СУТНІСТЬ ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ STEM – ОСВІТИ

Ольга Степанівна Кузьменко

Анотація


Стаття присвячена розгляду нового напряму - STEM-освіти. Метою дослідження є аналіз сутності та змісту STEM-освіти, виявити основні проблеми та протиріччя. Теоретико-методологічною основою дослідження стали системний, компетентнісний та особистісно-діяльнісний підходи. Вказано проблеми та протиріччя в реалізації STEM-освіти, тобто традиційна система освіти не в повній мірі відповідає вимогам і запитам навчання і підготовки робочої сили XXI століття; низький рівень успішності в дисциплінах фізико-математичного профілю, а також відсутність здібностей вирішувати реальні проблеми, що вимагають знань і застосувань STEM-дисциплин. У статті відзначена багатогранність STEM-освіти, пов'язаних з відсутністю STEM-грамотності, розробляються найрізноманітніші програми за видом, напрямком та рівнем складності. Звернуто увагу, що в провідних країнах світу розробляють навчальні програми К-12 STEM.

 

Abstract. The article considers a new direction - STEM-education. The aim of the study is to analyze the nature and content of the STEM-education, to identify the main problems and contradictions. Theoretical and methodological basis of the study were systemic, competence and personal-activity approach. Identified problems and contradictions in the implementation of the STEMeducation, that is, the traditional education system does not fully meet the requirements and demands of education and training of the workforce of the XXI century; low level ofsuccess in the disciplines of physical and mathematical structure, and the lack of ability to solve real problems that require the knowledge and the STEM disciplines-applications. The article noted the diversity of STEMeducation related to the lack of STEM-literacy, developed a variety of programs by type, direction and level of complexity. The attention that develop curriculum K-12 STEM in the leading countries of the world. It should be noted the complexity and diversity of STEM-education, resulting to address issues related to the lack of STEM-literacy program developed in various areas and levels of complexity. Isolate the main approaches to their development: еnhance educational experience with specific STEM-subjects, using problem - oriented learning activities in which analytical concepts applied to real world problems; іntegrating knowledge of STEMitems to create a deeper understanding of their content, which will empower students to choose the future direction technical or scientific careers. Representatives from technical colleges, believe that STEM-education should prevail multidisciplinary approach that utilizesintegration in teaching STEM-subjects. Implementation of innovations in teaching methods each of STEM-subjects and as an integrated approach to learning, where the basic concepts of science, technology, engineering and mathematics transferred to a curriculum. This wide range of approaches due to the complexity of the phenomenon, so it causes. Prospects for further research is to develop methods of teaching physics with regard STEM - technology


Повний текст:

PDF

Посилання


Послание президента Федеральному Собранию. [Элек- тронный ресурс]. 2014. URL: http://kremlin.ru/events/president/ news/47173.

Building a science, technology, engineering and math agenda. [Электронный ресурс] // National Governors Association (NGA). 2007. URL: http://www.nga.org/files/live/sites/NGA/files/pdf/0702INNOVATIONSTEM.PDF.

Bybee R. W. The case for STEM education: Challenges and opportunities. [Электронный ресурс] // Arlington, VA: National Science Teachers Association Press. 2013. URL: http://static.nsta.org/files/PB337Xweb.pdf.

Carnevale A. P., Smith N., Melton M. STEM. Executive summary. [Электронный ресурс]. 2014. URL: https://cew. georgetown.edu/wp-content/uploads/2014/11/stem-execsum.pdf.

Dugger W. E. Evolution of STEM in the United States. [Электронный ресурс] / 6th Biennial International Conference on Technology Education Research, Gold Coast, Queensland, Australia. 2010. URL: http://www.iteea.org/Resources/PressRoom/ AustraliaPaper.pdf.

Intel расширяет программу STEM-центров на всю Россию и до 31 марта принимает заявки. [Электронный ресурс] // Сетевое издание «Education-events «]. 2015. URL: http:// education-events.ru/2015/03/18/intel-stem-centers-project/

Launching the 21st century American aerospace workforce. [Электронный ресурс] // Aerospace Industries Association of America (AIAA). Washington, DC: 2008. URL: http://www.raeng.org.uk/publications/other/launching-the-21stcentury- american-aerospace-work

Marginson S., Tytler R., Freeman B., Roberts K. STEM: Country comparisons: Final report. [Электронный ресурс] // Australian Council of Learned Academies. Melbourne: 2013. URL: http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30059041/tytler- stemcountry- 2013.pdf.

Microsoft: Shortage of tech workers in the US becoming «genuine crisis». [Электронный ресурс] // The Hill. 2012. URL: http://thehill.com/blogs/hillicon-valley/technology/258985- microsoft-lack-of-tech-workers-approaching-genuine-crisis.

Pitt J. Blurring the boundaries – STEM education and education for sustainable development. [Электронный ресурс] // Design and Technology Education: An International Journal. 2009. № 14 (1). С. 37–48. URL: http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/ index.php/DATE/article/view/201/176.

Preparing future engineers around the world. [Элек- тронный ресурс] / American Society for Engineering Education (ASEE) // PRISM. 2011. № 21(5). С. 26–34. URL: http://www.prism-magazine.org/feb11/feature_01.cfm.

Project Lead the Way (PLTW). (2014). Today’s STEM realities. [Электронный ресурс] 2015. URL: http://www.pltw.org/.

http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5219-

Winning the Race to Educate Our Children. Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education in the 2012 Budget (White House Office of Science and Technology Policy). [Elektronnyi resurs]. URL: https://www.whitehouse. gov/sites/default/files/microsites/ostp/OSTP-fy12-STEM-fs.pdf svobodnyi.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.