ОПТИМІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ НА ОСНОВІ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Вікторія Павлівна Твердоступ, Ганна Володимирівна Дефорж

Анотація


У статті розглядається актуальна проблема формування пізнавального інтересу учнів старшої школи в умовах стрімкої цифровізації та зростаючих вимог до здатності самостійного навчання протягом усього життя. Обґрунтовується, що традиційні методи викладання біології виявляються недостатньо ефективними для стимулювання внутрішньої мотивації та активного засвоєння знань. У межах дослідження було проаналізовано стан розробленості проблеми у працях класиків педагогіки (Сухомлинський, Щукіна, Лернер) та уточнено критерії й показники сформованості пізнавального інтересу з урахуванням сучасних освітніх викликів. Висвітлені результати дослідження. Порівняльний аналіз засвідчив позитивну динаміку рівнів пізнавальної активності, зростання мотивованості, самостійності у навчанні, а також значне покращення якості навчальних досягнень учнів експериментальної групи. Таким чином, доведено, що системне використання інтерактивних та проблемно-пошукових методів є дієвим засобом перетворення навчання біології на активний і захоплюючий процес, що забезпечує міцне та усвідомлене засвоєння матеріалу.


Повний текст:

PDF

Посилання


Боднар А. Я. Шляхи формування пізнавального інтересу особистості в процесі професійного самовизначення. Наукові записки. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2014. Т. 162. С. 32–37.

Боднар Н. Як активізувати пізнавальну діяльність учнів на уроках біології. Біологія і хімія в рідній школі. 2014. № 5. С. 23–25.

Бондар Л. С. Інноваційні підходи до викладання біології у старшій школі. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2019. 165 с.

Рибак П. Д. Формування мотивації до вивчення біології через використання сучасних технологій. Педагогіка і психологія. 2020. № 3. С. 45–50.

Сидоренко Л. П. Педагогічні технології формування пізнавальної активності. Суми: Видавництво СДУ, 2017. 240 с.

Haddad, R. & Al-Hroub, A. Intrinsic vs. extrinsic motivation in high school physical education: Which fuels adolescent achievement emotions better? PubMed Central, 2025.

Qu J., Bhatta DD. Using Interactive Technologies to Increase Motivation in University Online Courses. MDPI, 2024.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.