ПОСИЛЕННЯ ПРАКТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ В СИСТЕМІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН І ПРЕДМЕТНО-ПРОФІЛЬНИХ ІНТЕГРАТИВНИХ КУРСІВ

Віктор Павлович Вовкотруб, Наталія Володимирівна Манойленко

Анотація


Нині актуальною є проблема проведення профорієнтаційної роботи серед школярів під час вивчення природничих дисциплін, трудового навчання та навчання у навчально-виробничих комбінатах. Зокрема вагоме значення при навчанні має відповідність планування, відбору змісту і часу проведення лабораторних робіт і робіт практикумів з названих дисциплін дидактичним принципам, зокрема принципам наступності і послідовності. Відповідного  удосконалення і розвитку потребує навчальне середовище, яке б забезпечувало якісне здійснення трудового і виробничого навчання, профорієнтації, передпрофільної і профільної підготовки випускників шкіл. Шкільний курс фізики відповідно до його специфіки має бути насиченим політехнічним змістом, слугувати пропедевтичною підготовкою  до виконання експериментальних завдань прикладного змісту,  що потребує більш сучасного технічного оснащення.

Ключові слова: прикладний зміст, експериментальні завдання, профільна і прикладна спрямованість, саморобні прилади, сучасні цифрові вимірювальні прилади.

Today, the problem of conducting vocational guidance work among schoolchildren during the study of natural disciplines, labor training and training in training and production plants is topical. In particular, the relevance of the planning, selection of the content and time of laboratory work and the work of the workshops from these disciplines to the didactic principles of systematic and coherent learning is of great importance in training. Accordingly, it is necessary to improve and develop the learning environment that would ensure the quality of labor and production training, career guidance, pre-profile and profile training of school leavers. The school course of physics, according to its specificity, should be a saturated polytechnical content, serve as a propaedeutical preparation for performing experimental tasks of practical content, which requires the availability of more modern technical equipment.

In particular, the school physics course, according to its specificity, should be a saturated polytechnical content, serve as a propaedeutical preparation for performing experimental tasks of practical content, which requires the availability of more modern technical equipment. For example, the fulfillment of the experimental task of determining the surface tension by the capillary method serves as a propaedeutic to determine the concentration of solutions. A large number of experimental tasks from electrodynamics are propaedeutics to a huge number of production operations, processes, devices and operating principles of technical devices and assemblies. Acquaintance of students with rheostat is the first step towards understanding and using potentiometers and autotransformers; Studies of such properties of conductors as inductance - the first steps to experimental use in inductive sensors, etc.

The technology for implementing the approaches outlined in the introduced variants of laboratory works is designed to promote the development of physical and technical thinking and research approaches in future specialists in physical and technological professions, the formation of ideas about the current level of development of scientific and technological progress, the place of technology in it, the content and importance of professions.

Keywords: applied content, experimental tasks, profile and practical orientation, self-made instruments, modern digital measuring instruments.


Повний текст:

PDF

Посилання


Вовкотруб В. П. Методичні рекомендації для виконання лабораторних робіт з дисципліни «Ергономіка в технологічній освіті для студентів освітньої галузі «Технології» / Вовкотруб В. П., Манойленко Н. В. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – 60 с.

Вовкотруб В. П. Електронні основи кібернетичних машин та автоматики. Лабораторний практикум: Навчальний посібник / В. П. Вовкотруб, Н. В. Подопригора, Н. В. Манойленко. – Кіровоград, 2012. – 86 с.

Осадчук Л. А. Методика преподавания физики. Дидактические основы. / Осадчук Л. А. – К.: Вища школа, 1984. – 351 с.

Практикум з фізики в середній школі. Дидакт. матеріал: Посібник для вчителя / Л. І. Анциферов, В. О. Буров, Ю. І. Дік та ін.; [За ред. В. О. Бурова, Ю. І. Діка]. – К.: Рад. Шк.., 1990. – 176 с.

Прокопенко М. М. Опис лабораторних занять з набірним полем «Школяр» / Прокопенко М. М. – Житомир, 2005. – 76 с.

Трудове навчання. Технології. 11 клас. Робоча книга вчителя / За заг. ред. Н. І. Боринець; упоряд. Л. Рак. – К.: Шк.. світ, 2013. – 64 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.