СИСТЕМНИЙ ПІДХІД У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКО-ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Олена Михайлівна Трифонова

Анотація


 Процес становлення фахівця та набуття ним професійної компетентності є неперервним процесом. У зв’язку з цим системний підхід у навчанні набуває актуальності. Тому в статті приділена увага визначенню шляхів та окреслення методики реалізації системного підходу в підготовці майбутнього фахівця фізико-технологічного профілю. У статті на основі загальної теорії систем виділено системний підхід до навчання дисциплін фізико-технологічного циклу, який спрямований на розкриття цілісності природних явищ природи, виявлення в них різноманітних типів зв’язку та зведення їх у єдину теоретичну картину. Розглянуто поняття системно-синергетичної теорії виховання та навчання. Проаналізовано їх складові: системно-рольова теорія виховання особистості, синергетична теорія пізнавальної взаємодії, системно-функціональна теорія виховної діяльності та самовиховання особистості, теорія пізнавальної системи виховання, система орієнтованого людинознавства. Розглянуто мікропроцесуальні закономірності навчально-пізнавальної та практичної діяльності суб’єктів навчання в процесі вивчення фізико-технологічних дисциплін.

Ключові слова: системний підхід, підготовка вчителя, синергетика, єдина теорія систем, системно-синергетичні процеси, мікропроцесуальні закономірності.

 

The process of becoming a specialist and entry into professional competence is a continuous process. In this regard, a systematic approach to learning becomes relevant. Therefore, the paper paid attention to identifying ways and methods of implementation outline a systematic approach to training future professional physical and technological profile. The basis of the general methodological principles of system approach laid system that consists of elements, among which there are relations and connections. It focuses on the disclosure of the integrity of the educational process and identify different types of relationships between its elements. On the basis of general systems theory concepts highlighted systematic approach to teaching the disciplines of physical and technological cycle. Singled cycle aimed at disclosing the integrity of the natural phenomena of nature, they identify different types of communication and bringing them into a single theoretical picture of knowledge to build technological production processes. The concept of systematic and synergetic theory of education and training as a single process. The analysis of components: system-role identity theory of education, where the center put personality; Synergetic theory of cognitive learning and interaction of natural and technological phenomena; systemic- functional theory of educational activities and self-identity that aims to prepare graduates competitive theory of cognitive educational system. Separately focuses on human nature-oriented system. Considered mikroprotsesualni patterns of teachingand learning and practical activity of learning by studying the physical and technological disciplines. The essence of this law is that the learning process in general and, in particular, the training has mikroprotsesualno synergistic nature. The reason for this idea that learning consists of micro and basic components are harmoniously uniting provide synergism knowledge. Noteworthy further study the process of learning in terms of mikroprotsesualno-synergetic approach that will ensure improvement of methods of teaching of professional disciplines in the preparation of future teachers of Physics and Technology Profile.

Keywords: systemic approach, teacher training, synergy, a unified theory of systems, system-synergetic processes mikroprotsesualni laws.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бевзенко Л. Д. Социальная самоорганизация. Синергетическая парадигма: возможности социальных интерпретаций / Л. Д. Бевзенко. – К.: Институт социологии НАН Украины, 2002. – 437 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 374 с.

Гур’янова О. В. Формування творчої уяви та художніх здібностей у майбутніх учителів технологій / О. В. Гур’янова // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016 – Вип. 10, Ч. 2. – С. 112-115.

Данчук В. Д. Концепція системно-синергетичного підходу в управлінні проектами / В. Д. Данчук, Ю. С. Лемешко, Т. А. Лемешко // Весник НТУ. – 2012. – Вып. 26. – С. 128-133.

Дьяконенко Н. Л. Формування компетентнісних і світоглядних якостей інженерно-технічних фахівців / Н. Л. Дьяконенко, Л. Г. Петренко, Г. І. Копач // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2015. – No 21. – С. 30-31. – Режим доступу: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/69729

Касперський А. В.Формування фахової компетентності майбутніх учителів технологій у процесі вивчення хімії / А. В. Касперський, О. М. Кучменко // Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка – Серія: Педагогічна. – 2014. – Вип. 20: Управління якістю підготовки майбутнього вчителя фізико-технологічного профілю. – С. 21-23.

Мадзигон В. Н. Продуктивна педагогика. Политехнические основы соединения обучения с производственным трудом: [монография] / В. Н. Мадзигон. – К.: Педагогічна думка, 2007. – 360 с.

Манойленко Н. В. Професійна підготовка майбутніх учителів технологій до використання мікроелектронних засобів у професійній діяльності: автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика трудового навчання» / Н. В. Манойленко. – К., 2010. – 20 с.

Подопригора Н. В. Методична система навчання математичних методів фізики у педагогічних університетах: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04, 13.00.02 / Подопригора Наталія Володимирівна; М-во освіти і науки України, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2016. – 589 с.

Садовий М. І. Деякі шляхи оновленням змісту освіти // Наукові записки. – Серія: педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 135. – С. 27-32.

Садовий М. І. Підготовка вчителів технологій з використанням синергетичного підходу / М. І. Садовий, О. М. Трифонова // Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка. – Серія: Педагогічна. – Кам.-Под.: Кам.-Под. нац. ун-т Івана Огієнка, 2014. – Вип. 20: Управління якістю підготовки майбутнього вчителя фізико-технологічного профілю. – С. 53-55.

Садовий М. І. Системний підхід у вивченні атомної і ядерної фізики у педагогічних коледжах / М. І. Садовий, Є. В. Руденко // Наукові записки. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – Вип. 10, Ч. 3. – С. 83-86.

Садовий М. І. Становлення та розвиток фундаментальних ідей дискретності та неперервності у курсі фізики середньої школи / Садовий М. І. – Кіровоград: Прінт-Імідж, 2001. – 396 с.

Садовий М. І. Теорія самоорганізації та синергетики у навчанні студентів педагогічних ВНЗ: [посібник] / М. І. Садовий, О. М. Трифонова. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – 184 с.

Трифонова О. М. Взаємозв’язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів: дис. ... канд пед. наук: 13.00.02 / Трифонова Олена Михайлівна; М-во освіти і науки України, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2009. – Т. 1. – 216 с.; Т. 2: Додатки. – 301 с.

Трифонова О.М. Про науково-педагогічні підходи у дослідженнях / О. М. Трифонова // Наукові записки. – Серія: педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 135. – С. 206-211.

Уемов А. И. Логические основы метода моделирования / А. И. Уемов. – М.: Мысль, 1971. – 312 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.