КЛАСТЕРНИЙ АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ЗНО З МАТЕМАТИКИ ПО ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

Євген Валерійович Турчин, Богдан Сафонюк

Анотація


Задача оцінки рівня навчального закладу по певному предмету є досить цікавою і важливою. Нами розглядається наступний тип таких задач: згрупувати у кластери школи певного регіону, знаючи таблицю розподілу по категоріям балів учнів цих шкіл на зовнішньому незалежному оцінюванні (ЗНО) з певного предмету (у нас предмет – математика, регіон – Дніпропетровська область). Хоча така задача є досить природною, схоже, що задачі подібного типу майже ніхто не досліджував. Нами було отримане розбиття шкіл на 4 кластери (від кластеру “слабких” шкіл до кластеру “найкращих” шкіл). Найкращі результати серед декількох методів кластерного аналізу дав метод ієрархічної кластеризації з алгоритмом average linkage. Хоча відділення кластерів не є ідеальним, кластер “слабких” шкіл непогано відділяється від кластерів “добрих” і “найкращих” шкіл.

Ключові слова: кластерний аналіз, зовнішнє незалежне оцінювання, математична освіта, тестування.

 

Assessment of the level of an educational institution in some subject is an interesting, important and challenging problem. We consider the following type of such problems: schools of a certain region need to be clustered. The input data is a table with the distribution of grades of students of these schools on external independent testing in a certain subject (our subject is mathematics, the region is Dnipropetrovsk region). Although such a problem is quite natural, it seems that almost nobody investigated such problems. We have obtained a partition of schools into 4 clusters (from the cluster of “weak” schools to the cluster of “excellent” schools). The best results (among several methods of cluster analysis) have been obtained using the hierarchical clustering with the average linkage algorithm. Although the clusters are not separated ideally, the “weak schools” cluster is separated quite well from the “good schools” cluster and the “excellent schools” cluster.

Key words: cluster analysis, external independent testing, mathematical education, testing.


Повний текст:

PDF

Посилання


Everitt B.S. Cluster Analysis / B.S. Everitt, S. Landau, M. Leese, D. Stahl – London: Wiley, 2011.

Shavelson R.J. Applications of cluster analysis in educational research: looking for a needle in a haystack. / R.J. Shavelson // British Educational Research Journal. – 1979. – Vol. 5.– No. 1. – pp. 45-53.

Zwick R. Admissions testing. / R. Zwick // International Encyclopedia of Education (Third edition). – Elsevier, 2010. – Vol. 4. – pp. 7-14.

Пересецкий А.А., Давтян М.А. Эффективность ЕГЭ и олимпиад как инструмента отбора абитуриентов. / А.А. Пересецкий, М.А. Давтян // Прикладная эконометрика. – 2011. –Т. 23. – № 3. – С. 41-56.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.