ПРОДУКТИВНЕ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ

Володимир Валерійович Миколайко

Анотація


У статті проаналізовано становлення та сучасне трактування продуктивного навчання фізики як педагогічної технології. Суть цього поняття розглянуто у взаємозв’язку із іншими суміжними поняттями «продуктивна педагогіка» і «педагогічний продукт». Сам термін «продуктивність» в словосполученні «продуктивне навчання» має три значення, що відображають три найважливіші боку цієї технології. Перше представляє якість творчої, продуктивної, «господарської» або громадської діяльності людини, результатом якої є продукт – матеріальний, інтелектуальний, духовний. У другому значенні термін «продуктивність» використовується в поєднаннях «продуктивність мислення», «продуктивність інтелекту» і відображає якість ефективності інтелектуальної діяльності особистості. Третє значення продуктивності полягає в результатах діяльності освітньої системи, яка видає соціальний продукт у вигляді доль людей і співтовариств. Сформульовано теоретико-методичні аспекти побудови та впровадження цілісної методичної системи продуктивного навчання учнів у процесі вивчення фізики в основній школі. 

 

The article analyzes the formation and interpretation of modern productive learning of physics as educational technology. The point of this concept is considered in conjunction with other related concepts as «productive pedagogic» and «educational product». The term «productivity» in the word combination «productive learning» has three values that represent three main sides of this technology. The first represents the quality of creative, productive, economic or social activities of a person, which results in the material, intellectual and spiritual product. The second meaning of the term «productivity» has long been used in psychology in combination of «Productivity of mentality», «Productivity of Intelligence» and it reflects the quality of efficiency of intellectual activity of personality. The third meaning of productivity is in results of activity of the education system, which gives the social product as a part of people and communities. It is formulated the theoretical-methodological aspects of building and implementing an integrated methodological system of productive training of students while learning physics at the elementary school. Physics as a school discipline has significant opportunities for productive learning of students. The place and role of physics in the whole education system of natural knowledge fully realized at the level of the State Standard of secondary education and training programs which are implemented in it. In particular the program of physics in primary school orients the content of education on getting methods of scientific knowledge and their use in practice, on familiarizing students with the practical using of physical knowledge and methods of knowing of nature and it promotes awareness of practical significance, positive attitude to science and teaching and learning activities, awareness of its meaning. In the process of teaching physics many activities are formed. They are characterized by the modeling of objects and processes, using of main methods of knowledge, formulating hypotheses, analysis and synthesis, comparison, generalization, ordering, identify causal relationships, search analogues and others. Mastering the methods of scientific knowledge allows students to feel themselves as the real individual of study who can solve life's problems by means of physics on their own and it is a manifestation of their cognitive activity. It is found that productive studying of students, particularly in the study of physics – is an effort to reach a new level creatively organized education based on the interests of a teenager who learns on his own and cooperate with the teacher for advice only.


Повний текст:

PDF

Посилання


Морозов Ю.П. Инновационный менеджмент : учеб. пособие для вузов [Текст] / Ю.П. Морозов. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2000. – 446 с.

Трифилова А.А. Современный инновационный менеджмент [Текст] / А.А. Трифилова, И.А. Коршунов // Инновации. – 2003. – № 2-3. – С.58-63.

Волынкина М.В. О месте инноваций в образовании [Текст] / М.В.Волынкина // Высшее образование сегодня. 2005. – № 5. – С. 45–49.

Меджидова А.А. Критерии измерения продуктивности учебной деятельности [Текст] / А.А. Меджидова // Мир современной науки. – 2014. № 6 (28). Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/kriterii-izmereniya-produktivnosti-uchebnoy-deyatelnosti.

Подласый И.П. Продуктивная педагогика: Книга для учителя [Текст] / И.П. Подласый.– М. : Народное образование, 2003. – 496 с.

International Networkof Productive Learning Projectsand Schools – Режим доступу:http://www.ineps.org/productive-learning.html

Бем І. Складові системи продуктивного навчання [Текст] / І. Бем, Й. Шнейдер // Завуч. – 2009. – № 14. – С. 16.

Востриков А.А. Теория, технология и методика продуктивной педагогики в начальной школе. Монография [Текст]. – Томск: Изд-во Том. Ун-та, 1999. – 320 с.

Гуз К.Ж. До продуктивної освіти [Текст] / К.Ж.Гуз // ПостМетодика. – 2000. – № 3. – С. 9–11.

Диба М. Продуктивне навчання і його роль у підготовці фахівців [Текст] / М. Диба // Вища школа. – 2011. – № 12. – С. 60–65.

Добровольська С. Продуктивне навчання [Текст] / Добровольська С. // Географія. – 2010. – № 45. – С. 3–4.

Крылова Н. Продуктивная школа – это опыт практикоориентированного обучения [Текст] / Н. Крылова // Народное образование. – 2009. – № 7. – С. 75–82.

Парахіна С. В. Продуктивне навчання – особливий вид діяльності [Текст] / С. В. Парахіна // Завучу. Усе для роботи : науково-методичний журнал. – 2011. – № 13/14. – С. 32–45.

Попкова Е. А. Формирование умений продуктивной учебной деятельности у будущего инженера в процессе обучения физике [Текст]: дисс. канд. пед. наук / Е.А. Попкова. – Киров, 2009. – 189 с.

Родичев Н. Продуктивное образование: подходы и организация [Текст] / Н. Родичев // Школьные технологии. – 2008. – № 2. – С. 88–92.

Вертгеймер М. Продуктивное мышление [Текст] / М Вертгеймер // Пер. с англ. Общ. ред. С. Ф. Горбова и В. П. Зинченко. Вступ ст. В. П. Зинченко. – М. : Прогресс, 1987. – 336 с.

Башмаков М.И. Теория и практика продуктивного обучения [Текст]. – М.: Народное образование, 2000. – 248 с.

Захарчук М. Є. Застосування новітніх освітніх технологій у процесі інклюзивного навчання [Текст] / М. Є. Захарчук // Вища освіта України – Додаток 4, том VI (18). — 2009.

Романенко, Ю. А. Сучасні педагогічні технології [Текст] : Навчально-методичний посібник / Ю. А. Романенко. — Донецьк : ДІСО, 2010. — 152 с.

Чамина О.Г. Продуктивное обучение: потенциал развития в высшей школе [Текст] / О.Г. Чамина // Современные проблемы науки и образования. – 2015. – № 5.; [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=22454.

Гончаренко С.У. Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики [Текст] : посібник для вчителя / С.У. Гончаренко. – К.: Рад. школа, 1990. – 207 с.

Програма «Фізика. Астрономія» 7–11 класи [Текст]. – К.: Ірпінь; Перун, 2005.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna-tazagalnaserednya/zagalna-serednya-osvita/149-diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalnaserednya/zagalnaserednya-osvita/6091

Новиков А. Методология учебной деятельности [Текст] / А. Новиков. – М.: Издательство « Эгвес», 2005. – 176 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.