Згідно з навчальним планом спеціальності: 014 Середня освіта (Математика), освітня програма: Середня освіта (Математика, Інформатика та Економіка) для студентів групи МІЕ20М передбачено проведення педагогічної практики в 10–11 класах загальноосвітніх шкіл І–ІІІ ступенів, коледжів, ліцеїв, гімназій у 2 етапи:

1) на I курсі магістратури у 2020 – 2021 навчальному році;

2) на II курсі магістратури у 2021 – 2022 навчальному році.

1

Перший етап педагогічної практики тривав 4 тижні (01–26 лютого 2021 р.) і відбувався дистанційно через вимогу дотримання карантинних заходів в Україні.

Дистанційну форму проходження практики реалізовано завдяки таким заходам: надання методичного матеріалу; контроль успішності; консультації з викладачами; інтерактивна співпраця викладача й студента; можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією, коригування помилок.

Сучасні інформаційні технології дали змогу підвищити й удосконалити ефективність освітнього процесу під час дистанційної форми проведення практики.

За рівнем ефективності та простотою приєднання найкращими виявилися такі програми: Moodle, Google Classroom і Microsoft Teams. Завдки цим програмам було сплановано освітній процес, створено курси та забезпечено можливість спілкування з кількома студентами. Окрім того, корисними виявилися комунікаційні платформи Zoom, Hangouts, Skype, оскільки вони полегшували передачу завдань та допомогали підтримувати зв’язок зі студентами, а студенти могли зв’язуватися з керівником практики та методистами відповідних кафедр.

Під час першого етапу дистанційної педагогічної практики студенти виконували завдання відповідно до функцій учителів математики та інформатики.

З огляду на дистанційну форму практики змінено зміст та структуру завдань, пропонованих студентам для виконання.

Зокрема, студенти отримали такі завдання:

  • проаналізувати сайт закладу освіти, за яким закріплено студента (вивчити меню сайту, напрями методичної роботи закладу освіти, діяльність методоб’єднань, розробки для дистанційної освіти, блоги вчителів закладу освіти); скласти рекомендації з удосконалення сайту закладу освіти;
  • вивчити програми з математики та інформатики (з варіантом порівняльної характеристики рівнів стандарту та профільного);
  • зробити логіко-дидактичний аналіз теми та складання календарно-тематичного плану на період практики;
  • проаналізувати підручники та визначити найкращий (на погляд студента) з аргументацією вибору;
  • проаналізувати відеоуроки;
  • розробити конспекти уроків різних типів, зокрема інтегровані уроки математики та інформатики таких типів:
  • урок засвоєння нових знань;
  • урок формування вмінь та навичок;
  • урок застосування знань, умінь і навичок;
  • урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок;
  • урок контролю та корекції знань, умінь і навичок.
  • розробити сценарії позакласних заходів з математики та інформатики;
  • підготувати наочність, роздатковий матеріал, презентації для застосування на уроках та в позаурочний час;
  • розробити критерії оцінювання досягнень учнів з математики та інформатики.

2 3 4 5 6 6 8 10 9

Студенти належно впоралися з цими завданнями, про що звітували в онлайн-режимі з використанням самостійно підготовлених презентацій.

06 вересня 2021 р. почався другий етап педагогічної практики магістрантів-математиків, який триватиме також 4 тижні (06 вересня – 01 жовтня 2021 р.) і здійснюватиметься в очній формі в 10–11 класах загальноосвітніх шкіл І–ІІІ ступенів, коледжів, ліцеїв, гімназій.

Під час практики студенти відпрацьовуватимуть функції вчителя математики та економіки й функції класного керівника.

Після реалізації обов’язків учителя математики та економіки студентам-практикантам потрібно прозвітувати про виконання таких завдань з математики та економіки:

  • завдання з математики:
  • зробити логіко-дидактичний аналіз теми, яка викладатиметься під час практики;
  • підготувати й провести всі уроки з математики з використанням різних способів активізації самостійної навчально-пізнавальної діяльності школярів, причому один з них – інтегрований: математика, економіка, ІКТ;
  • відвідати не менше 4 уроків з математики (у вчителів і практикантів);
  • систематично проводити індивідуальні заняття з математики для учнів, які відстають, а також додаткові заняття з учнями, що виявляють підвищений інтерес до предмету, організовувати підготовку учнів до участі в математичних олімпіадах, надавати допомогу учням, що беруть участь у дослідницькій роботі МАН, проводити заняття математичного гуртка, факультативу;
  • розробляти й проводити позакласні заходи з математики;
  • готувати наочність, роздатковий матеріал, презентації; використовувати їх на уроках та в позаурочний час.

Звітна документація з математики:

  • конспект одного залікового інтегрованого уроку відповідно спеціалізації: математика, економіка, ІКТ;
  • конспект фрагменту уроку з використанням презентації, підготовленої студентом;
  • презентація залікового позакласного заходу з математики;
  • аналіз відвіданого уроку з математики;
  • письмовий звіт про проходження практики.
  • завдання з економіки:
  • аналіз навчальної програми та календарно-тематичного планування з навчального предмету, що викладається в цьому навчальному закладі: з економіки (профільний рівень), або з фінансової грамотності, або з громадянської освіти (Розділ 6. Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту);
  • логіко-дидактичний аналіз теми (з будь-якого пропонованого вище навчального предмету);
  • підготовка конспекту уроку;
  • підготовка презентації до уроку (тема – на вибір студента);
  • підготовка дидактичного тексту із завданнями або 2–3 проблемні ситуації з теми (будь-яка тема на вибір студента; обсяг розробки близько 3000 знаків без пробілів);
  • розроблення різнорівневої контрольної роботи з різними типами завдань і з варіантами відповідей (тема – на вибір студента);
  • підготовка та проведення позакласного заходу з економічної проблематики.

Звітна документація з економіки:

  • логіко-дидактичний аналіз теми;
  • опорний конспекту уроку;
  • презентація до уроку з обраної теми;
  • дидактичний текст із завданнями або 2–3 проблемні ситуації з теми (будь-яка тема на вибір студента; обсяг розробки близько 3000 знаків без пробілів);
  • різнорівнева контрольна робота з різними типами завдань і з варіантами відповідей;
  • конспект проведеного позакласного заходу з економічної проблематики із самоаналізом;
  • у письмовому звіті про проходження практики та щоденнику практики віддзеркалити результати практики з економіки.

Бажаємо нашим студентам-випускникам плідного спілкування з учнями й учителями загальноосвітніх шкіл, успішного проходження педагогічної практики; нових цікавих, корисних та творчих результатів!

Повідомлення підготувала керівниця педагогічної практики, доцентка кафедри математики, інформатики, економіки та методик їх навчання В. В. Нічишина.