КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У РЕАЛІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ФУНКЦІЙ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

В’ячеслав В’ячеславович Білецький

Анотація


У статті розкриті теоретичні положення впровадження компетентнісного підходу під час організації навчального-виховного процесу з фізики для студентів коледжів економічного профілю. Проаналізовано зміст таких ключових понять як компетентність, професійна компетентність та їх зв’язок з класифікацією спеціаліста. Розкрито значення виховних функцій у формуванні таких якостей майбутнього економіста, як почуття належності до української нації, любові до рідного краю та його багатств, вироблення навичок самореалізації, господарського відношення до природних ресурсів та уміння реалізувати свої знання на практиці. Запропоновано перелік і класифікацію задач навчання фізики, що відображають сучасні погляди на структуру фізичного знання. Вказано ефективність педагогічних умов виховання під час вивчення фізики. Зважаючи на обмеженість кількості годин на вивчення фізики акцентована увага на необхідності поєднання аудиторної та самостійної роботи студентів. 

 

In the article the theoretical positions of introduction of the competent approach during the organization of educational process in physics for college students of economic profile are revealed. The content of such key concepts as competence, professional competence and their connection with the specialist’s classification are analyzed. Implementation of a competent approach to training a specialist in colleges of the economic profile leads to a rethinking of the content of learning, its transformation and interpretation in such a way as to ensure professional self-realization. The significance of educational functions in shaping such qualities of a future economist as the feeling of belonging to the Ukrainian nation, love of the native land and its riches, development of skills of self-realization, economic relation to natural resources and the ability to realize their knowledge in practice are revealed. The restructuring of the educational process on a democratic basis involves creating conditions for cooperation between teachers and students, in which the latter would act as subjects of their own education. To this end, a list and classification of tasks of teaching physics reflecting contemporary views on the structure of physical knowledge, namely: 1) educational tasks, 2) problems of education and use of knowledge, 3) problems of development, 4) education and development of methodological direction, 5) education tasks. The efficiency of pedagogical conditions of education during the study of physics is indicated. Due to the limited number of hours for the study of physics, attention is drawn to the need to combine classroom and independent work of students. Modern education aims to form a creative person with an active life position. Choosing a profession is one of the most difficult and responsible life-practical tasks that people have to deal with. It is no coincidence that K.D. Ushins’kiy’s words are: «If you successfully choose the work and put all your soul, then happiness will find you», because the opportunity to do your favorite business - the main and most important condition of human happiness. Interest in physics is primarily due to the practical value of this discipline. And the teacher’s task is to make everything dependent on him so that the students love this subject and are happy to prepare for each lesson, and the acquired knowledge could be used on practice. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса: метод. основы / Ю. К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1987. – 192 с.

Білецький В.В. Комп’ютерна підтримка реалізації виховних функцій навчання фізики у ВНЗ I-II рівнів акредитації. Наукові записки.- Випуск 98-с: Педагогічні науки. - Зб. Кіровоград: РВВ.КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. - 356., с.170 -174.

Галатюк М.Ю. Розвиток навчально-пізнавальної компетентності старшокласників у процесі вивчення природничих предметів: дис. канд. пед. наук.: 13.00.09 / Михайло Юрійович Галатюк. - Рівне, 2012. – 295 с.

Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / Олена Пометун // Рідна школа. – 2005.- січень.-С.65-69.

Садовий М.І., Трифонова О.М. Методичні проблеми створення засобів діагностики знань студентів // Педагогічні науки. – Херсон: Вид. дім: «Гельветика», 2016. – Вип. LXXI. Т. 1. – С. 64-70.

Сластенин В. А. Гуманистическая парадигма педагогического образования / В.А. Сластенин // Магистр. – 1994. - №6. – с.6-10.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.