ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТУ

Ірина Юріївна Шахіна

Анотація


У статті висвітлюється поняття хмарних технологій. Розглянуто стадії створення освітнього контенту на основі хмарних технологій (підготовка, моделювання, практична апробація). Виділено дидактичні переваги хмарних технологій. Констатовано, що освітній контент формується з урахуванням основних видів освітньої діяльності і категорій користувачів. Визначено характеристики основних дидактичних вимог до освітнього контенту. Відображено організаційні принципи формування освітнього контенту. Відзначено, що для представлення контенту в навчальному процесі у ВДПУ використовується система електронного навчання MOODLE. Виділено, що електронні навчально-методичні комплекси як найбільш поширена форма представлення інформації створюються на базі простого інтерфейсу з урахуванням вимог універсальності, інваріантності, функціональності та мають модульну структуру. Висвітлено ключові характеристики хмарних технологій. Зазначено, що створення освітнього контенту реалізується в соціальних мережах на базі технологій Web 2.0. 

 

The article deals with the concept of cloud technologies. In the article the stages of creating the educational content by the subjects of the educational process on the basis of cloud technologies – training, modelling and practical testing – are considered. Here the educational advantages of the cloud technologies are emphasized such as intensive updating of educational content, training of leadership skills, development of individual creativity, practice of self-organization in the new space-time conditions, algorithmization of gaining a goal using the mechanisms of monitoring and control, and the main advantage is the organization of mutual scientific and educational activities of communities. It was established that the educational content is formed with the main types of educational activities and categories of users taking into consideration. The characteristics of basic teaching requirements for the educational content are specified in the article, namely matching to the active learning model, the software maintenance and the support of ongoing individual work of students, mastering subjects of the curriculum, the possibility of personalization of content structure for a separate discipline and the algorithm of its learning. The organizational principles of the educational content formation are represented in the article. It was mentioned that the e-learning system MOODLE is used for presentation of the content in the class in Vinnytsia State Pedagogical University. Here we use the electronic teaching and methodological complexes as the most common form of the educational content presentation. They are based on a simple interface to meet the requirements of universality, invariance, functionality and have a module structure. The article shows that the key characteristics of the cloud technologies are selfservice, universal access to the network, grouping of resources, flexibility etc. and all these greatly extend the users’ capabilities in receiving services. The creation of educational content is implemented in social networks based on technology Web 2.0. The comfort of their usage allows users to participate actively in formation of the network content opening the possibilities to build individual learning paths


Повний текст:

PDF

Посилання


Гавриков А.Л., Лисицына Т.А. Языковое образование - инструмент модернизации вузов // Альма-матер: Вестник высшей школы. 2011. № 11. С. 83-88.

Дзямулич Н. Використання хмарних сервісів - новий етап у розвитку освітніх інформаційно-комунікаційних технологій / Н. Дзямулич // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2014. - № 10 (Ч. 1). – С. 120-124.

Образование для инновационных обществ в XXI веке. Санкт-Петербург, 16 июля 2006 года [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://g8russia.ru/docs/12.html

Сейдаметова З. С. Облачные сервисы в образовании / З. С. Сейдаметова, С.Н. Сейтвелиева // Информационные технологии в образовании. - 2011. - № 9. - С. 105-111.

Шишкіна М.П. Хмаро-орієнтоване освітнє середовище навчального закладу: сучасний стан і перспективи розвитку досліджень Інформаційні технології і засоби навчання / М. П. Шишкіна, М. В. Попель // Інформаційні технології і засоби навчання. - 2013. - №5. - С. 66-80.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.