ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СТИЛЮ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ У НАВЧАННІ ТЕОРЕТИЧНОЇ ФІЗИКИ
Анотація
У статті теоретично обґрунтовано необхідність формування у майбутніх учителів фізики наукового стилю мислення як провідного компоненту наукового світогляду та невід’ємної складової їх предметної компетентності. У зв’язку з цим на основі системного опрацювання літературних джерел проаналізовано сучасні підходи до трактування мислення, його видів, функцій і структури, а також передумови виникнення у науці феномену “стиль мислення”, його основних принципів і характеристик. Визначено основні шляхи, дидактичні умови та запропоновано загальні методичні рекомендації щодо ефективного формування наукового стилю мислення майбутніх учителів фізики у навчанні теоретичної фізики, що завершує їх фундаментальну підготовку в педагогічному виші. Основну увагу акцентовано методичним особливостям усвідомлення студентами загальних структурних елементів фундаментальної фізичної теорії як основної дидактичної одиниці змісту навчальної дисципліни “Теоретична фізика” та реалізації у власній пізнавальній діяльності її головних функцій (пояснювальної, методологічної, евристичної).
This article theoretically substantiates the necessity of formation the scientific style of thinking of future teachers of physics as the leading component of the scientific worldview and integral component of their subject competence. The author shows the place and the role of the discipline “Theoretical physics”, which completes the fundamental training of future teachers of physics in a pedagogical University, in the formation of scientific style of thinking. On the basis of systematic study of literary sources the author analyses modern approaches to the interpretation of thinking, its kinds, functions and structure, as well as prerequisites of phenomenon "way of thinking" in science and its basic principles and characteristics.
The article defined didactic conditions of formation of scientific style of thinking of students in teaching theoretical physics: 1) ensuring the unity of content and procedural components of the discipline; 2) implementation of a systematic approach to the development of all components of cogitative activity (motivational-targeted, cognitive, procedural, reflective); and 3) application of the deductive approach and teaching techniques, appropriate methods of science (mathematical modeling for gaining new knowledge, the nomination and justification of hypotheses, imaginary experiment); 4) seamless combination of various forms, methods and means of teaching; the use of elements of problems, paradoxes, the novelty of the known facts etc.; 5) timely monitoring of the quality of pedagogical influence on the development of scientific style of thinking of students.
The author proposed basic ways of formation of scientific style of thinking of students in teaching theoretical physics: a) the orientation of cognitive activity in the direction of mastering the methods of scientific knowledge; b) holistic approach to learning object of cognition; c) collaboration of the teacher and the students on the basis of subject-subject relations; d) training of cognitive activity, independence and creative initiative; e) deliberate making of decisions, reflection of one's own thought processes; e) develop an ability to conduct a dialogue; f) formation of the axiological relation to knowledge and the process for their preparation; g) acquaintance with the facts of history of physics and engineering. The main attention is focused to ensure a holistic methodological approach. It helps students to understand general structural elements of a fundamental physical theory as a basic didactic units in the content of the discipline “Theoretical physics” and to implement its main functions (explanatory notes, methodological, heuristic) in their own cognitive activity.
Повний текст:
PDFПосилання
Борн М. Физика в жизни моего поколения / М. Борн. – М. : Просвещение, 1963. – 535 с.
Гальперин П. Я. Введение в психологию : учеб. пособие для вузов / П. Я. Гальперин. – М. : Книжный дом “Университет”, 2000. – 336 с.
Коробова І. В. Розвиток дивергентного мислення учнів основної школи у навчанні фізики : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / І. В. Коробова. – Херсон, 2000. – 188 с.
Кремінський Б. Г. Формування сучасного наукового стилю мислення учнів у навчанні фізики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 “Теорія і методика навчання (фізика)” / Б. Г. Кремінський. – К. : УДПУ ім. М.П.Драгоманова, 1997. – 26 с.
Скиба О. П. Стиль наукового мислення : методологічний і культурно-історичний виміри: автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. філософ. наук : спец. 09.00.02 “Діалектика і методологія пізнання” / О. П. Скиба. – К. : КНУ ім. Т.Г.Шевченка, 2011. – 17 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.