НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ПІДХОДІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Ольга Володимирівна Шевченко

Анотація


Стаття присвячена актуальній проблемі організації освітнього процесу у вишах майбутніх учителів фізичної культури. З’ясовано, що професійна підготовка студентів факультетів фізичного виховання є всебічним гармонійним розвитком і суб’єктивним станом особистості та поєднує в собі усвідомлення ролі педагогічної професії в суспільстві, соціальну відповідальність, намагання самостійно та творчо вирішувати професійні завдання. Обґрунтована необхідність запровадження інноваційних підходів в освітній процес вузів, які забезпечать умови розвитку особистості студентів, здійснення їх прав на індивідуальний творчий внесок, на особистісну ініціативу, на свободу саморозвитку та досягнення власної і суспільної мети. Запроваджено творчий пошук оригінальних, нестандартних вирішень різноманітних педагогічних ситуацій, навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми та методи виховання, нестандартні підходи в управлінні студентською молоддю.

The article is devoted to the actual problem of organizing the educational process at the higher educational institutions of the future teachers of physical culture. It was found out that the professional training of students of physical education faculties is a comprehensive harmonious development and subjective state of the personality and combines the awareness of the role of the pedagogical profession in society, social responsibility, attempts to solve professional problems independently and creatively. The problem of formation of professional competences of the teacher of physical culture becomes of special urgency, because it is impossible to raise the educational process to a qualitatively new level without a high level of professional readiness of those who directly implement the social order of society. In order to prepare future teachers for physical culture, a number of innovative projects were proposed: increasing the potential of professional competence of the student, which enables to solve the problem of intensive formation and development of their own abilities necessary for the implementation of professional and personal selfdetermination as a necessary condition for productive building up of the creative potential of the personality of the future. a teacher; formation of pedagogical competencies (general, professional, subject matter), which influences creative development and professional growth of students; the implementation of a systematic, systematic approach to promoting innovation and identifying leading trends in their development; study of the readiness of students for the educational process by means of innovation activity; scientific and methodological support for the implementation of innovative educational projects. The necessity of introducing innovative approaches in the educational process of universities, which will provide conditions for the development of the personality of students, the exercise of their rights to individual creative input, on personal initiative, on the freedom of self-development and achievement of their own and public goals is substantiated. Introduced creative search for original, non-standard solutions to various pedagogical situations, educational technologies, original educational ideas, forms and methods of education, non-standard approaches in student student management.


Повний текст:

PDF

Посилання


Батечко Н.Г. Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Ніна Григорівна Батечко. – Київ, 2016 – 669 с.

Гусев В. Формування інноваційної культури як пріоритет державної інноваційної політики / В. Гусев // Освіта і управління. – 2003. – № 2. – С. 85-92.

Мельнік А.О. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до позакласної роботи у початковій школі: дис. … канд.. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ Анастасія Олександрівна Мельнік. – Кіровоград, 2015. – 246 с.

Моделювання освітньої та професійної підготовки фахівця : навчально-методичний посібник до курсу / [авт. упоряд. Н.М. Салига]. – Івано-Франківськ, 2016. – 115 с.

Филанковский В.В. Теория и практика формирования профессиональной готовности учителя физической культуры: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Виталий Владимирович Филанковский. – Ставрополь, 2000. – 456 с.

Цюряк І.О. Cучасні підходи до змісту підготовки фахівців у вищій школі в україні / І.О. Цюряк // Наукові записки. Педагогіка і психологія. – Вінниця: ДПУ, 2008. – № 22. – С. 20-25.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.