ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ У ПРОЦЕССІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ПРОЕКТУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ»
Анотація
У статті розкривається сутність, зміст та особливості особистісно орієнтованих технологій навчання та показується місце особистісно орієнтованого навчання у вищій педагогічній школі. Також у дослідженні проаналізовано принципи реалізації особистісно орієнтованого навчання у вищій школі, а також розглянуто можливі методи впровадження особистісно орієнтованого навчання для майбутніх вчителів трудового навчання під час вивчення дисципліни «Основи проектуванння та моделювання». Також у публікації наведено можливі приклади реалізації особистісно орієнтованих технологій на прикладі вивчення дисципліни «Основи проектуванння та моделювання» майбутніми учителями технологій.
The article reveals the essence, content and features of personally oriented learning technologies and shows the place of personally oriented instruction in the higher pedagogical school. Also, the study analyzes the principles of implementing personally oriented education in higher education, and also examines possible methods for introducing personalized orinting training for future teachers of labor training in studying the discipline «The Basics of the Project and Modeling». The purpose of our research is the theoretical substantiation of personally oriented technologies that are used in the course of teaching the discipline «Fundamentals of design and modeling» for future teachers of labor education. It is the study of this discipline, in our opinion, makes it possible to fully create the conditions for selfexpression and self-development of the student. One of the technologies that makes it possible to realize these conditions is a personally oriented technology of learning, in the center of which the student’s personality, identity, self-worth is determined. This technology of education is oriented on the personality of the student, creating conditions for his expression and self-development. Also in the publication are possible examples of realization of personally oriented technologies on the example of studying the discipline «The basics of the project and modeling» by future technology teachers. It is in the process of learning that the foundations of personality-oriented pedagogy, technological literacy and pedagogical skills are laid. This approach enables the future teacher to adapt faster in the conditions of a modern school to professional activity, to successfully solve problem situations that may arise during educational work, to be able to determine the optimal conditions of pedagogical influence, to analyze the results of their activities
Повний текст:
PDFПосилання
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. / І.М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
Пєхота О.М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / [О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.]. – К. : А.С.К., 2001. – 256 с.
Педагогіка [Текст] : навч. посібн. для студ вищих пед. закл. осв. / М.М. Фіцула. – Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 1997. – 189 с.
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/35234
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.