СВІТОВИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ АКТУАРІЇВ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ
Анотація
У статті розглядається специфіка актуарної освіти у світовому розрізі, здійснюється аналіз організаційних форм здобуття кваліфікації актуарія, котрі характеризуються високим ступенем розрізненості. Виокремлюються формальна, неформальна та змішана моделі отримання кваліфікації актуарія; сформульовано основні тенденції розвитку професійної підготовки актуаріїв, що полягають у посиленні ролі університетів як установ, що готують актуаріїв-професіоналів, тяжінню до уніфікації змістового аспекту підготовки актуаріїв через прагнення вироблення стандартизації оцінювання рівня підготовленості останніх; виявлено зростаюче усвідомлення світовим суспільством важливості розвитку освітніх систем підготовки актуаріїв. Визначено, що серед пріоритетних завдань, що стоять перед актуарною освітою, є розвиток системи підготовки цих фахівців у країнах, з економікою, що розвивається. Це обумовлює в Україні значний інтерес до вивчення світового досвіду.
Ключові слова: актуарії, актуарна освіта, форми організації навчання, тенденції розвитку, Міжнародна Асоціація Актуаріїв, Мережа освітян-актуаріїв
The paper can be considered a contribution to the current discussion of the state and future developments in the field of actuarial education. It deals with the peculiar features of becoming an actuary such as multiplicity of ways which are available to those willing to enter this profession. Namely, there are three educational models of preparation of qualified specialists in actuarial science: university-based, exam-based and hybrid which is basically a combination of both. In the number of countries the examples of which are given in the article actuarial education presents a unique phenomenon in terms of which informal education is regarded as the one ensuring higher standards and providing better quality of preparation than traditional university settings can offer to their graduates. However, there is a widespread tendency to bring the standards established by
professional actuarial bodies to universities. It will open the profession to a broader audience and in such a way a strong connection of knowledge and skills gained by prospective students with their job requirements will be maintained. Besides,
this step will also bring actuaries to academic environment. It is a great advantage for the development of actuarial science and research. Regardless of such diversity of educational forms and given the global tendency towards the elaboration of a single approach of assessing skills and knowledge of aspiring actuaries, the content and the range of disciplines that have to be covered by them are clearly specified by the International Actuarial Association. There is also a global trend to adjust local syllabi to this core one. It may contribute to the development of mutual recognition of professional statuses of actuaries around the world. The growing awareness of the important role of skills possessed by qualified actuaries for economic prosperity of a country or businesses in terms of gaining profits leads to their preparation being treated as the one of major concern, especially
for developing countries. In the view of the above, the number of useful teaching recourses, materials and more importantly the core syllabus have been developed and are available on the website of the IAA and the AEN. Ukraine can also benefit greatly from following the international standards on its way to convergence with existing actuarial organizations around the world.
Keywords: actuaries, actuarial education, forms of training organization, development trends, International Actuarial Association, Actuarial Educators Network.
Повний текст:
PDFПосилання
Карташов Ю. Н. Системы актуарного образования и квалификации. Мировой опыт / Ю. Н. Карташов // Прикладная статистика. Актуарная и финансовая математика. – № 1-2. – 2008. – с. 63-75.
Фалин Г. И. Актуарное образование в США и Великобритании / Г. И. Фалин // Страховое дело. – 2002. – 15 с.
An introduction to the Actuarial Educators Network [Electronic resource] // Actuarial educators network. – Access mode: http://www.actuaries.org/AEN/Documents/AEN_Presentation_Oct2010.pdf
Daykin, C. D. Actuarial education for the 21st century [Electronic resource] / C. D. Daykin. – p. 46-60. – Access mode :
http://www.actuaries.org/ EVENTS/Seminars/EAAC_Bali/4%20(46-60)%20Chris_Daykin.pdf
Mange, J. I. The evolution of Actuarial Education / J. I. Mange // The Actuary. – 2012. – № 4. – p. 12-13.
Michail, A. B. Actuarial Education and Certification Around the World / A. B. Michail, C. E. Huntington, H. B. Mueller // The Record. – 2000. – № 2. – 20 p.
Szabo, F. E. Actuaries` Survival Guide: How to succeed in one of the most desirable professions / Fred E. Szabo. – USA: Academic Press, 2013. – 298
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.