ОЦІНЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ (ДОСВІД ЛАТВІЇ, ЛИТВИ ТА ЕСТОНІЇ)

Наталія Володимирівна Сороко

Анотація


  В статті розглядається досвід країн Європейського Союзу (на прикладі Латвії, Литви та Естонії) в оцінюванні інформаційно-комунікаційної компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів.


  The article deals with the European Union experience (for example, Latvia, Lithuania and Estonia) in evaluating information and communication competence of students of secondary schools.


Повний текст:

PDF

Посилання


Биков В.Ю. Оцінювання в системі сертифікації професійноїкомпетентності / В.Ю. Биков / Piotrkowskie Studia Pedagogiczne / pod redakcja Michala Pindery. – Tom 10 Didaktyka informatyki/. – Piotorkow TRybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Akademii Swietokrzyskiej, 2003. – C. 153-162.

Cороко Н.В. Використання ІКТ для оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів (досвід Естонії) / Н.В. Сороко / Наукові записки. – Випуск 5. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної ітехнологічної освіти. Частина 1. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка. – 2014 – 238с. –с. 55 – 61

Сороко Н.В. Cтратегии мониторинга информационно коммуникационной компетентности учителей в странах Европейского Союза (опыт Латвии, Литвы и Эстонии) [online] / Н.В. Сороко /Образовательные технологии и общество. 2014.№1.—Available from: http://cyberleninka.ru/article/n/ctrategii-monitoringa-informatsionno-kommunikatsionnoy-kompetentnosti- uchiteley-v-stranah-evropeyskogo-soyuza-opyt-latvii-litvy-i

Benchmarking Digital Europe 2011-2015, a conceptual framework. i2010 High Level Group. ISSUENO: 27, October, 2009. European Commission [online]. — Available from: http://www.epractice.eu/files/Benchmarking%20Digital%20Europe%202011-2015%20-%20A%20conceptual%20framework.pdf

Julian Fraillon, Wolfram Schulz, John Ainley. International Computer and Information LiteracyStudy. Assessment Framework / Copies of International Computer and Information Literacy Study: Assessment Framework can be obtained from: IEA Secretariat. Amsterdam, the Netherlands – ICILS, 2013. – 66 p.

Rita Birzina. e-ASEM White Paper: e-Learning for Lifelong Learning in Latvia. Part I. Country Reports. 2011 [online]. — Available from: http://asemlllhub.org/fileadmin/www.dpu.dk/ASEM/publications/e-ASEM_White_Paper_Vol._II_Country_Reports.pdf

e-Skills in Europe. Lithuania Country Report [online]. — Empirica: January 2014 — Available from : http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/4577/attachments/1/translations/en/renditions/native

José Janssen, Slavi Stoyanov. Online Consultation on Experts’ Views on Digital Competence [online].—Luxembourg: Publications Officeofthe European Union, 2012. — Available from : http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC73694.pdf

Julian Fraillon, John Ainley, Wolfram Schulz, Tim Friedman, Eveline Gebhardt. International Computer and Information Literacy Study. Preparing for Life in a Digital Age. The IEA International Computer and Information Literacy Study. Internation Report [online]. — Springer International Publishing AG Switzerland is part of Springer Science — 2013. — Available from : http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload/Publications/Electronic_versions/ICILS_2013_International_Report.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.