ХУДОЖНІ ОБРАЗИ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ТА СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Ольга Анатоліївна Мукосєєнко

Анотація


В статті розглянуті способи використання художніх образів в процесі навчання елементарної та вищої математики, наведені приклади розв’язування задач з елементарної математики на суміші та сплави двох речовин за допомогою художнього образу «Риба». Показана можливість використання художніх образів в якості моделей «стиснення» навчальної інформації

Numerous researches do prove that under conditions of contemporary scientific and technological progress the individual’s creative abilities development becomes the essential task for modern education. The publications analysis shows that for the students’ creative abilities development during their mathematics subject studies relevant are such activities as solving the increased complexity problems, systematic work on preparation of the gifted students for participation in mathematical competitions, school pupils’ participation at various activities during the mathematical subjects week, as well as training skills to solve problems in ways different from the teacher’s suggestions or using computer mathematics systems. But the creative activity is this one that targets onto creating some new object or idea. Therefore, for the development of creative abilities during teaxhing & learning both elementary and higher mathematics, advisable would be inviting the pupils/ students to create something new, for example, to discover new ways for using artistic images in mathematics


Повний текст:

PDF

Посилання


Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте //Л.С. Выготский // Психология развития ребенка. – М.: Смысл-Эксмо, 2003. – С. 235-326.

Мерзляк А.Г. Алгебра: підручн. для 7 кл. загальноосв. навч. закл. / А.Г. Мерзляк, В.В. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2015. – 256 с.

Мерзляк А.Г. Алгебра: підручн. для 9 кл. загальноосв. навч. закл. / А.Г. Мерзляк, В.В. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2009. – 320 с.

Лаврентьев Г.В. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов / Г.В. Лаврентьев, Н.Б. Лаврентьева, Н.А. Неудахина. – Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2002. – Ч. 2. – 232 с.

Мукосеенко О.А. Высшая математика в таблицах: учеб. пос. / О.А. Мукосеенко – Мариуполь: ГВУЗ «ПГТУ», 2013. – 250 с.

Мукосеенко О.А. Гуманитаризация процесса изучения курса высшей математики / О.А. Мукосеенко // Поддержка одаренности – развитие креативности: матер. междунар. конгресса 22-27 сентября 2014 г.: в 2 т. – Витебск: ВГУ имени П.М. Машерова, 2014. – Т. 1. – С. 276-279.

Mukoseenko O.A. Lepszy model «kompresji» informacji w nauczaniu matematyki / O.A. Mukoseenko // Studia Psychologiczne. t. 52, z. 4 – Warszawa: Szkoła wyższa psychologii społecznej, 2014. – s. 51–63.

Мукосеенко О.А. Конспекты-метапланы по высшей математике: учебное пос. / О.А. Мукосеенко. – Донецк: Ноулидж, Донец. отд ние, 2014. – 60 с.

Олехник С.Н. Старинные занимательные задачи / С.Н. Олехник, Ю.В. Нестеренко, М.К. Потапов. – [2-е изд., испр.] – М.: Наука, Глав. ред. физ.-мат. лит., 1988. – 160 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.