ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ З ПОСТТРАВМАТИЧНИМ СТРЕСОВИМ РОЗЛАДОМ

Ольга Василівна Пуляк, Тетяна Миколаївна Сидорчук, Юлія Вікторівна Хріненко

Анотація


У статті окреслено проблему специфіки навчання студентів з постртавматичним стресовим розладом. Наголошено, що для подолання негативних психологічних наслідків подій, що відбуваються в країні, потрібна взаємодія керівника навчального закладу, фахівців психологічної служби та всіх учасників навчально-виховного процесу. Зокрема розглянуто медичні, психологічні та методичні аспекти навчання таких студентів; обґрунтовано потребу впровадження якісного моніторингу стану здоров’я студентів та вчасного виявлення ПТСР, створення системи комплексної підготовки викладацького складу навчальних закладів до особливостей навчання студентів з ПТСР. Таку систему слід спрямувати спрямувати на інформаційну, просвітницьку, роз’яснювальну роботу для збереження фізичного й психічного здоров’я та профілактику постстресових станів як студентів і викладацького складу навчальних закладів. 

 

The Ukrainian state in our time experiences hard times that is related to the military operations and assassinations. Persons with traumatic stress disorder are problematic to be in a coexistence with society. It is difficult to study such individuals, to support normal relations in surroundings. For overcoming of negative psychological consequences of events that take place in a country, close co-operation of leader of educational establishment, specialists of psychological service and all participants of educational-educator process is needed. The department of education and science of Ukraine marks the necessity of acceptance of measures in relation to the maximal providing of educational establishments practical psychologists and social teachers, methodists from psychological service of district (municipal) methodical cabinets, by the workers of educational and methodical cabinets (centers) of psychological service of the system of education and adjusting of the proper psychological accompaniment of all participants of educational-educator process of all system of formation of Ukraine on the whole. It is confessed scientists, that traumatic stress disorder is a time that necessarily will show up through years bomb - will touch all educational establishments to the country, in fact in the affected of anti-terror operation zone present and future students. Distribution of traumatic stress turns a few next years. Rehabilitation of повина to be complex, to include a pharmacological, psychiatric and psychological help. Major constantly to retain them in sign of social services, doctors, psychologists. The analysis of literary sources, scientific works, information of mass medias gives an opportunity to come to the conclusion, that existing in this sphere of education the home base of scientific researches lights up only separate problem questions in relation to the decision of urgent necessities of studies of students from traumatic stress disorder. Questions remain unsolved in relation to creation of maximally favourable terms for continuation of active and productive educational activity. Thus, to our opinion, already coming to a head necessity of creation of the system of complex preparation of teaching staff of educational establishments to the features of studies of students with traumatic stress disorder. Such system must be sent to informative, elucidative work in relation to maintenance of physical and psychical health and also prophylaxis of the post-stress states as students so teaching staff. Keywords: negative psychological consequences, traumatic stress disorder, health 


Повний текст:

PDF

Посилання


Алещенко В. І. Психологічна реабілітація військовослужбовців з постстресовими психічними розладами: Навчальний посібник / В.І. Алещенко, О. Ф. Хміляр. – Харків, ХУПС. – 2005.

Буряк О. О. Військовий синдром «АТО»: актуальність та шляхи вирішення на державному рівні / О. О. Буряк, М. І. Гіневський, Г. Л. Катеруша // Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. – 2015. – № 2. – С. 176–181.

Васильєв С.П., Зубовський Д.С.; Психодіагностика посттравматичного стресового розладу у військовослужбовців // Український психологічний журнал: збірник наукових праць Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2016. – № 1. – С. 6–16.

Декларація про безпеку шкіл [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.protectingeducation.org/sites/default/files/documents/safe_schools_declaration_ukrainian.pd f

Корольчук О. Л., Посттравматичний стресовий розлад як новий виклик сучасній Україні // Інвестиції: практика та досвід: науково-практичний журнал /Чорноморський держ. ун-т ім. Петра Могили; ТОВ «ДСК Центр».– К., 2016.– С. 104–111

Профілактика посттравматичних стресових розладів: психологічні аспекти. Методичний посібник / Упор.: Д.Д. Романовська, О.В. Ілащук. – Чернівці: Технодрук, 2014. – 133 с.

Урядовий портал / Прес-служба Міністерства освіти і науки: управлінням освіти на місцях необхідно забезпечити належний психологічний супровід всіх учасників навчально-виховного процесу [Електронний ресурс].–Режим доступу: http: // www.kmu.gov.ua/ control/publish/article?art_id=247489193.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.