СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ПЕРІОДИЗАЦІЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ЗІ ШКОЛЯРАМИ

Наталія Олександрівна Пономарьова

Анотація


У статті висвітлюється проблема виокремлення етапів профорієнтаційної роботи з учнями в школі на основі розуміння специфіки професійного самовизначення як складного і динамічного процесу та визначення його особливостей у різні періоди життя дитини. Етапи вікового розвитку дітей розглянуто з урахуванням педагогічної періодизації, яка емпірично пов'язана з розвитком системи освіти. У статті охарактеризовано психолого-педагогічні підходи до періодизації професійного самовизначення дітей. До основних етапів профорієнтаційної роботи зі школярами віднесено: початковий (пропедевтичний), пошуковий (ознайомлювальний), базовий (визначальний), коригувальний (уточнювальний). Названі етапи співвідносяться з етапами вікового розвитку дітей і процесом їх професійного самовизначення. У статті розкрито зміст, форми та очікувані результати проведення профорієнтаційної роботи на кожному з етапів.

 

The actuality of article is due to determination as one of the main tasks of the new Ukrainian school the problem of creating the conditions to prepare pupils to their professional and life self-determination, formation of their readiness for the conscious choice of future professions. Is unresolved problems of contemporary rethinking of these principles and creation based on them new approaches to the development of the continuous system of professional orientation work at school. Separation the stages of professional orientation work in schools is based on the understanding of professional self-determination as a complex and dynamic process and to determine its features in different periods of children life. It should be done based on the correlation of their periodization of child age development and the process of professional self-determination of school children. In article is described the following main stages of professional orientation work with pupils: the initial (propaedeutic) stage, the search (familiarization) stage, the base (determining) stage, the correction (the elaboration) stage. At the initial stage is need to educate children to the responsible attitude and respect for the work, to understanding the role of work in human life and in society, build the base of motivation to choosing a profession, to encourage their interest to the world of professions. During the search stage for the young adults is
important to understand their interests, inclinations and common values associated with the choice of profession, is need to deepen their understanding of the diversity of professions. At a basic stage is need to assist pupils in the development of understanding of world of professions and of the content of professional activity, is important to familiarize pupils with the rules of choice of profession, to assist them in choosing the approximate direction of further learning. At the correction stage pupils should be ready to make the final choice of profession, must planning prospects for further education, and must develop skills they need for professional careers in modern labor market. So, implementation of the key principles of professional orientation work at school (the principle of regularity and continuity, the principle of compliance to age of pupils) ensure its effectiveness.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гончарова Н. О. Основи професійної орієнтації [Текст]: навч. посіб. / Н. О. Гончарова // За ред. В. Ф. Моргу. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 168 с.

Зайченко І. В. Педагогіка [Текст]: навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закл. / І. В. Зайченко. – [2-е вид.]. – К.: Освіта України, КНТ, 2008. – 528 с.

Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) // Початкова школа. – 2002. – № 2. – С. 3–5.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения [Текст] / Е. А. Климов. – Ростов-н/Д, 1996. – 512 с.

Подласый И. П. Педагогика. Новий курс [Текст]: учеб. для студ. пед. вузов: В 2 кн.: Кн.1. / И. П. Подласый. – М., 2005. – 576 с.

Професійна діагностика [Текст] / Упорядник Т. Гончаренко. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. – 120 с.

Система профорієнтаційної роботи в школі [Текст] / За ред. Сметаніна Д. А. та ін. – К.: Либідь, 2001. – 160 с.

Скворцова Л. В. Організація профорієнтаційної роботи у школі. [Електронний ресурс] / Людмила Василівна Скворцова. – 2015. – Режим доступу до ресурсу:

http://www.osvita-verh.dp.ua/files/2015/Skvorcova.pdf .

Уруський В. Професійна орієнтація учнівської молоді / В. Уруський // Директор школи, 2010. – № 38. – С. 3-44.

Чорна І. М. Основні принципи організації профорієнтаційної роботи в школі. [Електронний ресурс]/ І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, 2014. – Вип. 45. – С. 219. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_012_2014_45_35 .

Фонарев А. Р. Психологические особенности личностного становления профессионала: [монография] / А. Р. Фонарев. – М.: Изд-во МПСИ; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2005. – 560 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.