ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Наталія Олександрівна Ментова

Анотація


Стаття присвячена одному з важливих завдань навчання фізики, що полягає в тому, щоб розвивати критичне мислення учнів, яке тісно пов’язане з математичним; удосконалювати вміння мислити, робити висновки, тобто формувати розумову культуру, що характеризується певним рівнем розвитку мислення. Організація активного навчання та розвиток критичного мислення учнів є нагальними й необхідними. Впровадження таких методів навчання, які розвивають вміння самостійно вчитися, критично мислити, здатність до самопізнання й самореалізації особистості в різних видах творчої діяльності, навички, необхідні для життєвого й професійного вибору.

 

 This article is devoted to one of the important tasks of teaching physics, which is to develop critical thinking, which is closely linked to mathematics; improve the ability to think, draw conclusions, that form the mental culture, characterized by a certain level of thinking. The organization of training and development of critical thinking is urgent and necessary. The introduction of such training methods that develop their own ability to learn, think critically, ability to self-knowledge and self-identity in different types of creative activities, skills needed for life and professional choice. Given the importance and the need to empower secondary schools for training and education of students in the current development of our society, we can conclude that the use of educational technology for the development of critical thinking, promotes critical thinking skills, professionalism as a component of the future; generates positive values, skills and abilities when deciding not only take care of themselves; creates the ability to organize independent work; taught to look for the right information critical of its "process" and to apply in certain situations and under certain conditions; forms a highly motivated for lifelong learning; creates an atmosphere of cooperation; promotes ongoing, active professional interaction; taught to make their own choice; make responsible decisions; be a positive leader of the team. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Ангельчук Т.О. Метод проектів на уроках фізики / Т.О. Ангельчук, В.І. Чабаненко. – Х.: Основа, 2013. – 127 с.

Петросян О.Р. Метод проектів на уроках фізики // Фізика в школах України. – Основа, 2010, №6, С. 36.

Рачинська І.М. Технологія формування та розвитку критичного мислення / І.М. Рачинська. - Х.: Основа, 2013.

Халперн Д. Психология критического мышления. — СПб.: Питер, 2000.- 512 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.