ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ОБЧИСЛЕНЬ ДЛЯ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ (ДОСВІД КРАЇН БАЛТІЇ)
Анотація
Стаття присвячена проблемам використання сервісів хмарних обчислень для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів. Метою дослідження є визначення основних хмаро орієнтованих інструментів, що використовуються для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів, та шляхів упровадження цих інструментів у навчання та професійну діяльність вчителів на досвіді науковців країн Балтії. Висвітлено досвід вчених країн Балтії у створенні Масових он-лайн курсів із використанням інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема хмарних обчислень, для вирішення питань підвищення якості професійної діяльності вчителів. Зроблено висновок, що застосування можливостей хмарних обчислень дозволяє удосконалити навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів та сформувати цифрову навчальну екосистему, що забезпечить рішення педагогічних, соціо-культурних та технічних проблем розвитку інформаційно-комунікаційної та інших компетентностей вчителів без відриву від їх роботи та в зручний для них час.
The article deals with the problems of using cloud computing services for the development teachers’ information and communication competency. The article’s aim is to determine the main cloud oriented tools for the development of teachers’ information and communication competency and ways of implementing these tools in teaching and teachers’ professional work by the experience of scientists Baltic countries. The experience of the Baltic scientists to build a Massive online courses for the teachers, which are about using the information and communication technologies, including cloud computing, to solve issues improving the quality of teachers’ professional activity have been describe. Its focused on activities relating to ICT-facilitated education, in particular the use of cloud computing to support education, for example the project Online4EDU, which introduces online collaboration tools in education by providing a blended learning course for teachers. The objective of the project Online4EDU is to support teachers in applying information and communication technologies in everyday school life. The main aim of the project “Online4EDU” is to facilitate the development of teachers’ information and communication competency Online collaboration tools such as cloud computing can enrich teaching and learning in all school subjects, and help teachers to find, create and organize new learning materials. It is concluded that the application possibilities of cloud computing allows to improve the educational process of the schools and create a digital learning ecosystem that will provide a solution to educational, socio-cultural and technical issues of information and communication and other teachers’ competencies. Among the cloud-oriented tools used for creating digital learning ecosystem of teachers’ information and communication competency can highlight the following tools for data storage on the Internet (Google Drive, Dropbox, OneDrive, ICloud et al.), online platform for learning (Moodle, Lo-Net2 et al.), tools for online meetings (Skype, TeamViewer, Hangouts, AnyMeeting et al.), services for collaboration work with documents in different formats (Google, OneNote, Web application Microsoft Office , OneDrive, etc.), mobile applications (Google, maps, translators, calendar, E-Mail, WhatsApp, Viber, QR Code Reader and Creator, Wattpad et al.), additional tools (Padlet, Sway, Popplet, Kahoot, coggle .it, Trello, Prezi, TeamUp, MindMister, Youtube, Delicious and others.). It is determined that important role in the development of teachers’ information and communication competency play Massive online courses that facilitate teachers’ motivation to lifelong learning, as they provide flexible learning and resolve important issues of education and society.
Повний текст:
PDFПосилання
Биков В.Ю. Хмарна комп'ютерно-технологічна платформа відкритої освіти та відповідний розвиток організаційно-технологічної будови ІТ-підрозділів навчальних закладів Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія : щокв. наук.-практ. журн./ Нац. техн. ун-т ХПІ, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди (1). – 2013 – с. 81-98.
Литвинова С.Г. Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу [Текст] : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.10 / Литвинова Світлана Григорівна ; Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України. – К., 2016. – 601 с.
Шишкіна М.П. Теоретико-методичні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу [Текст] : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.10 / Шишкіна Марія Павлівна ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. – Київ, 2016. – 40 с.
Buliņš Z., Šitikovs V., Lavendels J. Virtual Training Simulator on the “Cloud”. In: 6th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2013): Proceedings, Spain, Seville, 18-20 November, 2013. Seville: 2013, pp.5623-5629.
Lorenz B., Kalde K., Kikkas K. Trust and Security Issues in Cloud-Based Learning and Management/ Advanced in Web-based Learning – ICWL 2012: 11th International Conference, Sinaia, Romania, September 2-4, 2012 – 356 p., pp. 99-108.
Mell P, Grance T. The NIST Definition of Cloud Computing. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology: NIST Special Publikation [online]. – Avaluable from: http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf
Soroko N. Use of cloud computing for development of teachers’ information and communication competence / N.Soroko, M.Shinenko // Informational Technologies in Education. – 2013. – № 17. – P. 118-130.
Põldoja H. The Structure and Components for the Open Education Ecosystem Constructive Design Research of Online Learning Tools [online] / Aalto University publication series Doctoral dissertations 175/2016. – 208 p. – Avaluable from: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/23535/isbn9789526069937.pdf?sequence=1&isAllowe d=y
Põldoja H. & Väljataga T. & Laanpere M. & Tammets K. Web-based self- and peer-assessment of teachers’ digital competencies/Advances in Web-based Learning – ICWL 2011: 10th International Conference, Hong Kong, China, December 8-10, 2011. – Springer, 2011– 334 р., pp. 122 – 131
Vilkonis R., Bakanovienė T., Turskienė S. Readiness of Adults to Learn Using E-learning, Mlearning and T-learning Technologies. Informatics in Education, – 2013, Vol. 12, No. 2 – рр. 181–190
Wolbers N., Schuberth K. and Lambertz J. Curriculum. Training curriculum for blended learning course [online] – Avaluable from: http://online4edu.eu/index.cfm/secid.181
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.