МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ НАНОТЕХНОЛОГІЙ У ШКІЛЬНІЙ ФІЗИЧНІЙ ОСВІТІ

Степан Петрович Величко, Володимир Степанович Іваній, Іван Олексійович Мороз, Юлія Анатоліївна Ткаченко

Анотація


Автори статті переконливо доводять, що така нова наукова галузь, як нанотехнології, є пріоритетним науковим напрямком розвитку технологій у ХХІ столітті. Доводиться, що актуальність цієї галузі не викликає сумнівів. Відтак, підготовка майбутніх фахівців у галузі нанотехнологій повинна передбачати ознайомлення учнів із основами нанотехнологій уже у загальноосвітній школі і має стати актуальним завданням шкільної фізичної освіти.
Поряд із зазначеним сучасні обставини, що пов’язані із постійним реформуванням та вдосконаленням змісту і методики навчання фізики в середній школі у світлі вимог науково-технічного прогресу, породжують і вельми вагому для шкільної освіти суперечність між потребою формування уявлень про нанотехнології в учнів і недостатньою розробленістю низки методичних питань, які пов’язані як зі змістом, так і з процесом представлення їх у шкільній фізичній освіті.
У статті розглянуто методичні особливості вивчення нанотехнологій у шкільному курсі фізики, що обумовлені на сьогодні можливостями розробки спеціальних курсів. Такі курси можуть бути обов’язковими у ході вивчення курсу фізики, можуть бути навчальним предметом за вибором учнів, що реалізується за рахунок шкільного компонента навчального плану. У статті даються конкретні рекомендації щодо методів, форм і засобів для такого елективного курсу. Разом з тим зазначається, що у процесі викладання подібного спецкурсу з нанотехнологій можуть бути широко запровадженні засоби інформаційно-комунікаційних технологій, як це має місце у посібнику для вчителів фізики, який рекомендовано Міністерством освіти і науки України для вивчення рідких кристалів у середній загальноосвітній школі і був відзначений у 2015 році Почесним дипломом лауреата на конкурсі «Видатні науково-практичні досягнення в освіті»

The authors convincingly argue that a new scientific field as nanotechnology a priority scientific direction of technology development in the XXI century. It is shown that the relevance of this industry is undeniable. Therefore, the training of future professionals in the field of nanotechnology should provide familiarize students with the basics of nanotechnology is already in secondary school and has become an urgent task of school physical education.
Along with this modern circumstances associated with constant reform and improvement of content and methods of teaching physics in high school in light of scientific progress, and generate very significant for schooling contradiction between the need of forming ideas about nanotechnology and poor students is developed a number of methodological issues related both to the content and the process of presenting them in school physical education.
In the article the methodological features of the study of nanotechnology in the school physics course, ni due today features the development of specific courses. The courses may be optional during the study of physics, may be the subject of educational choice for students, implemented through the school curriculum component. In the article are given specific recommendations for methods, forms and means for this elective course. However, it is noted that the teaching of this special course on nanotechnology can be widely implementing the means of information and communication technologies, as is the guidefor teachers of physics, which is recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine for the study of liquid crystals in a secondary school and was recorded in 2015 an honorary diploma laureate in the competition "outstanding scientific and practical achievements in education"


Повний текст:

PDF

Посилання


Баранова Л. В. Проблемно-пошуковий метод навчання в організації дослідницької діяльності учнів на уроці [Електронний ресурс] / Л. В. Баранова – Режим доступу до ресурсу: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp8/Baranova.pdf.

Величко С.П. Вивчення фізичних властивостей рідких кристалів у середній загальноосвітній школі: Посібник для вчителів. -2-е вид. доповнене / С.П. Величко, В.В. Неліпович. – Кіровоград: ПП «Ексклюзив-систем», 2015. – 232 с.

Гук В. Є. Допрофільне навчання: сутність, зміст, технології / В. Є. Гук. // Управління школою. – 2005. – № 11. – С. 15-30.

Іваній В. С. Педагогічні основи гуманізації фізичної освіти в умовах нанотехнічного розвитку суспільства / В. С. Іваній, І. О. Мороз // педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. - №1 (49). – С. 112-119.

Максимюк С. П. Педагогіка : навч. посібник / С. П. Максимюк ; Рівненський держ. гуманіт. ун-т. – К. : Кондор, 2005. – 667 с.

Сиваш Ю. О. Використання інтерактивних технологій навчання на уроках фізики [Електронний ресурс] / Ю. О. Сиваш – Режим доступу до ресурсу: http://rmo-fizika.at.ua/metoduka_vukl/sivash_stattja_interaktiv.docx.

Погосов В. В. Нанофізика і нанотехнології / В. В. Погосов, Ю. А. Куницький, А. В. Бабіч. – Запоріжжя : ЗНТУ, 2011. – 382 с.

Суркова К. В. Образование в контексте виртуализации музея / К. В. Суркова // Музейная єпистема. – СПб.: СПбГУ, 2009. – 410 с.

Стадник А.Д. Методические аспекты обучения нанотехнологиям. // А.Д. Стадник, И.А. Мороз, А.В. Яременко, О.А. Пасько / ХІІІ Международная научно-практическая конференция: «Отечественная наука в эпоху изменений: постулаты прошлого и теории нового времени». Ежемесячный научный журнал. Часть 2. : Екатеринбург. - № 8 (13). – 2015.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.