ЕСЕ ЯК КОМУНІКАТИВНА ФОРМА ТЕКСТУ В СИСТЕМІ ТЕКСТОТВОРЧИХ УМІНЬ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
Стаття присвячена формуванню комунікативних умінь учнів молодшого шкільного віку. Автор доводить, що формування багатьох комунікативних, логічних, лінгвістичних умінь молодших школярів відбувається в процесі роботи з текстом. Текстотворчі вміння є найважливішими за своєю значущістю в системі загальнонавчальних умінь, оскільки є базовими для багатьох із них. На сьогодні з розвитком комунікативної сфери суспільства соціум потребує виховання активної особистості, яка вміє не тільки знайти інформацію, а й грамотно, зв’язно, логічно, дохідливо й чітко сформулювати свою думку з будь-якого питання. Залучаючи школярів до написання есе, учитель розвиває їхнє самостійне мислення, навчає чітко й грамотно формулювати власні думки, структурувати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, ілюструвати поняття відповідними прикладами, удосконалювати стиль письма.
This article deals with the formation of communicative skills of primary school pupils. The author proves that the formation of communication, logical, linguistic skills of primary school pupils is in the process of working with a text. Text skills are the most important for its importance in the system of learning skills, as it is the basic for many of it. Today, with the development of communicative sphere of society it needs education of an active person, who cannot find only information, but also correctly, coherently, logically and effectively formulate his opinion from any question. Attracting schoolchildren to write
an essay, the teacher develops their independent thinking, teaches to formulate thoughts clearly and correctly, to structure information to establish a causal connection, to illustrate the concept with relevant examples, to improve writing style. There are specific recommendations of the structure of an essay in the article, that offers themes of the texts for working in a primary school. The style of an essay is different in imagery, aphoristic, using annual metaphors, new poetic images, conscious guideline on spoken intonation and vocabulary. The author believes that essays stimulate the development of creative abilities of schoolchildren and desire to create their own texts, which are almost a kind of integration of speech skills (ability to read, write, speak and listen). Taking into account the text material we can observe the communicative text form organization, that contributes to the formation of skills clearly structuring the opinion and expressing it succinctly and clearly.
Повний текст:
PDFПосилання
Балаклицький М. А. Есе як художньо-публіцистичний жанр. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://wwwphilology.univer.kharkov.ua/katedras/prof_sites/balaklitsky/balaklitskij_metod.pdf
Болотнова Н. С. Текстовая деятельность на уроках русской словесности: методики лингвистического анализа художественного текста: методич. пособие / Н. С. Болотнова. – Томск, 2002. – 64 с.
Вашуленко М. С. Українська мова і мовлення в початковій школі: метод. посібник / М. С. Вашуленко. – К.: Освіта, 2006. – 268 с.
Головащук С. І. Складні випадки наголошення [Текст]: словник-довідник / С. І. Головащук. – К.: Либідь, 1995. – 192 с.
Українська мова. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/images/gr/pr/ykr_mova.doc
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.