РОЗВИТОК КРИТЕРІАЛЬНОЇ БАЗИ ОЦІНЮВАННЯ ПІДРУЧНИКА ФІЗИКИ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті актуалізується наукова проблема формування критеріальної бази оцінювання сучасного підручника фізики. Підручник визначається як дидактична система та педагогічне явище, потужний чинник впливу на якість фізичної освіти, відбиває основні тенденції розвитку її змісту та акумулює сучасні технології навчання. Обґрунтовано підходи, за якими якісний підручник фізики має не лише максимально повно реалізовувати зміст освіти, а й відповідати суспільним запитам та очікуванням учнів, учителів, батьків. Пріоритетною серед процедур забезпечення якості підручника визначено його оцінювання на основі сформованої критеріальної бази.
Аналізуються такі умови забезпечення якості шкільного підручника, як відкритість процедури оцінювання, формування фахового експертного середовища, посилення ролі вчителя у виборі підручника. Визначено, що особливістю критеріїв оцінювання підручника фізики має стати орієнтованнысть на оцінку рукопису як цілісної дидактичної системи, що забезпечує досягнення цілей шкільної фізичної освіти, формування та розвиток як предметних, так і ключових компетентностей учнів середньої школи.
The article updates a scientific problem of forming the criterion basis of evaluation of modern physics textbook. A textbook is determined as a didactic system and pedagogical phenomenon is the powerful factor of influence on quality of physical education, reflects the main trends of its content and accumulates modern educational technologies.
Approaches for which qualitative physics textbook is not only the most fully implement the content of education, but also meet social needs and expectations of students, teachers and parents.
It is defined among procedures of providing of quality of textbook its assessment on the existing criterion basis. Such terms of providing of quality of school textbook are analyzed, as an openness of the procedure of evaluation, forming of professional expert environment, strengthening of the role of teachers in the selection of textbook.
Determined that the feature of physics textbook evaluation criteria should be the guidance on the assessment of the manuscript as a whole didactic system that achieves the goals of school physical education, formation and development of both subject and key competences of secondary school students
The modern physics textbook, created on the basis of competence approach, is positioned as the leading means mastering the basic components of learning content: experience of cognitive activity, experience of realization of the known methods of activity, experience of creative activity and experience of the emotionally-valued relations (personality orientations).
The features of the development of criteria for textbooks in various stages of secondary education are examined and the perspective directions of this process are defined.
The attention is focused on the feasibility of developing skillfully oriented new generation of textbooks that ensure embodiment of variability, consistency of content of educational material with the requirements of state educational standards and curriculum, and implementing activity-competency approach in teaching subjects.
Повний текст:
PDFПосилання
Головко М.В. Експертиза шкільного підручника: коментарі й рекомендації експертам. Фізика [Текст] / М.В. Головко, Т.М. Засєкіна, Л.В. Непорожня // Експертиза шкільних підручників: інструктивно-методичні матеріали для експертизи електронних версій проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів [посібник] / за заг. ред. О.М. Топузова, Н. Б. Вяткіної. – К. : Педагогічна думка, 2016. – С. 99-102.
Головко, М. В. Розвиток системи вимог до шкільного підручника в історії вітчизняної дидактики фізики [Текст] / М.В. Головко // Проблеми сучасного підручника.- 2012.- Вип. 12.- С. 71 – 82.
Доротюк, В. І. Вимоги до підручників для профільної школи [Текст] / В.І. Доротюк // Проблеми сучасного підручника.- 2014.- Вип. 14.- С. 189-197.
Жосан, О.Е. Вимоги до підручника для профільної школи [Електронний ресурс] / О.Е. Жосан.- Режим доступу: www//http:// Cmsps.edukit.kr.ua/files/downloads/44.doc.
Засєкіна, Т.М. Підручник з фізики як засіб формування предметної компетентності учнів [Текст]/ Т.М. Засєкіна // Проблеми сучасного підручника.- 2014.- Вип. 14.- С. 257-265.
Інструктивно-методичні матеріали для проведення експертизи електронних версій проектів підручників, поданих на конкурсний відбір проектів підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/konkurs-pidruchnikiv-2016/materiali-dlyaekspertiv.html.
Ляшенко, О.І. Вимоги до підручника та критерії його оцінювання [Текст] / О.І. Ляшенко // Підручник ХХІ століття.- 2003.- №1-4. –– С. 60-65.
Ляшенко, О.І. Вимоги до оцінювання сучасного підручника[Презентація] [Електронний ресурс] / О.І. Ляшенко.- Режим доступу: http://undip.org.ua/ep/files/.
О конкурсе на создание школьных учебников [Текст] //Учительская газета.- 1986.- № 14.- С. 4
Про зміст загальної середньої освіти: Науково-аналітична доповідь [Текст] / За заг. ред. В.Г. Кременя.– К.: НАПН України, 2015.– 118 с.
Сосницька, Н.Л. Фізика як навчальний предмет у середній загальноосвітній школі України: історико-методологічні і дидактичні аспекти : монографія [Текст] / Н.Л. Сосницька. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – 399 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.