт праці чи послуг, складати резюме та професійне портфоліо тощо. Необхідно, щоб наша професійна й технологічна освіта розвивалася у контексті європейської системи. … З наукової точки зору необхідно об’єднання спільноти професійної освіти та рух у напрямку європейської перспективи тощо».
Т. М. Борисова окреслила придатності до працевлаштування випускників ОПП відповідно до прописаних професій у Стандарті вищої освіти України зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, де вказано, що випускник може працювати у закладах профільної середньої, професійної (професійно-технічної), позашкільної, фахової передвищої освіти; підприємствах, установах та організаціях галузі/ сфери (за спеціалізацією). Стандарт не обмежує присвоєння кваліфікації в межах придатності до працевлаштування. Отже, відповідно ОПП має забезпечити у формулюванні присвоєної спеціалізації, цілях та програмних результатах навчання можливості такого працевлаштування. Тому було обговорено питання формулювання назви освітньої кваліфікації, яку записано у ОПП. Було запропоновано звернутися до роботодавців та спираючись на їх запити визначити кваліфікацію здобувачів спеціальності. Як гарант аналогічної ОПП у Полтавському національному педагогічного університеті імені В.Г. Короленка, Тетяна Миколаївна поділилася досвідом оновлення програми та освітніх компонентів та їх змісту. При оновленні ОПП можна звернути увагу на необхідність врахування роботи майбутніх фахівців у інклюзивному середовищі, відповідно корисним буде вивчення навчальної дисципліни «Основи інклюзивної освіти», та на сучасні підходи у формуванні зазначених раніше особистісних характеристиках професіоналів галузі, відповідно вивчення дисципліни «Технології особистісного зростання та командної роботи», «Основи педагогічної майстерності» тощо.
А. В. Рябченко погодилась, що перелік освітніх компонентів цілком забезпечує підготовку здобувачів до професійної діяльності у напрямку технології виробів легкої промисловості. Врахування освітньої кваліфікації у дипломі надасть більше можливостей у працевлаштуванні випускників та збільшить привабливість та популярність спеціальності серед абітурієнтів.
Т. В. Суріна назвала перелік робітничих професій, які готують заклади професійної (професійно-технічної) освіти області та підприємств міста, які зацікавлені у залученні кадрів швейної галузі.
М. І. Садовий поділився досвідом роботи та співпраці зі стейкхолдерами області, розказав про особливості залучення абітурієнтів на ОПП. Обговорив питання інклюзивної освіти та вивченням проблем особливостей навчання осіб з обмеженими можливостями. Зазначив, що на даний момент на освітній програмі такі здобувачі не навчаються, проте група забезпечення освітнього процесу ОПП та керівництво факультетом й університетом може забезпечити їхнє навчання.
Результати зустрічі зі стейкхолдерами на представниками наукової спільноти обговорено членами робочої групи освітньої програми, пропозицій узагальнено у даній публікації та буде враховано при оновленні та підготовці проєкту ОПП на 2023–24 н.р.
Повідомлення підготували Оксана Абрамова та Людмила Чистякова