ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО СКЛАДАННЯ ЗНО
Анотація
Метою статті є аналіз специфіки підготовки старшокласників до складання ЗНО з математики, встановлення особливостей методичної роботи вчителів математики в даному напрямі та розгляд деяких методичних аспектів використання ІКТ в процесі підготовки учнів до ЗНО. Автор використовує в дослідженні загальнонаукові теоретичні та емпіричні методи: аналіз та синтез, узагальнення, спостереження та експеримент. В статті описуються можливості використання програмного забезпечення для створення та проведення педагогічного тестування. Пропонується варіант застосування програми MyTestXPro для створення паперових багатоваріантних тестів. Використання ІКТ учителем під час підготовки до уроків значно оптимізує використання часового ресурсу, дає можливість творчо розвиватись. В подальших дослідженнях планується детально описати роботу з програмами для створення та проведення тестувань, навести їх порівняльну характеристику, розкрити методичні особливості їх використання.
The purpose of the article are the analysis of the specifics of preparing senior pupils for the external independent evaluation of mathematics, the definition of the features of methodical work of mathematics teachers in a given direction and the considering some methodological aspects of the using ICT in the preparation of senior pupils for the external independent evaluation of mathematics. The author in her research uses such general scientific theory and empirical methods as analysis and synthesis, generalization, observation and experiment. The problem of preparing senior pupils for external independent evaluation of mathematics discussed in the article. The features of methodological work of the teachers of mathematics in this area analyzed. The research also analyzes the problem of testing as a form of monitoring the pupils' educational achievement. The arguments about the advantages and disadvantages of testing presented in this article. The using of new information and communication technologies in the educational process can greatly help to modern teachers of mathematics. We examine and describe the possible of using the software for creating and conducting the educational testing. We also offer the using an option of the program MyTestXPro for creating paper multivariate tests. The article described the main features of the program MyTestXPro, specified its positive and negative sides, and displayed a brief description of the algorithm of the program to create tests. The use of ICT and various programs for creating tests allows teachers to individualize work with students, develop students' independence, and fight against the problem of writing off. When the teachers will use the software that referred in the article, they can optimizes the use of time and find the opportunities for creative development. In his subsequent researches, the author plans to describe in detail the work with programs and online-services that are designed for creating and conducting tests. Also author plan to carry out a comparative description of these programs, describe the methodological features of their use in the preparation of teachers to teach mathematics.
Повний текст:
PDFПосилання
MyTestXPro – система программ для создания и проведения компьютерного тестирования, сбора и анализа их результатов [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://mytest.klyaksa.net/
Антоненков Є. Сім платформ для створення тестів [Електронний ресурс]/ Є.Антоненков. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/
Бондаренко М. Опрос с пристрастием: программы для создания тестов [Електронний ресурс]/ М.Бондаренко, С.Бондаренко. – Режим доступу: http://www.3dnews.ru/607811
Кашина Г.С. Зовнішнє незалежне оцінювання в освіті України. Курс лекцій: навч. посіб./ Г.С.Кашина, В.П.Сергієнко. – Луцьк, 2010. – 115 с.
Конструювання тестів. Курс лекцій: навч. посіб./ Л.О.Кухар, В.П.Сергієнко. – Луцьк, 2010. – 182с.
Паращенко Л.І. Організація тестування у загальноосвітньому навчальному закладі: Навч. метод. посібник/ Л.І.Паращенко, В.Д.Леонський, М.С.Лавінський. – К.: Київський міжрегіон. ін-т удосконалення вчителів ім. Б. Грінченка, 2001.– 72 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.