МУЛЬТИДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ STEM ОРІЄНТОВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ

Ігор Станіславович Чернецький, Ірина Андріївна Сліпухіна, Наталія Іванівна Поліхун

Анотація


Проведено аналіз сутності поняття «мультидисциплінарність», досліджено особливості, переваги і недоліки застосування мультидисциплінарного підходу у дослідженнях. У світлі STEM-стратегії в освіті з’ясовано основні вимоги до мультидисциплінарного навчального плану, серед яких автентичність, академічна строгість, контекстність, активне дослідження та інші. Наведено технологічну карту мультидисциплінарного навчального дослідження явища фотохромії, яке здійснюється з використанням цифрових засобів опрацювання експериментальних даних. З’ясовано деякі перспективи впровадження, напрями розвитку і дослідження ефективності мультидисциплінарного підходу в освіті.

The terms «multidisciplinarity», «interdisciplinarity» and «transdisciplinarity» are used to indicate the interaction of several disciplines. The multidisciplinary approach in the research engages knowledge from different subject areas, but does not combine them. The aim of multiple disciplinary approaches in the research is to comprehensively examine and solve real world or local complex problems that require the involvement of a wide range of specialists from various disciplinary branches. The main features of the application of the multidisciplinary approach (MDA) in the research are the interaction of several disciplines; specialists in individual disciplines coordinate but separately examine various aspects of the problem, using specific knowledge, methods and tools, the conclusions of individual studies are summed up and compared, the problem solution is the sum of individual parts (conclusions) obtained within the limits of each separate discipline. At the same time, the transfer of research methods from one discipline to another, as a rule, does not occur, the boundaries between disciplines stay preserved. The use of the MDA is desirable to address the real (social, environmental, industrial and engineering) problems, in the case of solving a complex problem, to create the most general theory according to the research problem. The MDA is effective in the expert groups work, in situations where the solution of a problem needs to take into account the set of known factors that are the subject of research of other monodisciplines. Such additions from different ontologies make it possible to approach a sufficiently complete knowledge. The MDA in the middle and upper secondary school mainly forms and develops the critical thinking of students, and in higher education is a way of expanding the scientific worldview towards the formation of a holistic image of the object of research and forms the awareness of moral and ethical responsibility for the results and consequences of professional activity. An effective multidisciplinary curriculum must be authentic, academically rigorous, focused on an active contextual study, interaction with experts (adults) and should include an assessment. The introduction of STEM education is accompanied by the creation of a variety of multiple disciplinary teaching methods, with the use of the MDA in particular. Digital measuring systems greatly optimize the MDA in teaching. This is demonstrated with the example of the technological map creation for the study of the photochromy phenomenon


Повний текст:

PDF

Посилання


Драйден Ґ. Революція в навчанні / Ґордон Драйден, Джанет Вос ; [пер. з англ. М. Товкало]. – Львів: Літопис, 2011. – 540 с.

Дудіч Г.В. STEM: на орбіті можливостей / Ганна Вікторівна Дудіч // Освіта України. – 2017. – № 31. – С. 12–13.

Классификация научных дисциплин / Институт Трансдисциплинарных Технологий [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://www.anoitt.ru/uchen/klassifikaciy_nauchn.php.

Колот А. Міждисциплінарний підхід як передумова розвитку економічної науки та освіти // Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка / Економіка. – № 5 (158), 2014. – С. 18 – 22. – Режим доступу до статті: http://cyberleninka.ru/article/n/mizhdistsiplinarniy-pidhid-yak-peredumovarozvitku-ekonomichnoyi-nauki-ta-osviti.

Кроуфорд А. Технологія розвитку критичного мислення учнів / Алан Кроуфорд, Е. Венді Саул, Самуел Метьюз, Джеймс Макінстер; за заг. ред. О. Пометун. – Режим доступу : http://www.criticalthinking.expert/bookcriticalthinking/FREE_tehnologії_rozvitku_kritichnogo_mislennja_uchnіv.pdf

Міністерство соціальної політики України: Про Порядок організації мультидисциплінарного підходу з надання соціальних послуг у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг), Наказ № 568 від 26.12.2011 – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0354-12.

Мокий В.С. Основы трансдисциплинарности / Владимир Стефанович Мокий. – Нальчик: ГП КБ «Республиканский полиграфкомбинат им. Революции 1905 года», 2009. – 368 с.

Мультидисциплинарный подход: суть / Verum [Сайт]. Режим доступа: http://verum.ua/stati/multidiscziplinarnyij-podxod-sut.html

Поліхун Н.І. Інтеграція навчального матеріалу з енергоефективності та збереження клімату у предметний зміст природничих дисциплін : Методичні рекомендації / Н.І. Поліхун, М.Б. Польова, К.Г. Постова. – К. : Інформаційні системи, 2014. – 60 с.

Поліхун Н.І. Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України / Н.І. Поліхун, І.А. Сліпухіна, І.С. Чернецький // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2017. – № 3. – С. 05–09.

Сліпухіна І.А. Використання цифрового вимірювального комплексу в STEM орієнтованому освітньому середовищі / І.А. Сліпухіна, І.С. Чернецький // Інформаційні технології в освіті й науці. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Богдана Хмельницького 2016. – Вип. 8.– С. 261–272.

Сліпухіна І.А. Дослідницька діяльність студентів у контексті використання наукового й інженерного методів / І.А. Сліпухіна, І.С. Чернецький // Вища освіта України: Теоретичний та науково- методичний часопис. – № 3. – Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. – Київ, 2015. – С. 216–225.

Business Dictionary [Online]. Aviable: http://www.businessdictionary.com/ (http://www.businessdictionary.com)

Choi В. Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: Definitions, objectives, and evidence of effectiveness / Bernard C.K. Choi, Anita W.P. Pak // Med. Clin. Exp.– Vol. 29.– 6, décembre 2006. [Online]. Aviable: http://uvsalud.univalle.edu.co/pdf/politica_formativa/documentos_de_estudio_referencia/multidisciplinarity_inter disicplinarity_transdisciplinarity.pdf

Demedts M. ATS / ERS international multidisciplinary consensus classification of the idiopathic interstitial pneumonias / Demedts M, Costabel U. – Eur Respir J.– 2002. – Vol. 19. –pp. 794-796.

Hatamleh O.A Future With Innovation / Omar Hatamleh. [Online]. Aviable: https://www.youtube.com/watch?v=3BTHXG16RGc

Klein J. T. Evaluation of interdisciplinary and transdisciplinary research: a literature review. Am. J. Prev. Med. – 2008. – Vol.35. – pp.116-123. [Online]. Aviable: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18619391


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.