ФУНДАМЕНТАЛЬНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЙОГО ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Анотація
У статті обґрунтовано провідне освітнє завдання навчальної дисципліни “Теоретична фізика” у підготовці сучасного вчителя фізики, згідно з яким засвоєння майбутнім педагогом фундаментальних наукових знань повинно сприяти розвитку особистості, має носити діяльнісний характер та бути органічно включено в процес формування його фахової компетентності. У контексті дослідження з’ясовано сутність базових понять: компетенція, компетентність, фахова компетентність учителя фізики, фундаменталізація освіти та системи фахової підготовки вчителя фізики. Показано, що фахову компетентність учителя фізики слід розглядати як інтегральну характеристику, що виявляється в єдності його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності та вирішення професійних завдань на основі фундаментальних знань, досвіду та особистісних якостей. Запропоновано основні підходи щодо побудови й реалізації у практиці педагогічного університету методичної системи навчання теоретичної фізики майбутніх учителів фізики в контексті фундаменталізації сучасної фізичної освіти.
The article explains the main educational task of the discipline “Theoretical physics” in the training of a modern teacher of physics. According to this task the absorption of basic scientific knowledge by the future teacher must be active in nature and contribute to the development of personality and to be integrally included in the process of formation of professional competence. The author defines the essence of basic concepts: competence, professional competence of teacher of physics, fundamentalization of education and the system of training of teachers of physics. He shows that the professional competence of the teacher of physics should be considered as the integrated characteristic, which is expressed in the unity of its theoretical and practical readiness to the pedagogical activity and solve professional problems based on fundamental knowledge, experience and personal qualities. The author of the article gives the basic approaches for implementation in practice of the pedagogical University and suggests the methodical system of teaching physics for future physics teachers in the context of the fundamental nature of modern physical education: 1) identification of the content of the discipline's theoretical core and its main informative lines (special/substantive, ideological, methodological) that provides the basis of fundamental scientific knowledge and professional competence of future physics teachers; 2) providing professional direction of the educational process, which presupposes an organic combination of fundamental and professional training of students on the basis of a deep awareness of the content of school physics from the standpoint of modern theoretical physics; 3) implementation of training student-centered and active approaches through the implementation of methods and techniques that promote the transfer of educational information from the “mode of receipt” to creative and innovative activities of students; 4) implementation in training a competence approach, which involves the creation of optimal conditions for realization of students scientific knowledge which will be seamlessly included in the process of formation of their professional competence; 5) strengthen the training of theoretical physics and interdisciplinary ties to scientific and humanitarian disciplines that maintain the integrity of training of future teachers of physics, the formation of a broad scientific worldview and systems thinking; 6) implementing the training principle of generalization and repeatability. The grouping of educational materials within each section of the discipline around fundamental physical theories as the main didactic unit of its content should contribute to the systematization of knowledge of students, understanding of general structure theory, awareness of the repeatability processes of scientific and educational knowledge, the formation of scientific style of thinking.
Повний текст:
PDFПосилання
Атаманчук П. С. Компетентнісний підхід у становленні майбутнього вчителя фізики / П. С. Атаманчук, О. І. Ніколаєв // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені П.Тичини. – Умань : УДПУ ім. П.Тичини, 2012. – Ч. 4. – С. 9-17.
Гончаренко С. У. Фундаменталізація освіти як дидактичний принцип / С. У. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – № 1. – С. 2-6.
Компетентнісний підхід в освіті : теоретичні засади і практика реалізації : матер. методол. семінару 3 квітня 2014 р., м. Київ : [у 2 ч.] / [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий, О. І. Ляшенко та ін.]. – К. : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. – Ч. 1. – 370 с.
Кух А. М. Професійні компетентності вчителя фізики та їх формування / А. М. Кух // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 3: Фізика і математика у вищій і середній школі. – Вип. 10 : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. – С. 43-50.
Сергєєв О. В. Фундаменталізація освіти у вищій школі / О. В. Сергєєв // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : зб. наук. праць. – Кривий Ріг : Вид. відділ НметАУ, 2005. – С. 4-7.
Сергієнко В. П. Реалізація компетентнісного підходу в підготовці майбутнього вчителя фізики : стан і перспективи [Електронний ресурс] / В. П. Сергієнко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 6 (14). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/ download/222/208.
Суханов А. Д. Концепции современного естествознания / А. Д. Суханов, О. Н. Голубева. – М. : Изд-во “Агар”, 2000. – 325 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.