ҐЕНЕЗА ТРУДОВОЇ ПІДГОТОВКИ СІЛЬСЬКИХ ШКОЛЯРІВ У 60–80-І РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ
Анотація
Стаття присвячена аналізу теоретичного узагальнення ґенези трудової підготовки учнів у сільських школах протягом 60-80-их років ХХ століття як перспективної структурної складової розвитку регіональних систем освіти. У дослідженні використано взаємодоповнюючі методи: історико-логічний аналіз і систематизація наукової літератури, архівних джерел, хронологічно-системний і проблемно-пошуковий методи для наукового обґрунтування еволюції вітчизняної системи трудової підготовки учнів сільської школи. У практиці роботи сільської школи цього періоду система підготовки учнів до праці в сільському господарстві включала: трудове навчання, факультативні курси, роботу в учнівських виробничих бригадах і шкільних лісництвах, позакласні гурткові заняття, суспільно корисну працю в сільському господарстві. Така система відслідковувалася у роботі багатьох сільських шкіл України. Але найбільш ефективною вона була у школах Кіровоградської області: Павлиській, Богданівській, Комишуватській, Новопразькій, Новгородківській, Гайворонському міжшкільному навчально-виробничому комбінаті.
The paper analyzes the genesis of theoretical generalization labor training students in rural schools for 60-80-ies of XX century as promising structural component of regional educational systems. The study used complementary methods: historical and logical analysis and systematization of scientific literature, archival sources, chronological, systematic and problem-search methods for scientific study of the evolution of the national system of labor training of students in rural schools. In the practice of rural school system that period prepare students to work in agriculture included: employment training, elective courses, work in a student production brigades and forestry school, extracurricular classes study-circle, socially useful labor in agriculture. The leading objective of an 8-year school is determined enhance labor training and orientation of polytechnic education. New programs provided for students mastering basic knowledge in materials technology, electrical engineering, agrobiological basics of agriculture, formation of skills using the simplest tools for woodworking and metal, agricultural implements. Introduction to machining wood and metal for turning, drilling, milling and planing machines. Students have to learn to make products from multiple wood and metal parts (composite materials), equipment for use in teaching and research sites, perform check for serviceability and repair household appliances, to take part in practical feasible agricultural labor. Drawing attention to students mastering the skills of self-service, participation in technical and industrial circles contents socially useful work in agriculture. All these measures were aimed at labor education of students, preparing it for a successful direct involvement after the 8-year school in productive activities. Th Were substantially revised curricula and programs. In the eight-year school 50% of teaching time, resulting in the transition to junior high school eight-year period of training given to labor training. Its graduates are focused on continuing education in full-time secondary school education with production or included in productive work. Secondary school was designed to give young people a common polytechnic education and provide training. Graduates can enter both higher education and work in different sectors of the economy.e system is monitored in the many rural schools in Ukraine
Повний текст:
PDFПосилання
Алексюк А. М. Загальні методи навчання в школі : моногр. / А. М. Алексюк. – [2-е вид., перероб. і доп.]. – К. : Рад. шк., 1981. – 203 с.
Бас А. Г. Профорієнтаційна робота в сільській школі / А. Г. Бас. – К. : Рад. шк., 1978. – 214 с.
Вихрущ А. В. Трудова підготовка учнів у загальноосвітніх школах України (історико-педагогічний аналіз та перспективи : ХІХ–ХХ століття): дис. … доктора пед. наук : 13.00.01 / Вихрущ Анатолій Володимирович. – К., 1994. – 442 с.
Гиталов А. В. Земля ждет молодых : (пробл. труд. воспитания сельских школьников) / А. В. Гиталов, Н.А. Калиниченко, И. Г. Ткаченко // Правда. – 1980. – 21 нояб. – С. 2.
Калініченко Н. А. Антологія освіти Кіровоградщини : В. О. Сухомлинський, І. Г. Ткаченко / Н. А. Калініченко // Педагогіка толерантності. – 2004. – № 2 (28/29). – С. 9–23.
Павлютенков Е. М. Преемственность в профориентационной работе / Е. М. Павлютенков. – К. : Рад. шк., 1976. – 56 с.
Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР, 1961-1986 гг. / [отв. ред. Ф. Г. Паначин и др.] ; АПН СССР; НИИ общ. педагогики. – М. : Педагогика, 1987. – 414 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.