КЕЙС-МЕТОД ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНТЕРАКТИВНИЙ МЕТОД ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ

Олександр Олександрович Лебедь, Володимир Олександрович Мислінчук, Ірина Миколаївна Левчун

Анотація


У статті розглянута методика застосування кейс-методу як одного з найефективніших інтерактивних методів в процесі вивчення фізики у вищій школі. Приведено приклад його використання в навчальній роботі із визначення необхідних та достатніх умов існування природного ядерного реактора. Визначено основні фізичні характеристики природного реактора Окло (Габон): збагачення палива, його маса, розміри активної зони, вік, період функціонування, теплову потужність природного реактора, матеріал та основні характеристики сповільнювача, величину нейтронного потоку, а також ефективні перерізи реакцій поділу, захоплення нейтронів та ядерні концентрації Урану-235 і Плутонію-239 в даному реакторі. Кейс-метод дозволяє зацікавити студентів процесом навчання, формує сталий інтерес до конкретної навчальної дисципліни, сприяє активному засвоєнню знань та навичок.

This work discusses the methodology of case method appl ication to studying Physics
interactively in the framework of university education. Besides, it delivers an example of its application to determining conditions that are either necessary or sufficient for existing on the part of natural nuclear reactor. The main physical characteristics of unique natural nuclear reactor Oklo (Gabon) discovered in 1972 such as Uranium-235 enrichment level, the mass of Uranium-235 in the reactor, the size of the active zone, the reactor age, the period of its activity, its thermal power, the material and the main characteristics of the neutron moderator, the value of the neutron flux, the effective cross sections of nuclear fission reaction and the neutron capture one, the concentration of Uranium-235 nuclei in the reactor and the one of Plutonium- 239 nuclei are determined. Solving problems formulated in the case consists of several stages. The first one assumes finding all necessary data on the part of a student. Initial class activities consist in reminding studied material needed for this case. On each stage, an instructor facilitates finding solutions on the part of a student.
The used case serves as an example for the claim that cases promote acquisition of knowledge in the field of Physics. Unfortunately, the use of the case method to study fundamental disciplines often results in experiencing difficulties with creating specific types of cases on the part of instructors since they frequently lack relevant experience.
The case method allows making students interested in studying, forms steady interest in specific discipline, as well as promotes active acquisition of knowledge and skills.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Ломова Е. А. Кейс-метод в преподавании информатики как средство профессиональной ориентации и подготовки специалистов [Электронный ресурс] / Е. А. Ломова // Конгрессконференций «Информационные технологии в образовании». – 2010. – Режим доступа : http://ito.edu.ru/2010/Troitsk/I/I-0-17.html.

R. Bodu, H. Buzigues, N. Morin, J.-P. Pfiffelman, C. R. Ac. Sci. D275, 1731 (1972).

G. A. Cowan, Scientific American 235 (1), 36 (1976).

R. Hagemann, M. Lucas, G. Nief, E. Roth, Earth Planet. Sci. Lett. 23, 170 (1974).

Петров Ю.В. Естественный ядерный реактор Окло – УФН, Т.123, вып. 3, 1977. – С. 473- 486.

В.И. Бойко, Ф.П. Кошелев, И.В. Шаманин, Г.Н. Колпаков, О.В. Селиванова Физический расчет ядерного реактора на тепловых нейтронах. - Томск.: Изд. Томского политехнического института, 2009. – 506 c.

Краткий справочник инженера-физика. Атомная физика. Ядерная физика. Под ред. А.Ф. Алябьева – М.: Высшая школа, 1961. – 508 с.

M. J. Maeck, F. W. Spraktes, R. L. Tromp, J. H. Keller, IAEA-SM-204/2, p. 361.

J. R. De Laeter, K. J. R. Rosman, IAEA-SM-204/7, p. 425.

R. Hagemann, C. Devillers, M. Lucas, T. Lecomte, IAEA-SM-204/28, p. 415.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.